Súčasná ekonomická situácia obyvateľov Slovenskej republiky patrí medzi jednu z najmenej priaznivých. Pod túto skutočnosť sa podpísalo niekoľko faktorov, ktoré sa vinou nešťastnej série udalostí navŕšili jeden na druhý. Medzi prvé významné činitele prehlbovania ekonomickej nestability obyvateľov patrí pandemická kríza, na ktorú štátne orgány reagovali uzatvorením mnohých prevádzok na pomerne dlhé obdobie. Následne prišiel vojnový konflikt na Ukrajine a energetická kríza, ktorá vyhnala cenu energií na nové a nevídané cenové stropy. Tieto faktory mali vplyv aj na zdvíhanie úrokových sadzieb bánk a následne na realitný trh nielen na Slovensku ale naprieč svetom. Inflácia s tým spojená presahuje v súčasnosti podľa Štatistického úradu SR 13%, a všetky tieto udalosti majú za následok výrazné zhoršenie kvality života verejnosti. Mnohí sa boria nielen s extrémnymi výdavkami, ale aj s dlhmi z minulosti, ktorých splátky sa vďaka navýšeniu úrokových sadzieb pravidelne zvyšujú. Z takto pomerne bezútešnej finančnej situácie ľudí ponúka legislatíva Slovenskej republiky možnosť na nový štart v podobe oddlženia fyzickej osoby.
Spôsoby oddlženia
Oddlženie fyzickej osoby, ktorý sa hovorovo nazýva aj „osobný bankrot“, primárne upravuje zákon č.7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v prvej hlave štvrtej časti. V zmysle ustanovenia § 166 tohto zákona, každý platobne neschopný dlžník, ktorý je fyzickou osobou, je oprávnený domáhať sa oddlženia jednou z dvoch zákonom predpokladaných spôsobov; konkurzom alebo splátkovým kalendárom, a to bez ohľadu na to, či má záväzky z podnikateľskej činnosti. Dlžník je povinný spolu s návrhom na vyhlásenie konkurzu alebo s návrhom na určenie splátkového kalendára vyhlásiť, že je platobne neschopný. V prípade, ak už v minulosti požiadal o oddlženie, je potrebné zachovať lehotu 10 rokov od vyhlásenia posledného oddlženia. Platobná neschopnosť je stav, kedy dlžník nie je schopný zaplatiť 180 dní po dátume splatnosti aspoň jeden dlh.
Poctivý zámer dlžníka
Jedným z hlavných pojmov v procese oddlženia je tzv. poctivý zámer dlžníka. Ten je upravený v ustanovení § 166g tohto zákona, a stanovuje jeho definíciu v prvom odseku. Dlžník má poctivý zámer, ak z jeho správania po podaní návrhu možno usudzovať, že vynaložil úprimnú snahu riešiť svoj dlh v medziach svojich možností a schopností, najmä ak poskytoval správcovi a veriteľom potrebnú súčinnosť, vynaložil snahu získať zamestnanie, zamestnal sa alebo si zabezpečil iný zdroj príjmov, pokračoval vo výkone podnikateľskej činnosti alebo inej obdobnej činnosti alebo začal podnikať, v prípade nie nepatrného dedenia, daru alebo výhry zo stávky alebo hry ponúkol aspoň polovicu takéhoto zdroja dobrovoľne veriteľom na uspokojenie nevymáhateľného dlhu, prípadne vynaložil snahu o zaradenie sa do spoločnosti alebo sa do spoločnosti opätovne zaradil.
Druhý odsek tohto ustanovenia vymedzuje správanie dlžníka, z ktorého možno usudzovať, že poctivý zámer nemá, a preto súd nebude môcť rozhodnúť o jeho oddlžení. Medzi takého správanie patrí neuvedenie časti majetku dlžníka do zoznamu majetku, neuvedenie veriteľa, uvedenie nepravdivej informácie, neposkytnutie súčinnosti a iné okolnosti, ktoré dlžníkovi vyplývajú z tohto zákona ako povinnosti pri jeho oddlžení.
(Ne)zrušenie pohľadávok
Oddlžením pritom nemožno dosiahnuť zrušenie všetkých pohľadávok. Nedotknuté pohľadávky sú upravené v ustanovení §166c tohto zákona, a patria medzi ne pohľadávky z právnej pomoci poskytnutej Centrom právnej pomoci voči dlžníkovi, pracovnoprávne nároky zamestnancov dlžníka voči dlžníkovi, peňažné tresty uložené v zmysle Trestného zákona, nepeňažné pohľadávky, výživné na dieťa, zabezpečené pohľadávky a iné, ktoré vymedzuje tento zákon.
Podmienky oddlženia
Zákon stanovuje základne podmienky, ktoré dlžník musí na oddlženie spĺňať. Dlžník je fyzickou osobou nepodnikateľom alebo fyzickou osobou podnikateľom, dlžník je platobne neschopný, voči dlžníkovi je vedená aspoň jedna exekúcia alebo obdobné vykonávacie konanie, dlžník má poctivý zámer, dlžník má centrum hlavných záujmov na Slovensku. Pre oddlženie formou konkurzu sa vyžaduje, aby exekučné alebo obdobné vykonávacie konanie bolo vedené voči dlžníkovi aspoň jeden rok. Pri oddlžení formou splátkového kalendára sa podmienka aspoň rok vedenej exekúcie alebo obdobného vykonávacieho konania nevyžaduje. Dlžník nie je oprávnený podať návrh na vyhlásenie konkurzu alebo návrh na určenie splátkového kalendára, ak je vo výkone trestu odňatia slobody.
Vyhlásenie konkurzu
Najčastejším spôsobom oddlženia fyzickej osoby je návrh na vyhlásenie konkurzu. Túto formu najčastejšie využívajú ľudia bez majetku a príjmu. V prípade, ak dlžník nejakým majetkom disponuje, je vysoko pravdepodobné, že minimálne o časť tohto majetku prostredníctvom konkurzu príde.
Návrh na vyhlásenie konkurzu sa podáva elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý je zverejnený na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti SR. Okrem všeobecných náležitostí návrhu podľa ustanovenia § 127 Civilného sporového poriadku, návrh na vyhlásenie konkurzu obsahuje dlžníkov životopis spolu s opisom jeho aktuálnej životnej situácie, zoznam osôb spriaznených s dlžníkom, zoznam aktuálneho majetku a zoznam majetku väčšej hodnoty, ktorý vlastnil v posledných troch rokoch, zoznam veriteľov, vyhlásenie dlžníka o platobnej neschopnosti a doklad nie starší ako 30 dní preukazujúci vedenie exekučného konania alebo obdobného vykonávacieho konania. V prípade vyhlásenia konkurzu súdom, dlžníkove exekučné konania budú zastavené a rovnako zaniká jeho bezpodielové spoluvlastníctvo manželov.
Splátkový kalendár
Druhá forma oddlženia je návrh formou splátkového kalendára. Dlžník ho podáva opäť elektronickou formou ako v prípade konkurzu, a k jeho náležitostiam okrem náležitostí uvedených pri oddlžení konkurzom pribúda aj zoznam záväzkov, prehľad doterajších príjmov a výdavkov dlžníka za uplynulých päť rokov, prehľad očakávaných výdavkov a príjmov dlžníka v nasledujúcich piatich rokoch a posledných päť daňových priznaní dlžníka, ak boli podané. Dlžník v návrhu na určenie splátkového kalendára musí uviesť údaje o svojom bankovom účte.
Ak súčasťou zoznamu aktuálneho majetku dlžníka je dlžníkov byt alebo nebytový priestor, dlžník v návrhu musí uviesť identifikačné údaje správcu bytového domu, v ktorom sa dlžníkov byt alebo nebytový priestor nachádza alebo identifikačné údaje spoločenstva vlastníkov bytov. Ak súd zistí, že takýto návrh na oddlženie spĺňa všetky zákonom stanovené náležitosti, najneskôr do 15 dní od doručenia návrhu na určenie splátkového kalendára poskytne dlžníkovi ochranu pred veriteľmi a ustanoví správcu. Správca do 45 dní od zloženia preddavku na paušálnu odmenu a paušálnu náhradu nevyhnutných nákladov spojených s vedením konania preskúma pomery dlžníka a podľa toho zostaví návrh splátkového kalendára. Poskytnutím ochrany pred veriteľmi sa odkladajú všetky exekúcie, ktoré sa vedú voči dlžníkovi ohľadom pohľadávok, ktoré môžu byť uspokojené iba splátkovým kalendárom alebo pohľadávok vylúčených z uspokojenia. Ak súd určí splátkový kalendár, ide o dôvod, aby sa bez zbytočného odkladu v exekučnom konaní rozhodlo o zastavení exekúcie.
Centrum právnej pomoci
Pri podaní návrhu na oddlženie zákon ustanovuje povinné právne zastúpenie dlžníka Centrom právnej pomoci alebo advokátom Centrom právnej pomoci určeným. Záujemca o oddlženie si môže buď osobne alebo prostredníctvom telefonického kontaktu zarezervovať termín konzultácie v Centre právnej pomoci. V samotnom Centre právnej pomoci zamestnanci poučia dlžníka o jeho možnostiach s ohľadom na jeho konkrétnu situáciu a to prostredníctvom úvodného hromadného seminára, kde zamestnanci poskytnú základné informácie a formuláre.
Centrum preskúma, či sú u daného dlžníka splnené podmienky pre poskytnutie pomoci v danej problematike, a v prípade kladného stanoviska doručí dlžníkovi rozhodnutie o priznaní nároku na právnu pomoc v konaní o oddlžení. Dlžníci, ktorí sa rozhodnú ísť formou oddlženia prostredníctvom Centra právnej pomoci, si dohodnú ďalší termín na ktorom si už dohodnú konkrétny postup v konkrétnej situácií dlžníka. Centrum právnej pomoci zväčša pomôže dlžníkovi pripraviť všetky potrebné listiny a dokumenty, ktoré sú potrebné k oddlženiu, a so súhlasom dlžníka v jeho mene podá uvedený návrh na súd. V prípade splnení všetkých zákonných podmienok súd rozhodne o oddlžení osoby, a tá má následne možnosť za súdom daných podmienok znovu stabilizovať svoju nepriaznivú finančnú situáciu.
Skontrolovanie a podanie žiadosti vo veci osobného bankrotu je v Centre právnej pomoci bezplatné. Centrum upozorňuje, aby ste nekontaktovali pochybné spoločnosti, ktoré si za bezplatné služby poskytované Centrom právnej pomoci nechajú zaplatiť. Každá žiadosť musí ísť cez Centrum právnej pomoci.
Centrum právnej pomoci sme navštívili aj osobne a zisťovali sme, ako to na tomto úrade funguje. Prečítajte si viac na https://www.pravnenoviny.sk/navstivili-sme-centrum-pravnej-pomoci.
Druhá šanca
Oddlženie fyzickej osoby zákonodarca pojal ako formu odbremenenia obrovského množstva nevymáhateľných dlhov u občanov, a rovnako ako formu odľahčenia súdnych a iných inštitúcií od miliónov exekúcií, ktoré ešte aj v súčasnosti sú evidované ako pohľadávky voči fyzickým osobám.
Tento inštitút má rovnako motivovať dlžníkov na prehodnotenie svojej často bezvýchodiskovej situácie a nabádať na zmenu ich pomerov, a rovnako má dávať druhú šancu ľuďom, ktorí majú záujem odraziť sa od dna naspäť na stabilizovanú finančnú hranicu bežného fungovania v spoločnosti.
Samozrejme zaznievajú aj oprávnené hlasy zo strany veriteľov, že takto sa nedostanú k svojím pohľadávkam. Súdna prax ale potvrdzuje, že v drvivej väčšine ide o pohľadávky, ktoré by neboli nikdy vymožené kvôli absencii majetku dlžníka. Rovnako zaznieva z verejnosti argument ohľadom nezodpovednosti takéhoto inštitútu voči iným, ktorí si svoje dlhy musia poctivo platiť. Tu je potrebné pripomenúť, že opäť produktívny občan v spoločnosti, ktorý sa postavil na nohy vďaka druhej šanci, má pre verejnosť ako celok omnoho väčší prínos. Či už je to vo forme opätovného zaradenia sa do pracovného procesu, platieb daní a poplatkov, či sociálneho statusu v jeho spoločenskom okruhu, takýto človek je pre spoločnosť užitočnejší, ako keby mal skĺznuť do antisociálneho kolobehu života ľudí bez peňazí a bez domova.
Nakoniec je pre verejnosť prínosné, ak sa rovnakou mierou dbá o zotavenie menej šťastných jedincov, ktorí o to stoja, ako sa dbá o vymáhanie rovnakých pravidiel pre každého. Pretože niekedy stačí len malé postrčenie, aby ľudský život nabral opäť zmysel.