# spotrebiteľ
Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania
Nakupovanie prostredníctvom e-shopov sa dostáva čím ďalej tým viac do popredia, čo sa ešte umocnilo počas pandémie COVID-19, cez ktorú ľudia vo veľkom využívali služby internetových obchodov. Spolu s nakupovaním cez internet však prichádzajú aj rôzne riziká, pre ktoré by mali byť spotrebitelia pri internetovom nakupovaní obozretní. Prinášame Vám najčastejšie z nich, na ktoré si treba dať pri online nákupoch pozor. Zameriame sa najmä na prostredie Slovenskej republiky.
Rezort spravodlivosti predložil do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Ako má praxi vyzerať väčšia ochrana spotrebiteľov?
Poslanci Národnej rady SR posunuli do druhého čítania novú právnu úpravu upomínacieho konania. Novela má zefektívniť pravidlá týkajúce sa kontroly neprijateľnosti zmluvných podmienok, zjednotiť rozhodovaciu prax súdov a zabrániť nerovnakému posudzovaniu neprijateľnosti podmienok.
Parlament dňa 28. januára 2021 schválil návrh zákona, ktorým sa mení zákon o potravinách a zavádza tzv. Potravinový Semafor.
Prehodnotenie právnej úpravy upomínacieho konania a konania o platobnom rozkaze upraveného v Civilnom sporovom poriadku by malo priniesť vypustenie povinnosti vecne odôvodniť odpor proti platobnému rozkazu, ktorý je podaný fyzickou osobou. Prečo by táto povinnosť žalovanému – fyzickej osobe mala odpadnúť a v akom štádiu je navrhovaná zmena sa dozvieme v nasledujúcich riadkoch.
Každý subjekt vystupujúci v hospodárskej súťaži má právo na ochranu proti nekalej súťaži. Na to, aby mohlo byť určité konanie kvalifikované ako nekalosúťažné, musia byť splnené tri podmienky a to, že ide o konanie v hospodárskej súťaži, takéto konanie je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a je spôsobilé privodiť ujmu súťažiteľom alebo spotrebiteľom. Obchodný zákonník nekalú súťaž explicitne zakazuje.
V júli 2020 nadobudli účinnosť ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa, ktoré zavádzajú určité zmeny v reklamačnom konaní. Novela bola prijatá v rámci balíčku zmien niektorých zákonov v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia COVID-19.
Slovenská obchodná inšpekcia uskutočnila koncom minulého a začiatkom tohto roka kontrolu internetových obchodov. Zameraná bola najmä na plnenie informačných povinností predajcov vo vzťahu k spotrebiteľovi, ktoré majú povinnosť splniť ešte pred uzavretím zmluvy, ako aj kontrolu obsahu všeobecných obchodných podmienok (VOP).
V súvislosti so štátnymi opatreniami vyplývajúcimi z aktuálnej pandémie ochorenia COVID-19 sa začali výrazne šíriť rôzne právne nedorozumenia. Jedným z nich je aj povinnosť vrátiť peniaze zaplatené za zakúpené odevy.