# daňové právo
Vláda schválila sériu noviel zákonov z dielne Ministerstva financií SR. Väčšina z nich sa dotýkala daňových tém, ktoré reagujú na programové vyhlásenie vlády a zároveň prinášajú ďalšie opatrenia, ktoré sú súčasťou akčného plánu boja proti daňovým únikom.
Novela zákona o dani z príjmov účinná od 1. 1. 2017 rozšírila záber regulácie transferového oceňovania na nové vzťahy a subjekty, čím rozvírila aj pokojnejšie vody, v ktorých doteraz plávali menší podnikatelia. Novela zavádza pojem „kontrolovaná transakcia“, pod ktorú spadá aj vzťah medzi konateľom a spoločnosťou. Keďže konateľ a spoločnosť sú závislé osoby, sú obe tieto osoby povinné viesť transferovú dokumentáciu? Podlieha výška odmeny pre konateľa regulácii transferového oceňovania? Inými slovami, musí byť odmena pre konateľa primeraná? Ak nie je primeraná alebo nie je žiadna, hrozí za to konateľovi a spoločnosti sankcia?
Zvyšovanie životnej úrovne na Slovensku je podmienené zvyšovaním pridanej hodnoty služieb a produktov, ktoré ľudia na Slovensku vyprodukujú. Výrazne a takmer bezbolestne tomu mohla prispieť aj novela zákona o dani z príjmov, ktorá má byť účinná od januára 2017. Žiaľ, aj po tejto novele sa kapitálové zisky budú na Slovensku naďalej zdaňovať a vidina „bezplatného“ príchodu pridanej hodnoty do bratislavských business centier tak môže byť významne ohrozená.
Návrh novely zákona o dani z príjmov prináša ďalší nástroj „Pravidlá proti zneužívaniu“ pre boj proti agresívnej daňovej optimalizácii. Jeho účelom by mal byť boj proti umelým štruktúram a transakciám, ktorých jediným cieľom je zníženie daňovej povinnosti. Tým tak potvrdzuje súčasný legislatívny trend v tejto oblasti.
Byť platiteľom DPH so sebou prináša rôzne administratívne povinnosti, ktoré si musí každý daňový subjekt svedomito strážiť, aby sa vyvaroval nepríjemnostiam s daňovými úradmi. Práve ucelenému výpočtu povinností je venovaný tento článok.