Daň z finančných transakcií od roku 2025

Daň z finančných transakcií sa v budúcom roku stane realitou. Akých transakcií a subjektov sa táto daň bude týkať?

Lucia Rybanová 08. 12. 2024 5 min.
    Daň z finančných transakcií od  roku 2025 Daň z finančných transakcií od roku 2025

    Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky schválili dňa 3. októbra 2024 nový zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií. Podľa dôvodovej správy bol primárnym podnetom na prijatie takéhoto zákona vysoký deficit verejných financií a zadlženie Slovenskej republiky. Toto konsolidačného opatrenie má prispieť k stabilite verejných financií a sledovať primerané rozdelenie daňovej záťaže medzi daňové subjekty, ktorých sa opatrenie bude týkať. Do štátneho rozpočtu by malo toto opatrenie zabezpečiť okolo 700 miliónov EUR za rok.

    Národná rada Slovenskej republiky stihla taktiež schváliť aj novelu predmetného zákona ešte predtým, než nadobudol účinnosť, a to konkrétne v rámci novely zákona o dani z príjmov, schválenej dňa 28. novembra 2024 (ďalej len „novela“).

    Definícia pojmov

    Tento zákon zavádza novú daň, ktorou je daň z finančných transakcií. Finančnou transakciou je podľa § 2 písm. b) zákona o dani z finančných transakcií platobná služba poskytovaná poskytovateľom platobných služieb, vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka, pričom platobnou službou je napríklad prevod finančných prostriedkov z alebo na platobný účet úhradou, vklad či výber finančných prostriedkov, alebo prevod finančných prostriedkov na pokyn platiteľa. Transakčným účtom je podľa § 2 písm. c) zákona o dani z finančných transakcií každý platobný účet daňovníka, teda fyzickej osoby - podnikateľa, právnickej osoby, organizačnej zložky právnickej osoby, prostredníctvom ktorého vykonáva finančné transakcie súvisiace s jeho podnikaním. Takýto transakčný účet bude mať povinnosť založiť každý z vyššie uvedených subjektov do 31. marca 2025, a to v zmysle § 13 ods. 1 zákona o dani z finančných transakcií.

    Z uvedeného okruhu daňovníkov sú ustanovením § 3 ods. 2 z tejto kategórie vyňaté Sociálna poisťovňa, Matica slovenská, Slovenská akadémia vied, rozpočtové a príspevkové organizácie podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, obce a vyššie územné celky a ich rozpočtové a príspevkové organizácie. Novelou boli do tohto okruhu pridané aj právnické osoby neziskového sektora zriadené ako verejno-prospešné organizácie, ktoré spĺňajú podmienku zákonom určenej právnej formy a účelu, ktorý je taxatívne ustanovený v zákone o dani z príjmov, ako aj právnické osoby, ktorých výdavky sú súčasťou limitu verejných výdavkov, a ktoré nie sú zriadené primárne za účelom výkonu podnikateľskej činnosti, ale ako verejné ustanovizne pre určitú oblasť. Sú nimi napríklad občianske združenia, neziskové organizácie, Slovenský červený kríž, či turistické informačné centrá.

    Zákon o dani z finančných transakcií ďalej obsahuje v § 3 ods. 3 definíciu platiteľa dane, ktorým je poskytovateľ platobných služieb so sídlom v Slovenskej republike, organizačná zložka poskytovateľa platobných služieb umiestnená na území Slovenskej republiky, ktorý vykonáva finančné transakcie na príkaz alebo so súhlasom daňovníka na jeho transakčnom účte, teda napríklad banka. 

    Predmet a sadzba dane

    Predmetom dane je podľa § 4 ods. 1 tohto zákona finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z účtu daňovníka, použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu, a to na účely vykonania finančnej transakcie, alebo preúčtovaný náklad súvisiaci s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka vykonávanú v tuzemsku. Z predmetu dane však zákon stanovuje v § 4 ods. 2 niekoľko výnimiek, ktoré dani nepodliehajú. Týmito sú napríklad odvody do Sociálnej poisťovne a odvody na zdravotné poistenie, úhrada daní, odvodov, príspevkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, či platobná operácia odovzdania alebo vrátenia peňazí z notárskej úschovy.

    Najrozsiahlejšia časť novely zákona o dani z finančných transakcií sa týkala práve vyššie uvedených výnimiek, ktoré boli značne rozšírené. Okruh oslobodených platobných operácií bol rozšírený napríklad o platobné operácie súdnych exekútorov, správcov konkurznej podstaty a v súvislosti s dražobnou zábezpekou na osobitnom účte, platobné operácie verejných vysokých škôl, ktoré nesúvisia s podnikateľskou činnosťou, či platobné operácie zdravotných poisťovní súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Do zoznamu pribudli napríklad aj  platobné operácie vykonávané cez službu eKolok, čo bolo odôvodnené tým, že ak poplatníci (právnické osoby) nahradia bezhotovostné platby inými druhmi platieb, v konečnom dôsledku to pre štát bude znamenať nárast transakčných nákladov na prevádzku služby eKolok (čo by bolo menej výhodné než príjem zabezpečený z tejto dane).

    Výška sadzby dane sa počíta v zmysle § 6 zákona o dani z finančných transakcií na základe toho, aký je jej predmet, a to nasledovne:

    • každá debetná finančná transakcia: 0,4 % zo sumy finančnej transakcie, avšak maximálna výška dane je stanovená vo výške 40 eur za transakciu (toto ale neplatí pre výber hotovosti);

    • výber hotovosti z transakčného účtu, či už z bankomatu alebo na pobočke: 0,8 % zo sumy výberu (tu zákon ale nestanovuje maximálnu výšku za jednu transakciu);

    • použitie platobnej karty minimálne jedenkrát za kalendárny rok: fixná daň vo výške 2 eurá, a to bez ohľadu na to, koľkokrát bola platobná karta počas roka použitá; a

    • preúčtovanie nákladov v súvislosti s vykonaním finančných transakcií, ktoré sa vzťahujú na činnosť v tuzemsku: 0,4 % zo sumy preúčtovaných nákladov, opäť bez stanovenia maximálnej výšky dane.

    V rámci novely nastala aj úprava týkajúca sa zjednotenia pravidiel výpočtu dane z domácich a zo zahraničných platieb. To, či sa zdaní celá suma nákladov alebo či bude použitá maximálna výška dane (40 €) bude závisieť od toho, či bude daňový subjekt preukázateľne schopný identifikovať preúčtované náklady podľa jednotlivých transakcií.

    Zdaňovacie obdobie

    Zdaňovacie obdobie upravuje zákon  o dani z finančných transakcií v ustanovení § 9. Za zdaňovacie obdobie, pre odvedenie úhrnu daní z jednotlivých transakcií daňovníka zákon určuje kalendárny mesiac. Ak však ide o použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu poskytovateľom platobných služieb, zdaňovacím obdobím je kalendárny rok, v ktorom bola karta použitá. Táto daň sa platí osobitne za každú jednu vydanú kartu v tomto kalendárnom roku ak bola aspoň raz použitá, a to aj v prípade, že v priebehu roka bola zrušená alebo jej uplynula platnosť. Ak však karta použitá nebola, daňovník nemá povinnosť z nej zaplatiť daň. Pre preúčtovanie nákladov súvisiacich s činnosťou daňovníka vykonávanou na území Slovenska je zdaňovacie obdobie kalendárny mesiac, v ktorom boli preúčtované náklady uhradené (za úhradu možno považovať aj započítanie pohľadávok).

    Účinnosť

    Tento zákon má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2025, pričom za prvé zdaňovacie obdobie sa navrhuje apríl 2025, takže pred týmto mesiacom ešte daňovníci nebudú povinní platiť daň z finančných transakcii. Zákon zároveň umožňuje za prvé tri zdaňovacie obdobia, teda od apríla do júla, odviesť daň najneskôr do 31. júla 2025, avšak ak platiteľ vyberie za tieto zdaňovacie obdobia daň skôr, je povinný ju odviesť do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom daň vybral.