Navštívili sme Centrum právnej pomoci

Právne Noviny pokračujú v cestovaní – tentokrát bolo našou zastávkou Centrum právnej pomoci. Pre našich čitateľov sme zisťovali aké služby tento úrad poskytuje a komu sú určené. Prečítajte si viac o modernom fungovaní verejnej správy, ktorá podáva pomocnú ruku občanom v núdzi.

Martina Vanc 19. 11. 2021 10 min.

    Redakcia Právnych Novín ráno, na začiatku stránkových hodín dorazila k budove, v ktorej sídli Centrum právnej pomoci (CPP). Pár minút pred ôsmou už pred vchodom postávalo niekoľko klientov, ktorí čakali na svoju konzultáciu. CPP totiž poskytuje právnu pomoc občanom, ktorí si pre nedostatok finančných prostriedkov nemôžu dovoliť platiť právne služby. Medzi klientov CPP patria okrem iných aj občania, ktorí čelia exekúciám a riešia osobný bankrot. Keďže je agenda CPP skutočne rozsiahla, v skratke sa dá zhrnúť, že úlohou CPP je, aby klienti dostávali kvalitnú, efektívnu právnu pomoc a aby ich materiálna núdza nebola prekážkou prístupu k spravodlivosti.

    CPP sa venuje civilným konaniam – spotrebiteľské, rodinné, pracovné právo, určovacie žaloby a pod., a samostatnou agendou je osobný bankrot. Po celom Slovensku je k dispozícii až 15 pobočiek a 42 konzultačných stredísk tak, aby boli prístupné skutočne každému.

    Konzultácia pre všetkých

    Po vstupe do priestorov CPP nás milo prekvapilo moderne pôsobiace prostredie, v ktorom bolo hneď od začiatku konzultačných hodín rušno. Pracovníci CPP sa vybrali za svojimi klientmi, odviedli ich do samostatných konzultačných miestností a na chodbách razom zavládol pokoj. V úvode nášho dňa v CPP nás privítala JUDr. Ingrid Šovčíková, vedúca kancelárie CPP Bratislava. Pani Šovčíková s prestávkami na Centre právnej pomoci pracovala aj v minulosti, nejaký čas sa venovala aj súkromnej oblasti a založila bratislavské mediačné centrum, pracovala v advokátskej kancelárii, ale život ju nakoniec aj s novými skúsenosťami opäť zaviedol do Centra právnej pomoci.

    Pani vedúcej sme sa na začiatku opýtali na zloženie zamestnancov bratislavskej pobočky CPP.

    „Právnu pomoc u nás v centre môžu poskytovať právnici. V kancelárii v Bratislave máme 6 právnikov, ktorí pracujú v tandemoch – jeden právnik a jeden pracovník prvého kontaktu alebo sociálny pracovník. Sociálny pracovník sa venuje sociálnej stránke klienta, jeho príjmom a posudzuje, či tento klient spĺňa alebo nespĺňa podmienky na poskytnutie bezplatnej právnej pomoci.“

    Pred priznaním bezplatnej právnej pomoci môže ktokoľvek počas pondelka a stredy prísť prekonzultovať svoju záležitosť. Konzultácia s právnikom trvá 1 hodinu a je spoplatnená sumou 4,50 eur. Konzultujúci právnik však môže posúdiť, či takýto poplatok CPP neodpustí vzhľadom na konkrétnu situáciu klienta.

    Klienti môžu využiť aj služby Call centra, v ktorom pracujúci zamestnanci majú vedomosti o jednotlivých kanceláriách centra a priamo objednávajú klienta na stretnutie na konkrétny dátum a konkrétny čas. Právnici následne vo svojich počítačoch vidia kompletný harmonogram stretnutí, ktoré ich s klientmi čakajú.

    Bezplatná právna pomoc

    Bezplatná právna pomoc je určená osobám, ktorých príjem nedosahuje určitú hranicu odvíjajúcu sa od životného minima a počtu spoluposudzovaných osôb. Ak klient maximálnu hranicu príjmu presahuje, otázne je, v akej výške. Pri posudzovaní sa využíva inštitút osobitného zreteľa – vedúci kancelárie alebo priamo riaditeľka CPP posúdi presah, právnu stránku a závažnosť problému klienta. Inštitút osobitného zreteľa sa aplikuje najmä v prípadoch, kedy si klient skutočne nemôže zaplatiť služby advokáta a zároveň je právna otázka závažná, napr. pri určovacích žalobách, sporoch o nehnuteľnosť, ak v nej bývajú alebo je ohrozené ich bývanie a pod.

    Ak klient nespĺňa podmienky príjmu a právna vec je vyhodnotená ako vec, ktorá nevyžaduje osobitný zreteľ, CPP klientovi poskytne konzultáciu a nasmeruje ho, kam sa môže ďalej so svojim problémom obrátiť.  CPP v takýchto prípadoch zvykne klientovi poskytnúť aj zoznam advokátov zohľadňujúcich individuálne životné situácie klientov. Slovenská advokátska komora dokonca interným predpisom stanovuje, že každý advokát by mal ročne od CPP prevziať 4 spisy ročne.

    CPP je v pozícii správneho orgánu a v nárokovom konaní skúma:

    • právnu stránku problému,

    • príjmovú stránku klienta a

    • hodnotu sporu.

    Po splnení všetkých troch podmienok je klientovi vydané rozhodnutie o priznaní právnej pomoci a CPP do konania určuje buď právnika (zamestnanca CPP) alebo advokáta – advokát v takomto prípade účtuje svoje služby priamo CPP. Rovnako môže byť priznaná aj bezplatná mediácia, ktorú rieši buď mediátor centra alebo je určený mediátor zo zoznamu Ministerstva spravodlivosti SR, ktorý svoje služby účtuje priamo centru.

    „Snažím sa kolegov nabádať k tomu, aby si niektoré veci ponechali a sami zastupovali klientov. Majú možnosť vyskúšať si podať návrh na súd alebo zastupovať klientov priamo na súdnych pojednávaniach. Myslím, že je to pre nich veľký benefit, nakoľko si môžu vyskúšať prácu z pohľadu advokáta a prejsť si celým právnym sporom od začiatku až do konca,“

    vysvetlila pani Šovčíková.

    Veľmi zaujímavé je, že takáto prax sa zamestnancom môže započítať aj do koncipientskej praxe. Z pohľadu začínajúcich právnikov je táto práca výbornou skúsenosťou nielen z pohľadu zastupovania klientov, ale aj z dôvodu rôznorodosti problémov a sporov, ktoré klienti CPP riešia.

    Veľkú časť sporov tvorí pracovnoprávna a rodinnoprávna agenda. Z tej rodinnej je to najmä úprava práv a povinností k maloletým deťom, rozvody, neodkladné opatrenia týkajúce sa zverenia detí alebo výživného. Spotrebiteľských sporov je oproti minulosti menej aj vďaka legislatívnym úpravám. Klienti chodia do centra aj z dôvodu nevyplatenia, resp. zlého vyplatenia dôchodkov a za posledné obdobie narástla agenda dedičského práva.

    Kto však hradí trovy konania? Súd napriek všetkým okolnostiam môže klienta CPP zaviazať k náhrade trov konania, na čo centrum aj dôrazne upozorňuje. Napr. poručenské veci sú od trov oslobodené, ale ak v iných konaniach nebude klient úspešný, bude povinný trovy nahradiť.

    Osveta v oblasti mediácie

    CPP sa rozhodlo klientom ponúkať aj alternatívne riešenie sporov formou mediácie. Mediáciu má v bratislavskej pobočke na starosti priamo pani vedúca Šovčíková spolu s ďalšou kolegyňou. Mediácia je ponúkaná na konzultáciách ako efektívnejšia a rýchlejšia alternatíva riešenia sporov najmä pri susedských nezhodách, ale aj pri vysporiadaní podielového spoluvlastníctva alebo bezpodielového spoluvlastníctva manželov. Centrum riešilo dokonca aj školskú mediáciu medzi študentom, rodičom a školou. Po vysvetlení, čo to vlastne tá mediácia je, sú klienti prístupní a zvyknú vyskúšať aj túto formu.

    Pri akomkoľvek spore ak občania prídu pred súd so schválenou dohodou, ktorá je výsledkom mediácie, ušetria množstvo hodín zbytočných pojednávaní a zároveň majú pocit zodpovednosti, že sa na dohode podieľali a o ich probléme nebolo rozhodnuté autoritatívne z pozície súdu.

    Osobný bankrot

    Osoby, ktoré sa chcú oddlžiť formou osobného bankrotu, majú tiež nárok na konzultáciu. Na konzultácii je naraz 5 klientov (v súčasnosti sa počty klientov  upravujú podľa aktuálnych protipandemických  opatrení) a počas stretnutia ich pracovník CPP prevedie celým procesom osobného bankrotu, vysvetľuje a odpovedá na otázky. Klienti dostanú informácie o podmienkach, ktoré na osobný bankrot musia splniť, aká je pozícia CPP v tomto konaní a akú úlohu zohráva správca a súd. Jednou z podmienok pre osobný bankrot je existencia exekúcie, ktorá trvá aspoň 1 rok. Klientom je na konzultácii vysvetlené, ako majú vyplniť príslušné tlačivá t. j. žiadosť o poskytnutie právnej pomoci vo veci oddlženia konkurzom, životopis dlžníka, zoznam aktuálneho majetku a zoznam majetku väčšej hodnoty, ktoré dlžník vlastnil za ostatné tri roky, zoznam veriteľov.

    Konzultácie sú taktiež v pondelky a stredy, v utorky a štvrtky CPP preberá žiadosti od klientov a kontroluje všetky náležitosti a doklady, ktoré žiadosť musí obsahovať. Ak žiadosť vyhovuje, pristupuje sa k podpísaniu zmluvy medzi CPP a klientom. CPP za klienta podáva elektronický návrh na súd, za klienta zaplatí jednorazový poplatok vo výške 500,- eur potrebný na začatie konania o osobnom bankrote a klient ju následne po vyhlásení osobného bankrotu spláca do štátnej pokladnice po 14,- eur mesačne po dobu 3 rokov. Z praxe možno zhodnotiť, že väčšina klientov tento „dlh“ poctivo spláca. Podaním návrhu úloha CPP v konaní o osobnom bankrote končí.

    CPP bezplatne skontroluje podanú žiadosť a jej prílohy, prípadné malé nedostatky klient opraví a doplní priamo na mieste. Napriek tomu stále existujú súkromné spoločnosti, ktoré takúto službu ponúkajú za nemalý poplatok. Aj keď centrum proti takýmto spoločnostiam bojuje a podalo v tejto veci aj viaceré trestné oznámenia, všetky boli zastavené.

    Stretnutie s klientom

    Redakcia Právnych Novín dostala príležitosť zúčastniť sa ako pozorovateľ aj priamo stretnutia s klientom, ktorý s prítomnosťou našej redakcie súhlasil. Klient sa nachádzal v ťažkom dlhoročnom spore, ktorý sa týkal rôznych podvodných konaní, následkom ktorých klient prišiel doslova o všetko. Často ide o smutné životné situácie, s ktorými sa klient pasuje len veľmi ťažko.

    „V centre právnej pomoci nemôže robiť akýkoľvek právnik, človek by si sám mal odhadnúť svoje sily a či je schopný určitej miery empatie a vžitia sa do pozície klienta. My sme tí, ktorí majú pre klienta predstavovať stabilitu. Klienti si k nám prídu po radu a my im vnášame vieru v to, že sa niečo vyrieši a udeje v ich prospech,"

    zdôraznila pani Šovčíková.

    Empatický, zmierlivý a pokojný prístup voči klientovi bol citeľný a pôsobil upokojujúco. Klient zo stretnutia odchádzal s informáciami o možnostiach riešenia jeho problému a dokonca aj s jemným úsmevom na tvári.

    Modernizácia centra

    Následne sme sa presunuli za pani riaditeľkou CPP JUDr. Zuzanou Kubovičovou. Pani Kubovičová začala v CPP pracovať už v roku 2012, neskôr mala chvíľu prestávku a do centra sa vrátila v roku 2015. Za tie roky si vyskúšala všetky pozície - právnika, vedúcej bratislavskej pobočky, dočasne bola poverená funkciou riaditeľky centra, bola aj radcom a tajomníkom kancelárie riaditeľa. Podieľala sa na nastavovaní fungovania osobného bankrotu, eurofondových projektov a riešila aj nastavenie celého právneho odboru vrátane systému trov advokátov. V apríli 2019 bola vymenovaná do funkcie riaditeľky CPP. Po toľkých praktických skúsenostiach priamo v centre je toto možné považovať za logické vyvrcholenie jej dlhoročnej práce.

    Za pôsobenia pani riaditeľky sa zaviedli metodiky k fungovaniu a procesom centra pre zabezpečenie efektívnej práce, týkajúce sa vybavovania klientov, rozhodovania, systémov, čím sa zabezpečilo výrazné skrátenie lehôt konaní. K uvedenému samozrejme prispela aj elektronizácia centra. Podieľala sa aj na tvorbe jednotnej rozhodovacej činnosti tým, že pripravila 54 druhov vzorových rozhodnutí, ktoré sa zamestnancom aplikovali do praxe. Okrem technických riešení si pani riaditeľka potrpí na ľudskosti a empatickom prístupe zamestnancov, čo si práca v CPP vyslovene žiada.

    „Vo všetkých centrách sme zabezpečili aj konzultačné miestnosti, nakoľko je pre mňa podstatné, aby bol klient niekde usadený a cítil sa príjemne. V každej pobočke máme minimálne jednu, vo väčších mestách aj viac. Dovtedy sa konzultovalo po kanceláriách a podobne,“

    vysvetlila pani riaditeľka.

    Podarilo sa jej zabezpečiť rôzne spolupráce či už s úradmi, ale aj s obcami, väznicami a vysokými školami.

    „Mám takú víziu, že by sme chceli vzdelávať aj deti na stredných školách v oblasti základných právnych vecí, ale bohužiaľ nám to pandémia trošku zabrzdila,“

    priblížila nám pani riaditeľka.

    Čo sa týka spolupráce s väznicami, CPP sa podieľa na projekte Šanca na návrat. CPP v rámci prednášok poskytuje odsúdeným prioritne informácie o osobnom bankrote, keďže ich častým problémom je zadlženosť. Väznice štvrťročne poskytujú informáciu CPP o počte odsúdených a následne centrum vyšle svojich zamestnancov do väznice. CPP sa v týchto prednáškach samozrejme venuje aj iným témam, napr. téme výživného a možnostiam jeho zníženia počas doby, kedy je odsúdený vo výkone trestu.

    CPP spolupracuje aj na projekte s Ministerstvom vnútra SR vo veci pomoci obetiam trestných činov. Pomoc sa zabezpečuje na tzv. kontaktných bodoch v krajských mestách, kde po zhodnotení problému klienta môže byť odporúčaný priamo na CPP, ktoré následne jeho agendu preberie.

    Centrum na čele s pani riaditeľkou za posledné roky výrazne spropagovalo svoju činnosť, otvorilo sa ľuďom a zmodernizovalo svoje procesy, čo klientom značne urýchlilo riešenie ich problémov.

    Na záver dňa

    Máme za sebou ďalší príjemný deň strávený na cestách. CPP sa nachádza v nových zrekonštruovaných priestoroch, sťahovanie z tých starých zvládli extrémne rýchlo – za 1 deň. Dozvedeli sme sa množstvo detailných informácií o fungovaní a práci centra, stretli sme sa s až láskavým prístupom a boli sme očarení ľudskosťou, ktorú sme v CPP zažili. Práca zamestnancov centra nie je vôbec ľahká a je citeľné, že svoju prácu považujú viac za poslanie, ako len štandardné zamestnanie.

    Vážime si možnosť nahliadnuť do vnútra centra a získať pre našich čitateľov obraz fungovania takéhoto dôležitého úradu, ktorým CPP nepochybne je. V mene redakcie Právnych Novín všetkým zúčastneným na našom výjazde ďakujeme a prajeme veľa pracovných úspechov.

    Galéria obrázkov