Aj v roku 2022 pribudlo množstvo neschválených návrhov zákonov predložených v NR SR. Ako aj minulý rok v článku Neschválené návrhy zákonov v roku 2021 , tak aj teraz prinášame prehľad najzaujímavejších neschválených návrhov zákonov za uplynulý rok.
Na území Slovenskej republiky výlučne slovenskí velitelia
V auguste 2022 bol NR SR doručený návrh zákona, ktorým sa mal meniť zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky. Návrh predložili poslanci za politickú stranu Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko a jeho cieľom bolo zabezpečiť, aby príslušníkom ozbrojených síl Slovenskej republiky na území Slovenskej republiky velili výlučne slovenskí velitelia, t. j. velitelia, ktorí sú občanmi Slovenskej republiky.
V zmysle platného znenia zákona o ozbrojených silách SR sa umožňuje príslušným veliteľom organizácie kolektívnej bezpečnosti, ktorej je Slovenská republika členom, veliť ozbrojeným silám SR, ktoré sú určené na plnenie úloh zabezpečovania nedotknuteľnosti vzdušného priestoru Slovenskej republiky, podľa pravidiel tejto organizácie.
Kotlebovci v dôvodovej správe k návrhu zákona uviedli, že
„v praxi to znamená, že súčasná legislatíva umožňuje, aby zahraniční velitelia zločineckej organizácie NATO (Severoatlantickej aliancie), do ktorej bol náš štát zavlečený bez súhlasu občanov v roku 2004, velili na území Slovenskej republiky určeným slovenským vojakom. Zákon pritom nijako neobmedzuje ani maximálny počet týchto slovenských vojakov, ani rozsah rozkazov, ktoré im môžu zahraniční velitelia dávať a od 30. marca 2022 už ani úlohy, v rámci ktorých je možné toto zahraničné velenie realizovať. To znamená, že teoreticky umožňuje so súhlasom vlády SR a následne NR SR podriadiť na našom vlastnom území prakticky všetkých príslušníkov ozbrojených síl SR zahraničným veliteľom NATO, a to a bez akýchkoľvek obmedzení.“
Podľa názoru predkladateľov je súčasný stav v hrubom rozpore so zvrchovanosťou Slovenskej republiky a jej oprávnenými záujmami.
Výsledkom procesu bolo, že NR SR sa rozhodla nepokračovať v rokovaní o návrhu zákona.
Zákaz vykonávania potratov na požiadanie cudzinkám
Ďalším z neschválených návrhov zákonov je návrh zákona, ktorým sa mal meniť a doplniť zákon č. 73/1987 Zb. o umelom prerušení tehotenstva. Predkladateľmi boli opäť poslanci za politickú stranu Kotlebovci.
Cieľom legislatívneho návrhu zákona malo byť obmedzenie vykonávania potratov na Slovensku tým, že sa zakáže vykonávanie potratov na požiadanie ženám – cudzinkám, ktoré nemajú občianstvo Slovenskej republiky. Ako z dôvodovej správy návrhu zákona vyplýva, Kotlebovci majú celkovo záujem výrazným spôsobom obmedziť množstvo vykonávaných potratov v Slovenskej republike. Návrhom sa mala vyriešiť aj vágna situácia v oblasti potratovej turistiky na Slovensku. NR SR po prerokovaní uvedeného návrhu zákona v prvom čítaní rozhodla, že sa v rokovaní o tomto návrhu zákona pokračovať nebude.
Úprava pojmoslovia v zákone o umelom prerušení tehotenstva
Návrhom zákona predloženým v apríli minulého roku sa mal zlepšiť potratový zákon a ochrániť nenarodené deti a ich matky pred bezdôvodnými umelými potratmi. Podľa návrhu zákona je pojem umelý potrat presnejší ako umelé prerušenie tehotenstva a tvrdí, že
„väčšina spoločnosti neschvaľuje, aby bolo zákonom povolené bezdôvodné ukončenie tehotenstva. Podľa názorov väčšiny občanov umelé ukončenie tehotenstva by malo byť dovolené len z veľmi vážnych dôvodov, prípadne by nemalo byť dovolené vôbec.“
NR SR v prvom čítaní rozhodla, že v rokovaní o tomto návrhu zákona nebude ďalej pokračovať.
Ochrana suverenity, mieru a bezpečnosti Slovenskej republiky a jej občanov pred zahraničnými ozbrojenými silami
Posledným neschváleným návrhom zákona, ktorý sme vybrali, je návrh ústavného zákona, ktorým sa mala meniť a doplniť Ústava Slovenskej republiky. Návrh zákona je z dielne poslancov za stranu Kotlebovci a jeho cieľom mala byť ochrana suverenity, mieru a bezpečnosti Slovenskej republiky a jej občanov pred zahraničnými ozbrojenými silami.
Návrhom sa malo zaviesť, aby na vyslovenie súhlasu s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl, vrátane ich zbraní, munície, zariadení, zásob a materiálu na území Slovenskej republiky najdlhšie na 90 dní a na vyslovenie súhlasu s ich prechodom cez územie Slovenskej republiky rozhodovala výlučne NR SR, ako občanmi volený, jediný ústavodarný a zákonodarný orgán, a to ústavnou trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých poslancov NR SR a aby o súhlase s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl, vrátane ich zbraní, munície, zariadení, zásob a materiálu na území Slovenskej republiky na dlhšie ako 90 dní, rozhodovali občania Slovenskej republiky v referende.
Po prerokovaní návrhu v prvom čítaní NR SR rozhodla, že v rokovaní o tomto návrhu zákona nebude pokračovať.