Európska únia plánuje zásadnú zmenu v oblasti dovozu lacných produktov z Číny, ktorá môže ovplyvniť milióny zákazníkov po celom kontinente. Eurokomisár pre obchod a hospodársku bezpečnosť Maroš Šefčovič však ubezpečuje, že komfort nakupujúcich sa tým nijako nezníži. Ide o opatrenie, ktoré má zabezpečiť spravodlivejšiu konkurenciu, zvýšiť bezpečnosť produktov a riešiť environmentálne aj etické otázky spojené s dovozom lacného tovaru, informovali Správy STVR.
Lacné balíky z Číny zaplavujú Európu
Európsky trh je dnes doslova zaplavený lacnými produktmi, najmä z Číny. Stačí pár klikov a tovar, často veľmi lacný a masovo vyrábaný, je na ceste k zákazníkovi. Podľa štatistík EÚ vlani prijala viac ako štyri miliardy poštových balíkov do hodnoty 150 eur. Tento rok ich počet ešte vzrástol, pričom najväčší nákupný ošiaľ sa očakáva počas nadchádzajúcich sviatkov a akcií typu Black Friday.
Tento trend však vytvára vážne problémy pre tradičné obchody v Európe.
Problémom je, že obsah balíčkov predstavuje skutočnú konkurenciu normálnym obchodom, ktoré poznáme z obchodných centier alebo obchodných ulíc, ale ešte väčším problémom je kontrola takéhoto množstva balíkov,
vysvetľuje Šefčovič.
Riziká spojené s lacnými produktmi
Jedným z hlavných dôvodov, prečo EÚ uvažuje o zavedení cla na lacné balíky, sú bezpečnostné a zdravotné riziká. Náhodné kontroly tovaru z online platforiem ako Shein alebo Temu odhalili závažné pochybenia – od nebezpečných hračiek až po oblečenie obsahujúce toxické látky. Takéto produkty môžu ohroziť zdravie spotrebiteľov a preto je ich dovoz do EÚ stále viac pod drobnohľadom.
Nedávny škandál vo Francúzsku, kde čínsky predajca ponúkal sexuálne bábiky s detským výzorom, urýchlil rozhodnutie EÚ konať. Tento prípad poukázal na medzery v súčasnom colnom systéme, ktorý nedokáže efektívne kontrolovať tisíce balíkov prichádzajúcich denne do Európy.
Okrem zdravotných rizík a bezpečnosti produktov sú tu aj etické a environmentálne otázky. Lacné výrobky často pochádzajú z výroby, ktorá ignoruje pracovné práva zamestnancov a negatívne ovplyvňuje životné prostredie.
Doteraz boli balíky do hodnoty 150 eur oslobodené od cla až do roku 2028. Únijní ministri financií však vo štvrtok 13. novembra podporili návrh Európskej komisie, aby sa táto výnimka ukončila skôr, pravdepodobne už v prvom štvrťroku 2026. Zavedenie ciel tak môže byť otázkou niekoľkých mesiacov.
Ako bude fungovať nový systém?
Komisia navrhuje zjednodušený colný systém, ktorý má zaistiť, aby sa zodpovednosť presunula na dovozcov, a zároveň aby zákazníci nepocítili zmenu v komforte nákupov.
Buď jednorazovým poplatkom, alebo nejakým percentom z hodnoty, ktoré balíčky budú prezentovať. Ale chceme to urobiť tak, aby sa to nedotklo komfortu občanov, ale išlo o zodpovednosť tých, ktorí balíky dovážajú do EÚ,
vysvetľuje Šefčovič.
Cieľom je minimalizovať byrokratickú záťaž pre bežných nakupujúcich a zefektívniť kontrolu tovaru vstupujúceho na európsky trh. Tento krok by mal zároveň podporiť tradičné európske obchody a pomôcť znížiť ekologický dopad masového dovozu lacných produktov.
Význam opatrenia pre európsky trh
Zrušenie colnej výnimky nie je len administratívnou záležitosťou. Ide o súčasť širšej colnej reformy, ktorú EÚ plánuje schváliť do konca roka. Tento krok má za cieľ vyvážiť online trh a tradičné predajne, zlepšiť ochranu spotrebiteľov a podporiť etickejší a ekologickejší obchod.
Pre zákazníkov to znamená, že aj keď ceny niektorých produktov môžu mierne stúpnuť, zlepší sa kvalita a bezpečnosť nakupovaného tovaru. Európski spotrebitelia môžu očakávať, že ich online nákupy budú aj naďalej pohodlné a bezpečné, pričom nové pravidlá sa budú týkať hlavne dovozcov a predajcov z tretích krajín.
Európska únia týmto krokom reaguje na dynamicky rastúci trh lacných balíkov, najmä z Číny, ktorý prináša množstvo výziev – od bezpečnosti a kvality produktov, cez etické a environmentálne otázky, až po dopad na lokálny obchod. Zavedenie ciel na lacné balíky je opatrením, ktoré má chrániť spotrebiteľov, podporiť fair play medzi predajcami a zabezpečiť, aby Európa zostala lídrom v bezpečnom a zodpovednom obchode.








