Menej byrokracie pre podnikateľov aj občanov

Poslanci NR SR schválili dňa 24. júla 2021 zmeny zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), účinnosť nadobudnú už 1. septembra 2021 – od tohto dátumu nebude potrebné predkladať niektoré typy dokumentov v listinnej podobe.

V súlade s princípom „jedenkrát a dosť” sa po novom zavádza povinnosť úradom, ministerstvám, obciam, poisťovniam, ale aj notárom, exekútorom a niektorým profesijným komorám získavať a využívať elektronické údaje, ktoré sú evidované v informačných systémoch verejnej správy. Základom uvedenej zásady je, že pokiaľ štát už raz disponuje údajom o občanovi alebo podnikateľovi, nebude ho môcť opätovne požadovať a musí ho získať sám z dostupných databáz. V praxi to znamená, že zamestnanci jednotlivých orgánov a inštitúcií budú sami oprávnení získavať potrebné údaje dôležité pre konanie a tieto nebudú môcť požadovať od ľudí. Ide už o tretiu vlnu odbúravania byrokracie, ktorá aktuálne vypúšťa predkladanie nasledovných výpisov a potvrdení v listinnej podobe:

  • kópia rodného listu,

  • kópia sobášneho listu,

  • kópia úmrtného listu,

  • potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,

  • potvrdenie o pobyte,

  • potvrdenie o pridelení IČO,

  • výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,

  • potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz,

  • výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,

  • výpis z registra sociálnych podnikov,

  • potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,

  • vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,

  • výpis z registra / zoznamu advokátov,

  • výpis z centrálneho registra exekúcií,

  • potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,

  • doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie,

  • údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,

  • potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom,

  • údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,

  • potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia.

S ohľadom na zrušenie predkladania niektorých dokumentov sa podnikatelia môžu tešiť na zjednodušenie procesov v rámci verejných obstarávaní,  pri podávaní žiadostí o poskytnutie financií zo štátneho rozpočtu alebo európskych štrukturálnych a investičných fondov, dotácií, grantov a pod.

Občania budú mať zjednodušené konania týkajúce sa dávok spadajúceho pod rezort práce, ale aj úkony vo vzťahu k matrike, či už pri narodení dieťaťa alebo rozvode, úmrtí, určení opatrovníctva atď.

Už predošlé novelizácie zákona proti byrokracii oslobodili podnikateľov a občanov od predkladania viacerých dokumentov. Pripomeňme si, ktoré to sú:

  • výpis z Obchodného registra SR,

  • výpis zo Živnostenského registra SR,

  • výpis z katastra nehnuteľností,

  • výpis z registra trestov,

  • výpis z registra mimovládnych organizácií,

  • potvrdenie o návšteve školy,

  • potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravom poistení,

  • potvrdenie o nedoplatkoch voči daňovým a colným úradom,

  • potvrdenie o dôchodkových a nemocenských dávkach.

Tagy:
Martina Vanc
Martina Vanc
email@pravnenoviny.sk
Martina je vyštudovaná právnička a šéfredaktorka Právnych Novín. Vo svojich témach sa venuje najmä právnemu pozadiu spoločensky exponovaných tém, ako aj vedie rozhovory so zaujímavými osobnosťami.
Martina Vanc
Martina Vanc
email@pravnenoviny.sk
Martina je vyštudovaná právnička a šéfredaktorka Právnych Novín. Vo svojich témach sa venuje najmä právnemu pozadiu spoločensky exponovaných tém, ako aj vedie rozhovory so zaujímavými osobnosťami.

Najčítanejšie