Spoplatnenie poskytovania informácií

Spoplatnenie poskytovanie informácií na základe žiadosti o informácie od povinných osôb, ktorými sú najmä štátne orgány, obce, vyššie územné celky je jednou zo zmien, ktoré obsahuje novela zákona o slobode informácií.

Lucia Rybanová 12. 12. 2024 4 min.
    Spoplatnenie poskytovania informácií Spoplatnenie poskytovania informácií

    Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 7. novembra 2024 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“). Uvedená novela obsahuje viaceré zmeny, ktoré sa dotknú postupu pri žiadostiach o informácie podľa zákona o slobode informácií.

    Poplatok za informácie

    Prvou zmenou je úhrada za poskytnuté informácie. Podľa ustanovenia § 21 ods. 1 zákona o slobode informácií v aktuálne účinnom znení sa informácie sprístupňujú bezodplatne, avšak s výnimkou úhrady vo výške, ktorá nesmie prekročiť výšku materiálnych nákladov spojených so zhotovením kópií, so zadovážením technických nosičov a s odoslaním informácie žiadateľovi. Po novom sa do ustanovenia vkladá ďalšia veta, ktorá hovorí o tom, že povinná osoba môže žiadať aj úradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií.

    Podľa dôvodovej správy k tejto novele zahŕňa mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií také prípady, kedy bude takéto zhromažďovanie informácií predstavovať časovo náročnú činnosť pre povinnú osobu v jej podmienkach, ktorá sa bude objektívne vymykať jej bežnému poskytovaniu informácií. Dôvodová správa ďalej objasňuje, že tento pojem nezahŕňa len prípady, kedy by mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií vyžadovala jedna žiadosť, ale aj také situácie, pri ktorých žiadateľ žiada počas 30 dní sprístupnenie informácií niekoľkými žiadosťami, ktoré vykazujú všetky znaky šikanózneho uplatňovania práva na prístup k takýmto informáciám – teda napríklad zahlcovanie povinnej osoby veľkým množstvom žiadostí. Pojem sa uplatní aj v prípade, že viaceré žiadosti ako celok predstavujú náročnú činnosť, objektívne sa vymykajúcu bežnému poskytovaniu takýchto informácií.

    Dôvodová správa ďalej precizuje, že ak jeden žiadateľ podá viacero žiadostí, vyhľadávanie informácií na ich základe sa začne spoplatňovať vtedy, ak povinná osoba zhodnotí, že tieto žiadosti sú podávané maliciózne a ich úmyslom je zneužívať právo na prístup informáciám, a to prostredníctvom podávania viacerých žiadostí, aby bola povinná osoba ich veľkým počtom zahltená a priviedlo by ju to k mimoriadne rozsiahlemu vyhľadávaniu informácií. Z vyššie uvedeného teda vyplýva, že posudzovanie toho, či ide o mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií bude v rukách povinných osôb.

    Podľa nového ustanovenia § 14 ods. 6 v prípade, že povinná osoba bude požadovať za poskytovanie informácie úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, túto skutočnosť písomne spolu s výškou úhrady oznámi žiadateľovi do 5 pracovných dní. Z takéhoto oznámenia musí byť zrejmé, na základe akých skutočností a akým spôsobom bola výška úhrady povinnou osobou vyčíslená. Žiadateľovi je poskytnutá možnosť podať voči vyčísleniu úhrady námietku, o ktorej rozhodne odvolací orgán tak, že vyčíslenie úhrady potvrdí alebo zníži, ak povinná osoba nevyhovie námietke. Zákon však ďalej konanie o takejto námietke neupravuje. V takomto prípade bude poskytnutie informácie podmienené uhradením požadovanej sumy, pričom ak táto do 7 dní od doručenia oznámenia uhradená nebude a nebude podaná ani námietka, povinná osoba žiadosť odloží.

    Predĺženie lehoty na poskytnutie informácií

    V zmysle aktuálne účinného znenia § 17 ods. 1 zákona o slobode informácií je lehota na vybavenie žiadosti stanovená na 8 pracovných dní odo dňa podania žiadosti, prípadne od odstránenia jej nedostatkov. V rámci pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov v druhom čítaní bola prijatá zmena, podľa ktorej sa táto lehota predĺži na 12 pracovných dní.

    Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý túto zmenu navrhli uvádzajú v jej odôvodnení, že takáto zmena zohľadňuje objektívne zmeny vo fungovaní povinných osôb, ktoré vyplývajú z narastajúceho objemu a rozsahu žiadostí o informácie. Práve vzhľadom k zvýšenému počtu a zložitosti požadovaných informácií sa predĺžením lehoty poskytne povinným osobám priestor na dôslednejšie, právne korektné a materiálne náročné spracovanie žiadosti, čo zabráni tomu, aby boli žiadosti vybavované formálne či povrchne a taktiež sa predíde ich administratívnej preťaženosti, keďže to prispeje k efektívnejšiemu využívaniu administratívnych kapacít. Takáto úprava teda podľa poslancov zohľadňuje legitímne záujmy povinných osôb aj žiadateľov, a taktiež zabezpečuje rovnováhu medzi právom verejnosti na prístup k informáciám a nutnosťou ochrany efektívnosti výkonu verejnej správy.

    Vyššie uvedené zmeny majú byť účinné od 1. marca 2025, pričom podľa prechodných ustanovení sa konania začaté a právoplatne neukončené do 28. februára 2025 dokončia podľa predpisov účinných do 28. februára 2025.