Mýty o advokátoch

V tomto článku si predostrieme z nášho pohľadu najčastejšie sa vyskytujúce mýty o advokátoch a pokúsime sa ich vyvrátiť a uviesť veci na pravú mieru z pohľadu praxe.

Michaela Nemcová 03. 02. 2023 6 min.

    Advokátom ide iba o peniaze

    Asi najrozšírenejším mýtom o advokátoch je, že svoju prácu robia len kvôli peniazom. Tento mýtus však možno jednoducho vyvrátiť, nakoľko aj napriek tomu, že je advokácia dobre platenou prácou, je aj zároveň aj veľmi náročnou prácou. Len ťažko si možno predstaviť, že by človek so žiadnym vzťahom k právu študoval stále nové a pribúdajúce zákony, že by strávil na vysokej škole toľko rokov, „odmakal“ si koncipientskú prax a úspešne absolvoval náročné advokátske skúšky.

    Právo je skutočne komplexnou a zložitou témou a pokiaľ by to niekto robil len kvôli peniazom, zrejme by sa ďaleko nedostal - počas praxe nie sú študenti, resp. koncipienti platení o nič lepšie (často krát aj horšie) ako napríklad barista v kaviarni či bežný zamestnanec v potravinách.

    Výkon advokácie rovná sa vzdelávanie sa a prehlbovanie svojich vedomostí počas celej doby výkonu tohto povolania, ktoré ja podľa nášho názoru aj poslaním.

    Všetci advokáti sú bohatí

    Ďalším veľmi rozšíreným predpokladom o advokátoch je, že sú zaručene bohatí a jazdia na drahých autách. Áno, niektorí advokáti do tejto kategórie určite spadajú, avšak nie je to pravidlom.

    Tak ako aj pri iných profesiách, aj naprieč advokáciou sa zárobky jednotlivých advokátov líšia a preto je nesprávne sa domnievať, že každý, kto sa stane advokátom, je automaticky aj bohatý. Samozrejme, ak niekto vynaloží potrebné úsilie a obetu na to aby sa stal skvelým vo svojej práci, často s tým prichádza aj ocenenie po finančnej stránke, avšak určite to nemožno považovať za automatické ani v prípade advokátov

    Advokátom ide iba o to, aby vyhrali spor a nezaujímajú sa o ľudskú stránku

    Pomoc od advokáta sa väčšinou získava formou transakcie. To však neznamená, že advokát vidí svojho klienta iba ako „bankomat“. Mnoho advokátov sa počas riešenia sporov alebo aj počas jednoduchej advokátskej pomoci so svojim klientom zblíži. Koniec koncov, vzťah medzi klientom a advokátom musí byť založený na vzájomnej dôvere a rešpekte, inak by nemohol fungovať. Uvedené platí najmä v oblasti rodinného práva a pod., nakoľko klienti si v týchto prípadoch často prechádzajú najťažšími chvíľami svojho života a advokát neraz zaujme miesto bútľavej vŕby.

    Advokáti klamú, aby pomohli klientom vyhrať spor

    Asi v každom filme či seriály sme už videli prípady, kedy advokáti spolu s klientmi vymýšľali rôzne stratégie ako obísť legislatívu alebo systém vo svoj prospech. Avšak, ako vyplýva aj z Charty kľúčových etických princípov európskeho advokátskeho povolania, advokát nesmie nikdy vedome poskytnúť súdu nepravdivé alebo zavádzajúce informácie, ani klamať tretej strane.

    Tento zákaz sa často dostáva do rozporu s bezprostrednými záujmami klientov a vyriešenie tohto zdanlivého konfliktu medzi záujmami klienta a záujmami spravodlivosti predstavuje delikátny problém, ktorý je advokát vďaka odbornej príprave schopný riešiť. Viac o etike advokáta si môžete prečítať v našom staršom článku Etika advokáta.

    Dobrý advokát vždy vyhrá spor

    Každý advokát chce prirodzene vždy vyhrať spor a pomôcť svojmu klientovi dosiahnuť jeho cieľ. Tiež je nepochybné, že ak sa snažíme v spore vyhrať, je v našom záujme si najať dobrého a skúseného advokáta, ktorý sa orientuje v oblasti práva, ktorej sa náš spor týka. Avšak, ani to často nie je zárukou úspechu. To, či advokát bude na konci dňa úspešný a podarí sa mu obhájiť klientov záujem však nie je len v rukách samotného advokáta. Pri úspechu hrá rolu viacero faktorov, ako napríklad argumentácia protistrany, vyhodnotenie dôkazov súdom a pod. Ak advokát spor neobháji a nevyhrá, neznamená to nutne, že je zlým advokátom.

    Advokáti musia vystupovať agresívne, aby boli úspešní

    Od advokátov sa často očakáva asertivita, dokonca niekedy až agresivita, aby dosiahli svoj cieľ. Toto očakávanie sa však väčšinou nachádza ďaleko od pravdy. Advokátovo vystupovanie pred súdom má byť v rámci náležitej úcty a zdvorilosti, pričom advokát má byť spoločnosťou vnímaný ako diplomatická, slušná a nezávislá osoba, čo by sa malo prejavovať aj na jeho správaní navonok. Navyše, pri výhre v súdnom spore nezohráva úlohu agresivita advokáta ale jeho odbornosť, pripravenosť a dôkladné oboznámenie sa so sporom.

    Advokáti si pýtajú veľa peňazí za zdanlivo jednoduché služby

    Aj napriek tomu, že sa môže na prvý pohľad zdať, že služby, ktoré advokáti poskytujú nie sú zložité, v skutočnosti často ide aj pri „malej drobnosti“ o komplexné právne ošetrenie danej veci.

    Ako príklad si môžeme uviesť napríklad zodpovedanie otázok klienta ohľadom založenia spoločnosti. Na prvý pohľad to môže vyzerať ako jednoduchá úloha, avšak v praxi sa k tejto otázke pridajú ďalšie pod-otázky, ktoré sa dotýkajú právnej formy spoločnosti, spoločníkov, sídla spoločnosti a pod., pri ktorých si aj skúsený advokát potrebuje niektoré špecifiká naštudovať.

    Kvalitný advokát pozná všetko právo

    Právo je komplexné a člení sa na mnoho odvetví, medzi nimi napríklad na právo občianske, pracovné, trestné, ústavné, správne a pod. Každé z týchto odvetví má svoje vlastné právne normy, ktoré nachádzam v mnohých zákonoch alebo v iných právnych predpisoch alebo medzinárodných zmluvách.

    Z uvedeného vyplýva, že prameňov práva je naozaj veľa a aby bol advokát schopný ovládať každé právne odvetvie, musel by mať minimálne fotografickú pamäť. Okrem toho, právne predpisy podliehajú častým zmenám – napríklad, keď sa v parlamente schváli novela zákona, ďalej treba zohľadňovať aj skutočnosť, že v prípade členských štátov, ktorým Slovenská republika je, má pred vnútroštátnym právom prednosť právo európskej únie. Aby toho nebolo málo, ešte je tu aj súdna prax, ktorá interpretuje právne predpisy a ani dvaja sudcovia sa často nezhodnú na rovnakom právnom názore. Po zvážení týchto všetkých skutočností možno s istotou usúdiť, že poznať všetko právo, vrátane jeho variácií, je skrátka nemožné.

    Advokáti sa radi hádajú

    Veľa ľudí si myslí, že sa advokáti radi hádajú. Práve preto si predsa vybrali to čo robia – veď predsa každé konanie pred súdom aj mimosúdne dohadovanie sa je jedna veľká „hádka“ medzi dotknutými stranami. Toto je však mylná domnienka, nakoľko to v právnej praxi často nefunguje tak, ako to vidíme vo filmoch. Je pravda, že advokát musí byť v istom zmysle cieľavedomý a asertívny, nemal by však len agresívne dosahovať svoje a pretláčať svoju pravdu. Práve naopak, často sa advokátovi vyplatí skôr ticho pozorovať a počúvať, na základe čoho je schopný si následne dôkladne premyslieť svoju stratégiu na obhájenie svojho názoru.

    Advokát sa  vždy morálne stotožňuje so svojim klientom

    Tento predsudok poznáme najmä z veľkých káuz, kde advokáti zastupujú svojich klientov, ktorí sú obvinení z korupcie, či dokonca z vraždy. Asi každému z nás prešla hlavou otázka, prečo advokát obhajuje svojho klienta, ktorý zjavne zavraždil nevinnú osobu? Má snáď jeho advokát reálny záujem na tom, aby jeho klient vyviazol bez trestu? Nie je to celkom tak. Totiž, aj vrahovia a podvodníci, dokonca aj osoby obvinené zo sexuálneho obťažovania detí musia mať  pred súdom svojho obhajcu, ktorý ochráni ich práva. Úloha a povinnosť obhajcu v týchto prípadoch je konať v najlepšom záujme klienta bez ohľadu na obhajcove hodnoty a jeho názor na daný prípad.

    Toto bolo 10 najpopulárnejších mýtov o advokátoch. Veríme, že sme aspoň trochu zmenili Váš pohľad na advokáciu a priniesli lepšiu predstavu o reálnom advokátskom svete, nie len o tom, ktorý poznáme z filmov či seriálov.