Bývalý manažment finančnej správy (FS) mal dlhodobým zanedbaním svojich povinností ohroziť plnenie úloh tejto inštitúcie. Súčasné vedenie sa tiež v súvislosti s podozreniami z machinácií, netransparentnosti a nehospodárneho konania pri verejných obstarávaniach z minulosti plánuje obrátiť na orgány činné v trestnom konaní a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), informoval v pondelok hovorca FS Daniel Súkup.
Finančná správa podľa neho priebežne prehodnocuje verejné obstarávania uskutočnené v uplynulých rokoch a prvotné zistenia ukázali podozrenia z machinácií pri nákupoch v oblastiach obrany a bezpečnosti.
„Niektoré zistenia považujeme za tak vážne, že ich postupujeme Úradu pre verejné obstarávanie a podnikneme tiež kroky v trestnoprávnej oblasti,“ priblížil prezident FS Jozef Kiss.
Finančné riaditeľstvo sa podľa neho po nástupe nového vedenia okrem zabezpečenia svojich úloh usiluje o zvýšenie efektívnosti riadiacich procesov, čo si vyžaduje aj analýzu fungovania a uskutočnených rozhodnutí do minulosti.
Finančná správa tvrdí, že je v krízovej situácii
„Posilnenie odborných kapacít po našom nástupe prinieslo prvé výsledky, ktoré zjavne nie sú posledné. Za mimoriadne problematické považujem zanedbanie povinnosti pri správe a servise informačných systémov, ktoré ohrozuje plnenie našich úloh. Dôsledkom dlhodobej nečinnosti manažmentu sme sa stali rukojemníkmi dodávateľov,“ upozornil Kiss.
Zdôraznil, že prevádzka informačných systémov má priamu súvislosť s podnikateľským sektorom a implementáciou konsolidačného balíčka schváleného minulý týždeň Národnou radou (NR) SR. Manažérske zlyhania z uplynulých rokov si preto vyžiadajú promptné riešenia.
„Sme v krízovej situácii, ktorú sme nezavinili. Nemôžeme si dovoliť ohroziť funkčnosť systémov. Naším cieľom je zabezpečiť ich bezproblémovú prevádzku,“ podčiarkol prezident FS.