Ústavný súd sa prednedávnom zameral projektom „Efektívnosť výkonu rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky” práve na túto problematiku, ktorej sme sa osobitne venovali aj v článku. Ústavný súd vtedy konštatoval extrémne prieťahy v konaní, ktoré v mnohých prípadoch trvali viac ako 25 rokov. Samotní zodpovední sudcovia však podľa hodnotenia sudcov Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky obstáli so známkou „dobrý” a vo väčšine so známkou „výborný.”
Kritériá pri hodnotení sudcov sú opísané v §27c zákona č. 385/2000 (ďalej len ako „Zákon”) o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
-
Prieskum rozhodovacej činnosti, plynulosti a dôstojnosti vedenia súdneho konania v hodnotenom období,
-
Stanoviská odvolacích senátov, prípadne dovolacích senátov,
-
Vyjadrenia predsedu súdu o činnosti hodnoteného sudcu,
-
Vlastné poznatky osoby, ktorá vykonáva hodnotenie sudcu (§ 27b) a zo stanoviska predsedu senátu,
-
zo stavu a príčin starších nevybavených vecí a prieťahov v konaní a z výkazov,
-
zo stanoviska sudcovskej rady k dodržiavaniu zásad sudcovskej etiky.
Samotné hodnotenia vykonávajú v zmysle §27d Zákona:
-
Trojčlenná komisia určená sudcovskou radou súdu, na ktorom sudca vykonáva svoju funkciu. Môže udeliť najviac 30 bodov. Komisia sa zameriava najmä na:
-
dodržiavanie predpisov o konaní pred súdmi, náležitostí zápisníc a rozhodnutí, dodržiavanie zákonných lehôt na konanie a rozhodnutie
-
včasnosť vyhotovovania a presvedčivosť rozhodnutí,
-
úroveň prípravy súdnych pojednávaní a priebehu súdnych pojednávaní, využívanie pojednávacích dní a príčiny odročovania pojednávaní; členovia komisie sa na tento účel zúčastňujú náhodne vybraných pojednávaní hodnoteného sudcu.
-
-
Osoba, ktorá vykonáva hodnotenie na základe stanovísk odvolacích senátov alebo dovolacích senátov, stanoviska sudcovskej rady k dodržiavaniu zásad sudcovskej etiky a vlastných poznatkov o činnosti. Môže udeliť najviac 35 bodov
-
Predseda súdu na základe výkazov podľa § 27 a vlastných poznatkov o činnosti hodnoteného sudcu. Môže udeliť najviac 35 bodov.
Výsledné známkovanie potom závisí od celkového počtu bodov
- „výborný” – 86b ≥ 100b
- „dobrý” – 60b ≥ 85b
- „nedostačujúci” – 0b ≥ 59b
V zmysle vyššie uvedeného, špeciálne §27 písmeno e) Zákona, ktorý má zohľadniť v hodnotení práve prieťahy v konaní samotné výsledky hodnotení tým pádom úplne neodzrkadľujú rozhodovaciu činnosť sudcu. Je tomu tak v prípade hodnotenia sudkyne JUDr. Viery Kováčovej z Okresného súdu v Košiciach, ktorá napriek 27 rokov trvajúcemu sporu, v hodnotení nestratila ani jeden bod. Podobne napr. sudkyňa JUDr. Nadežda Weisová, ktorá síce dosiahla hodnotenie „dobrý” ale pridelenú vec nerozhodla počas celého obdobia 30-ich rokov.
Nie len toto však vrhá tieň pochybnosti nad kvalitou hodnotení sudcov. Hodnotenie každého sudcu je verejne prístupné na webovej stránke Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Majú však nejednotnú formu a často nepomerný rozsah čo zvyšuje náročnosť orientácie v takýchto dokumentoch. Mnohé z nich obsahujú grafy, iné zase iba slovné hodnotenie. Slovné hodnotenia nijak neodzrkadľujú počet dosiahnutých bodov. V prípade sudkyne JUDr. Nadeždy Weisovej, ktorá dosiahla 27 bodov udelených komisiou, 30 bodov udelených z podkladov odvolacích senátov a 20 bodov z hodnotenia predsedu súdu. Čo bolo podnetom pre komisiu na strhnutie 3-ch bodov alebo prečo predseda súdu danú sudkyňu ohodnotil iba na 20 bodov sa však zo zverejneného hodnotenia nedozvedáme.
„Zo širšieho pohľadu sa dá konštatovať vnútorná uzavretosť hodnotenia sudcov. Nedochádza k potrebnej verejnej kontrole reálnych výsledkov sudcovskej práce v konfrontácií s kritériami hodnotiaceho systému. Hodnotenia sú tak často poznačené svojvôľou a falošnou kolegialitou stavu sudcov a poukazujú na potrebu zásahu Súdnej rady.”
Aj takto kritické názory zaznievajú od významných odborníkov z oblasti justície, ktorí si neželali byť menovaní.
O vyjadrenie sme požiadali aj tlačové oddelenie Ministerstva spravodlivosti a konfrontovali s ich nasledovnými otázkami:
-
Spôsob hodnotenia je upravený zákonom č. 385/2000 Z. z.. Napriek tomu ale samotné hodnotenia konkrétnych sudcov zväčša nemajú rovnaký rozsah. To značne sťažuje orientáciu v takýchto hodnoteniach na jednej strane ako aj priestor na ich porovnanie na strane druhej. Považujete hodnotenia za dostatočne dôsledné?
-
Hodnotenia sa nie vždy zhodujú aj po stránke obsahu čo má za následok ich zneprehľadnenie. Nemyslíte si, že by zjednotenie hodnotení po formálnej stránke výrazne pomohlo plniť ich účel?
-
ÚS SR konštatoval u viacerých sudcov „extrémne prieťahy v konaní”. Veľká väčšina týchto sudcov však napriek tomuto získalo hodnotenie „výborný”. Podľa našich zistení z verejných zdrojov Ministerstva spravodlivosti, tu figuruje aj sudkyňa, ktorá má neukončené súdne konanie od roku 1991 a získala plných 100 bodov v rámci hodnotenia. Považujete otázku hodnotenia prieťahov za dostatočne zohľadnenú v hodnoteniach sudcov? Nie je príklad sudcov spôsobujúcich tzv. extrémne prieťahy práve dôkazom straty dôveryhodnosti systému hodnotenia sudcov?
-
Doterajší systém hodnotenia sudcov je založený na „samohodnotení“ vykonávanom výhradne v rámci sudcovského stavu. Uvedené môže viesť k predpojatosti a vzájomnej ochrane sudcov. Objektivitu do hodnotenia práce sudcov by mohlo priniesť aj zapojenie verejnosti, ktorá sa súdnych konaní zúčastnila napríklad v pozícii sporovej strany. Uvažuje ministerstvo spravodlivosti nad zapojením občanov do tohto hodnotenia?
Otázky boli ministerstvu zaslané dňa 16.08.2018 a ku dňu vydania článku neboli zodpovedané.
Hodnotenie justície nebude mať nikdy dostatočnú váhu pokým nedôjde k otvorenej diskusií o tom ako je systém hodnotenia sudcov v súčasnosti nastavený. Táto problematika je o to naliehavejšia vzhľadom na štatistiky dôveryhodnosti justície, ktoré sa dlhodobo pohybujú v číslach hlboko pod hranicou 50 % a iba transparentný a spravodlivý systém kontroly jej predstaviteľov môže tento trend zvrátiť.