Záručná doba a reklamácie

Pri kúpe tovaru či služieb sa často stáva, že kupujúci nie je spokojný s poskytnutým plnením a rozhodne sa pristúpiť k reklamácií. Treba si však dať pozor na dĺžku záručnej doby a na to, akú formu reklamácie žiadať. Pokiaľ chcete vedieť viac, čítajte ďalej. 

Simona Kocanová 31. 12. 2024 5 min.
    Záručná doba a reklamácie Záručná doba a reklamácie

    Základným pojmom súvisiacim so záručnou dobou je pojem záruka. Tá predstavuje určitú garanciu pre spotrebiteľa, že pokiaľ zakúpi tovar, ktorý nebude spĺňať jeho očakávania má právo ho reklamovať. Inými slovami, záruka predstavuje záväzok výrobcu, predajcu či poskytovateľa nejakej služby zabezpečiť, aby tovar, ktorý predáva alebo služba, ktorú poskytuje mali požadovanú kvalitu, funkčnosť a trvanlivosť. Prostredníctvom záruky je spotrebiteľ krytý, že pokiaľ uvedené parametre tovar či služba spĺňať nebude má nárok na reklamáciu. Reklamovanie tovaru či služby je podľa § 621 ods. 1 Občianskeho zákonníka možné vo forme:

    • opravy tovaru,

    • výmeny tovaru,

    • poskytnutia primeranej zľavy z ceny tovaru, resp. služby,

    • vrátenia finančných prostriedkov za tovar, resp. službu.

    Pre spotrebiteľa je tiež dôležité vedieť, aké druhy záruk vôbec existujú. Preto je nevyhnutné spomenúť, že ide o:

    1. zákonnú záruku (alebo aj povinnú),

    2. zmluvnú záruku (alebo aj obchodnú),

    Zákonná záruka je povinná, zmluvná je na dobrovoľnej báze

    Pokiaľ ide o zákonnú záruku, vyplýva priamo zo zákona (konkr. Občianskeho zákonníka) a preto je výrobca, predajca či poskytovateľ služby povinný ju dodržať, teda nezávisí od dohody medzi predajcom a kupujúcim. Jej základnou funkciou je ochrana spotrebiteľa a jeho práv pri kúpe nekvalitných či chybných výrobkov a služieb. Predávajúci sa teda nemôže rozhodnúť, či ju poskytne alebo nie a zároveň nemôže skrátiť záručnú dobu. Zákonná záručná doba je vo všeobecnosti dvojročná (v zmysle zákona trvá 24 mesiacov), pričom začína plynúť momentom prevzatia tovaru od kupujúceho. Spotrebiteľ, resp. kupujúci si môže od predávajúceho túto záruku vyžiadať aj písomne, a to vo forme záručného listu. Bez vyžiadania kupujúceho predajca túto povinnosť nemá. V prípade zmluvnej záruky ide o fakultatívnu (dobrovoľnú) možnosť zo strany predávajúceho poskytnúť kupujúcemu záruku, ktorá je nad rámec zákona.

    Príklad na zmluvnú záruku:

    Kupujúci si dňa 17.12.2024 kúpil v menšom rodinnom obchode s elektronikou kuchynský mixér. Keďže u daného predávajúceho nakupuje dlhodobo, predávajúci mu vydal spolu so zakúpeným spotrebičom záručný list, v ktorom uviedol dĺžku záručnej doby na päť rokov. Zo zákona má kupujúci nárok na záručnú dobu minimálne 24 mesiacov. Záručná doba v predmetnom záručnom liste, ktorá je nad rámec zákona teda predstavuje obchodnú (zmluvnú) záruku. 

    Záručný list sa vydáva na žiadosť kupujúceho

    Záručný list poskytuje predávajúci kupujúcemu na jeho žiadosť, tak ako už bolo uvedené. Avšak tento dokument by mal spĺňať základné formálne náležitosti, predovšetkým by mal obsahovať: 

    • meno a priezvisko predávajúceho (ak ide o fyzickú osobu),

    • názov a IČO predávajúceho (ak ide o právnickú osobu/ firmu),

    • sídlo, resp. miesto podnikania,

    • predmet záruky – na čo sa záruka vzťahuje, na čo sa nevzťahuje a pod.,

    • podmienky a rozsah záruky,

    • dĺžku záručnej doby.

    Štandardná záručná doba sa vzťahuje len na spotrebiteľov

    Keďže spotrebiteľ je v postavení slabšej strany, zákon mu priznáva aj vyššiu ochranu v podobe dĺžky záručnej doby, ktorá je až 24 mesiacov. Takéto trvanie záručnej doby je však možné iba pokiaľ nákup realizuje fyzická osoba. Vtedy má postavenie spotrebiteľa. Ak by takto nakupoval podnikateľ nemôže sa spoliehať na to, že záručná doba trvá rovnako, pretože na podnikateľov, resp. právnické osoby sa ustanovenia Občianskeho zákonníka už vzťahovať nebudú. V tomto prípade je potrebné sa riadiť ustanoveniami Obchodného zákonníka, ktorý  upravuje postavenie podnikateľov, obchodné záväzkové vzťahy a niektoré iné vzťahy súvisiace s podnikaním. V jeho zmysle bude potom dĺžka záručnej doby ponechaná na dohode kupujúceho a predávajúceho. 

    Dĺžka záručnej doby nemusí byť vždy rovnaká

    Záručná doba začína plynúť momentom odovzdania tovaru kupujúcemu. Ak si kupujúci tovar napríklad objedná cez internet a na prepravu použije kuriérsku službu, záručná doba plynie od momentu, kedy si tovar prevezme. Štandardná dĺžka záručnej doby je v podmienkach SR 24 mesiacov. Platí od momentu kúpy pre spotrebiteľov, ktorí sú fyzickými osobami a kupujú tovar na bežnú spotrebu. Dvojročná záručná doba sa vzťahuje na väčšinu spotrebného tovaru (napr. oblečenie, elektronika, nábytok a pod.). V individuálnych prípadoch však môže byť aj dlhšia alebo kratšia, v závislosti od druhu a povahy tovaru. V prípade, že ide o potraviny a veci rýchlo podliehajúce skaze je záručná doba, pochopiteľne, kratšia, pričom obvykle býva do dátumu spotreby, ktorý je uvádzaný na obale výrobku. Pri použitom tovare môže byť záručná doba taktiež kratšia, avšak minimálne 12 mesiacov. Pokiaľ ide o služby, záručná doba je vecou dohody medzi zákazníkom a poskytovateľom služby. Záručná doba môže byť aj dlhšia, pokiaľ sa predávajúci rozhodne poskytnúť „dobrovoľnú predĺženú záruku“, ktorá môže byť buď súčasťou predaja alebo za príplatok, pričom jej podmienky si určuje on sám, keďže ide o záručnú dobu nad rámec zákona.

    Príklad na dobrovoľné predĺženie záručnej doby:

    Predávajúci ABC, s.r.o. sa zaoberá predajom kuchynských elektrospotrebičov priamo spotrebiteľom. V zmysle zákona sa na takýto tovar vzťahuje štandardná dvojročná záručná doba. Predávajúci sa však rozhodol ju pri predaji automaticky predĺžiť na 3 roky. 

    Nárok na záručnú dobu po oprave veci

    Záručná doba po oprave je jedným z dôležitých inštitútov ochrany spotrebiteľa, ktorý vyvažuje vzťah medzi kupujúcim a predávajúcim. Oprava tovaru je totiž neoddeliteľnou súčasťou spotrebiteľských vzťahov a stanovením záručnej doby po oprave tovaru je spotrebiteľ chránený pred finančnými stratami, ktoré by mu mohli vzniknúť v dôsledku nekvalitnej opravy. V zmysle § 654 ods. 1 Občianskeho zákonníka na opravu veci platí trojmesačná záručná doba, ktorá začína plynúť dňom prevzatia opraveného tovaru kupujúcim. Počas tejto doby má spotrebiteľ čas na overenie kvality vykonanej opravy a zároveň je to doba, počas ktorej je poskytovateľ služby zodpovedný za vykonanú opravu. Pokiaľ by sa v tejto lehote na opravenom tovare objavili vady má spotrebiteľ nárok na ich bezplatné odstránenie, pričom takto je chránený pred tým, aby musel platiť za opravu opakovane. Zároveň platí, že pokiaľ ide o opravu stavby, resp. určitého stavebného objektu, záručná doba po oprave je minimálne 18 mesiacov.