S účinnosťou od 01.01.2012 sa administrácia daní riadi novým právnym predpisom; zákonom č. 563/2009 Z.z. o správe daní (Daňový poriadok). Tento zákon so sebou priniesol niekoľko zmien v správe daní, ktorým by mal daňový subjekt venovať pozornosť. Súčasťou tohto príspevku je výpočet tých najvýznamnejších zmien, ktoré Daňový poriadok so sebou priniesol.
Daňový poriadok je súčasťou komplexnej reformy daňovej a colnej správy, ktorá nadobudne účinnosť v rokoch 2012 a 2013. Jej cieľom je zjednotenie výberu cla, daní a odvodov. Daňový poriadok obsahovo vychádza zo starého zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov. Novým prvkom je systematickejšie rozdelenie ustanovení do ucelenejších celkov a zjednotenie terminológie. Zásadné zmeny však predstavujú aj niektoré nové ustanovenia. Daňový poriadok by mal vo všeobecnosti zabezpečiť efektívnejšie fungovanie daňovej správy, zvýšiť mieru priamočiarosti a odstrániť nejednoznačné a neurčité pojmy.
Zásadné zmeny v správe daní
- Základné zásady sa netýkajú len daňového konania, ale celkovo správy daní.
- Daňový poriadok zaviedol zásadu precedensov v správe daní, čo znamená, že správca dane nesmie pri skutkovo zhodných prípadoch rozhodovať neodôvodnene rozdielne.
- Miestnu príslušnosť pri fyzických osobách (FO) neurčuje správca dane podľa miesta obvyklého pobytu, ak je jej trvalý pobyt neznámy, ale príslušným správcom dane sa stáva automaticky Daňový úrad Bratislava.
- V prípade vecnej príslušnosti sa postupuje v zmysle osobitných hmotnoprávnych predpisov ako zákon o daní z príjmov, či zákon o dani z pridanej hodnoty (DPH). Ak tieto predpisy toto neupravujú je vecne príslušný daňový úrad.
- Podania daňového subjektu musia byť vždy v slovenskom jazyku. Ak nie sú v slovenskom jazyku musia byť do neho úradne preložené.
- Zastupovanie na základe splnomocnenia nemusí byť overené. Zástupcom môže byť aj osoba s trvalým pobytom alebo sídlom mimo Európskej únie.
- Účinnosť splnomocnenia zástupcovi daňového subjektu je účinné odo dňa doručenia správcovi dane alebo odo dňa udelenia do zápisnice správcovi dane.
- Doručovanie podaní správcovi dane musia platitelia DPH, daňoví poradcovia a advokáti zastupujúci daňový subjekt elektronickými prostriedkami.
- Dodatočné daňové priznanie môže podať daňový subjekt do 9 rokov, ak v dôsledku uplatnenia medzinárodných zmlúv zistil, že daň, ktorú má zaplatiť/zaplatil mala byť/má byť nižšia. Toto dodatočné daňové priznanie nebude môcť byť uplatnené, ak bola daň zistená podľa pomôcok.
- Automatické predĺženie lehoty nastane v prípade, ak správca dane do 30 dní od začatia konania o predĺžení lehoty nedoručí daňovému subjektu, ktorý o predĺženie lehoty pre niektorý z úkonov žiadal rozhodnutie.
- Správca dane doručuje písomnosti prioritne elektronickými prostriedkami.
- Daňovým subjektom, ktorí budú komunikovať elektronickými prostriedkami bude vytvorená osobná internetová zóna v ktorej budú môcť nájsť svoje spisy, výpisy z osobného účtu, prístup na elektronickú podateľňu, elektronickú osobnú schránku a katalóg služieb.
- Správca dane môže zhromažďovať informácie o daňových subjektoch aj bez priamej súčinnosti daňového subjektu.
- Správca dane môže vykonať miestne zisťovanie na účel správy daní aj mimo svojej územnej pôsobnosti.
- Správca dane je oprávnený vypožičať si doklady a iné veci od daňového subjektu, pričom do 30 dní je povinný tieto veci vrátiť.
- Opakovaná daňová kontrola môže byť uskutočnená aj na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní.
- Pri daňovej kontrole sa uplatnia základné zásady správy daní.
- Správca dane v oznámení o daňovej kontrole určí lehotu na predloženie všetkých potrebných dokladov na vykonanie daňovej kontroly s poučením o následkov ich nepredloženia.
- Správca dane môže vykonať daňovú kontrolu aj u daňového subjektu, ktorý patrí do pôsobnosti iného správcu dane, ak ním nie je obec.
- Lehota na vykonanie daňovej kontroly je maximálne 1 rok.
- Určenie dane dohodou medzi daňovým subjektom a správcom dane už nie je súčasťou Daňového poriadku.
- Proti rozhodnutiu správcu dane o predbežnom opatrení je možné sa odvolať. Odvolanie nemá odkladný účinok.
- Daňovému subjektu sa zriadi osobný účet.
- Za deň platby dane sa považuje deň, kedy bola platba odpísaná z účtu daňového subjektu.
- Odklad platenia dane alebo platenie dane v splátkach môže správca dane povoliť najviac na 24 mesiacov odo dňa splatnosti dane alebo rozdielu oproti vyrubenej dane.
- Rozhodnutie nemá právne účinky ak ho vydal vecne nepríslušný správca dane a miestne nepríslušný správca dane, ktorou je obec. Takýmto rozhodnutím je aj rozhodnutie vydané omylom inej osobe a rozhodnutie, ktoré nadväzuje na rozhodnutie, ktoré nemá právne účinky.
- Sťažnosť a reklamácia ako riadne opravné prostriedky sa vypúšťajú z Daňového poriadku.
- Ak správca dane vráti daňový preplatok po ustanovenej lehote, je povinný do 15 dní od vrátenia daňového preplatku rozhodnúť o priznaní úroku zo sumy daňového preplatku.
- Správca dane môže rozhodnutím zabezpečiť daňový nedoplatok aj zriadením záložného práva k predmetu záložného práva, ktorý daňový subjekt nadobudne v budúcnosti bez ohľadu na to, či sa k nadobudnutiu spája nejaká podmienka.
- Exekučným titulom je aj jednotný exekučný titul podľa zákona č. 466/2009 o medzinárodnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok.
- Správnym deliktom je aj správanie daňového subjektu, ktorým zapríčinil určenia dane podľa pomôcok.
- Fyzická osoba - nepodnikateľ sa môže vyviniť zo spáchania správneho deliktu ak preukáže, že zo závažných dôvodov alebo v dôsledku iných okolností hodných osobitného zreteľa nemohla splniť povinnosti, ktorých nesplnenie je správnym deliktom.