Národná rada Slovenskej republiky schválila 18. októbra 2024 zákon č. 278/2024 Z. z. ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (ďalej len zákon č. 278/2024 Z. z.), a ktorého cieľom je konsolidácia verejných financií, spolu so zákonom č. 279/2024 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov o dani z finančných transakcií. Týmto opatrením sa novelizujú viaceré zákony, pričom jedným z nich je aj zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“). Okrem iných zmien prišlo v rámci tohto zákona aj k zmene daňového bonusu na dieťa.
Čo je daňový bonus?
Daňový bonus upravujú ustanovenia § 33 a nasl. zákona o dani z príjmov. Ide o úľavu pre daňovníka, ktorý dosiahol v zdaňovacom období zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti, podnikania alebo inej samostatne zárobkovej činnosti a zároveň v s ním v domácnosti žije dieťa, ktoré vyživuje. Prechodný pobyt dieťaťa mimo domácnosti nemá vplyv na uplatnenie daňového bonusu. Vyživovaným dieťaťom je podľa tohto zákona dieťa vlastné, osvojené, dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu a dieťa druhého z manželov, ako aj plnoleté nezaopatrené dieťa.
Nezaopatrené dieťa definuje § 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení. V zmysle tohto ustanovenia je nezaopatreným dieťaťom dieťa do skončenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do 25 roku, avšak len v prípade, ak sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom alebo sa nemôže sústavne pripravovať na povolanie štúdiom, alebo vykonávať zárobkovú činnosť pre chorobu alebo úraz. Nezaopatreným dieťaťom je aj také dieťa, ktoré je oslobodené od povinnosti dochádzať do školy, ktoré sa vzdeláva v základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo ktoré je neschopné sa sústavne pripravovať na povolanie alebo vykonávať zárobkovú činnosť pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, najdlhšie do dosiahnutia plnoletosti. Sústavnou prípravou dieťaťa na povolanie štúdiom je v zmysle § 4 ods. 1 štúdium na strednej alebo vysokej škole dennou formou. Dieťa prestáva byť podľa § 3 ods. 3 písm. b) nezaopatreným dieťaťom, akonáhle získa vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (aj keď ešte nedovŕši 25 rokov).
Výška daňového bonusu
Daňový bonus si môže uplatniť rodič na každé dieťa v spoločnej domácnosti, avšak nemôžu si ho uplatniť obaja rodičia súčasne na spoločne vyživované dieťa. V znení účinnom od 1. januára 2023 bola upravená výška daňového bonusu, a to tak, že ak dieťa dovŕšilo 15 rokov, suma daňového bonusu bola 50 EUR mesačne, ak však vyživované dieťa 15 rokov nedovŕšilo, suma daňového bonusu bola 100 EUR mesačne. Prechodným ustanovením § 52zzp však bolo na účely rokov 2023 a 2024 určené, že sa výška daňového bonusu navyšuje na 140 EUR mesačne v prípade dieťaťa mladšieho ako 18 rokov, resp. 50 EUR mesačne na dieťa od 18 rokov.
Podľa znenia účinného od 1. januára 2025 sa však podmienky uplatnenia daňového bonusu opätovne zmenili zákonom č. 278/2024 Z. z.. Nový § 33 ods. 1 totiž mení podmienky tak, že suma daňového bonusu, o ktorú sa daň znižuje, je 50 eur mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 15 rokov veku a nedovŕšilo 18 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku, alebo 100 eur mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov veku. To znamená, že na vyživované dieťa si rodič môže uplatniť daňový bonus od januára 2025 len do dovŕšenia 18. roku života.
Limit nároku na daňový bonus
V zmysle § 33 ods. 6 zákona o dani z príjmov v aktuálne účinnom znení si nárok na daňový bonus možno uplatniť najviac do výšky konkrétne ustanoveného percentuálneho limitu základu dane / čiastkového základu dane z príjmov zo závislej činnosti, podnikania alebo inej samostatne zárobkovej činnosti alebo z ich úhrnu. Percentuálne limity sa viažu na počet vyživovaných detí a sú nasledovné:
1 vyživované dieťa – 20 % limit;
2 vyživované deti – 27 % limit;
3 vyživované deti – 34 % limit;
4 vyživované deti – 41 % limit;
5 vyživovaných detí – 48 % limit; a
6 a viac vyživovaných detí – 55 % limit.
To znamená, že nárok na daňový bonus vzniká rodičovi iba do výšky, ktorá nepresahuje percentuálny limit výšky základu dane.
Príklad:
Ak by rodič mal v roku 2024 čiastkový základ dane 700 EUR, a tri deti (a pri každom by mal nárok na 100 eur mesačne), jeho limit by bol 238 EUR. To znamená, že by si nemohol uplatniť daňový bonus do výšky 300 EUR (100 na každé dieťa), ale iba do jeho limitu, teda by si mohol uplatniť 238 EUR. Ak by však mal čiastkový základ dane 900 EUR, jeho percentuálny limit by bol 34 % z tejto výšky (teda 306 EUR), a teda by si mohol uplatniť plný daňový bonus na všetky tri deti – t. j. vo výške 300 EUR. To znamená, že nárok na plný daňový bonus majú práve rodiny s vyšším príjmom.
Po novom sa však percentuálne limity viazané na počet vyživovaných detí menia nasledovným spôsobom:
1 vyživované dieťa – 29 % limit;
2 vyživované deti – 36 % limit;
3 vyživované deti – 43 % limit;
4 vyživované deti – 50 % limit;
5 vyživovaných detí – 57 % limit; a
6 a viac vyživovaných detí – 64 % limit.
Zvýšením percentuálneho limitu výšky základu dane pre uplatnenie plného nároku na daňový bonus v závislosti od počtu detí sa týmto polepší najmä rodinám s nižšími príjmami. Teda ak by sme zobrali do úvahy vyššie uvedený príklad, v prípade, že by rodič mal čiastkový základ dane 700 EUR a tri deti (a pri každom by mal nárok na 100 EUR), mohol by si uplatniť daňový bonus v plnej výške, keďže jeho percentuálny limit by bol 301 EUR.
Obmedzenie nároku na daňový bonus
Od 1. januára 2025 bude rovnako účinná aj úprava týkajúca sa obmedzenia nároku na daňový bonus pre vysokopríjmových daňovníkov, a to v zmysle § 33 ods. 11 zákona o dani z príjmov. Obmedzenie spočíva v zavedení postupného klesania výšky nároku na daňový bonus a to v prípade, ak daňovníkov základ dane (čiastkový základ dane z príjmov zo závislej činnosti, podnikania alebo inej samostatne zárobkovej činnosti alebo ich úhrn) je vyšší ako 1,5 násobok priemernej mzdy v hospodárstve vyhlásenej Štatistickým úradom SR za rok, ktorý 2 roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom si daňovník uplatní daňový bonus (za rok 2025 je to priemerná mzda vyhlásená za rok 2023). V takomto prípade sa nárok na daňový bonus na každé jedno vyživované dieťa znižuje o 1/10 rozdielu medzi základom dane / čiastkovým základom dane daňovníka a 1,5 násobkom priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za predminulý rok.
Poslednou zmenou v tejto oblasti je novela § 33 ods. 9, v zmysle ktorého si po novom môžu daňovníci uplatniť nárok na daňový bonus len v prípade, ak 90 % svojich celosvetových zdaniteľných príjmov dosahujú na území Slovenskej republiky a to bez ohľadu na skutočnosť, či ide o daňovníka s obmedzenou alebo neobmedzenou daňovou povinnosťou. Doteraz totiž toto obmedzenie platilo iba pre daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou – teda nerezident Slovenskej republiky (nemá v SR trvalý pobyt, bydlisko ani sa tu obvykle nezdržiava), ako ho definuje § 2 písm. e) zákona o dani z príjmov.
Zmeny týkajúce sa daňového bonusu v znení účinnom od 1. januára 2025 sa podľa prechodných ustanovení prvýkrát uplatnia už za január 2025.