Stavebným úradom je obec
Pôsobnosť stavebného úradu je preneseným výkonom štátnej správy. Obce ako stavebné úrady sa na účely zabezpečenia odborných podkladov pre výkon štátnej správy na úseku výstavby môžu združovať a vytvoriť spoločný obecný úrad. Obec, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, oznámi bezodkladne regionálnemu úradu jeho vytvorenie alebo zmenu, ako aj zoznam obcí, ktoré vytvorili spoločný obecný úrad a jeho personálne obsadenie. Úrad zverejní zoznam spoločných obecných úradov a obcí, ktoré ich tvoria, na svojom webovom sídle. Stavebný úrad:
- Vydáva rozhodnutia o stavebnom zámere,
- Vybavuje ohlásenia,
- Overuje projekty stavby,
- Vydáva kolaudačné osvedčenia a overuje dokumentáciu skutočného zhotovenia stavby,
- Povoľuje dočasné užívanie stavby, predčasné užívanie stavby,
- Poskytuje súčinnosť stavebnému inšpektorátu pri výkone jeho úloh,
- Eviduje údaje v registri výstavby,
- Spolupracuje s obecnou políciou a s obcami v stavebnom obvode pri sledovaní stavebnej činnosti a stavebno-technického stavu stavieb v obci,
- Preskúmava spôsobilosť stavby na užívanie,
- Podáva podnet stavebnému inšpektorátu na vykonanie štátneho stavebného dohľadu.
Výkon činnosti stavebného úradu personálne zabezpečujú minimálne dvaja zamestnanci, ktorí spĺňajú osobitný kvalifikačný predpoklad odborného zamestnanca.
Takto treba postupovať pri vybavení stavebného povolenia
Stavebné povolenie potrebujete v prípade novostavby (rodinný dom, bytovka, administratívna budova a podobne), resp. vždy, pokiaľ má dôjsť k zásadnému zásahu do územia alebo stavby, tak ako už bolo uvedené v úvode tohto článku. Postup pri vybavovaní stavebného povolenia nie je až taký zložitý, hoci množstvo stavebníkov sa obáva najmä náročného administratívneho procesu. V prvom rade je potrebné vedieť, o aký typ stavby pôjde a či takáto stavba potrebuje stavebné povolenie alebo ju stačí iba ohlásiť príslušnému stavebnému úradu. Následne je potrebné mať k dispozícií všetky potrebné dokumenty.
„Správny orgán neprihliadne na návrhy, pripomienky a námietky účastníkov konania, ktoré sledujú iný cieľ ako ochranu práv a právom chránených záujmov účastníka konania, najmä poškodiť iného, získať neoprávnený prospech, dosiahnuť prieťahy v konaní a obštrukcie alebo ktorých vyhovením by došlo k porušeniu všeobecne záväzných právnych predpisov, k rozporu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie alebo so záverečným stanoviskom orgánu posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie.”
Základom každého stavebného konania je kvalitne spracovaná projektová dokumentácia. Tú vypracúva autorizovaný projektant a musí obsahovať situačný plán, technické výkresy stavby, požiarno-bezpečnostné riešenie a v prípade potreby aj statický posudok a energetický certifikát. Dôležitými dokumentami sú aj výpisy z listu vlastníctva, územné rozhodnutia a podobne. Pokiaľ máte všetky dokumenty skompletizované je v ďalšom kroku potrebné podať žiadosť o vydanie stavebného povolenia.
Vybavenie stavebného povolenia
-
Podajte žiadosť Podajte žiadosť o vydanie stavebného povolenia elektronicky prostredníctvom formulára stavebného úradu.
-
Priložte dokumentáciu Priložte k žiadosti projektovú dokumentáciu vypracovanú oprávnenou osobou a správu o prerokovaní stavebného zámeru.
-
Uveďte odkaz na prílohy Ak sú dokumenty uložené v informačnom systéme, uveďte v žiadosti priamy odkaz na ich dostupnosť.
-
Doplňte chýbajúce náležitosti Ak žiadosť neobsahuje všetky požadované dokumenty, doplňte ich do 15 dní od výzvy stavebného úradu, inak konanie zastaví. Uistite sa, že vaša žiadosť je kompletná a spĺňa zákonné náležitosti.
-
Sledujte vyjadrenia dotknutých osôb Počas určeného obdobia sledujte, či dotknuté osoby poskytli svoje vyjadrenia a zapojte sa do elektronického verejného prerokovania, ak je potrebné.
-
Rozhodnutie Po splnení všetkých náležitostí stavebný úrad vydá rozhodnutie o povolení stavby.