Drogová trestná politika v Slovenskej republike je dlhodobo kontroverznou témou. Z hľadiska laickej verejnosti akékoľvek posuny v legislatíve smerom k európskemu priemeru znamená okamžité legalizovanie všetkých zakázaných látok. a zamorenie ulíc drogovo závislými. Z hľadiska odbornej verejnosti sa dlhodobo objavujú nesúhlasné stanoviská so súčasným vymedzením trestných sadzieb za drogové trestné činy, ktoré sa svojou extrémnosťou vymykajú priemeru akejkoľvek krajiny vo vyspelej Európe. Slovenská republika je zrejme jediná krajina v Európskej únii, ktorá pripúšťa doživotný trest odňatia slobody za veľké množstvo marihuany alebo trestné sadzby vyššie ako pri spáchaní trestného činu vraždy za jej opakované držanie. Tieto negatívne trendy má ambíciu zmeniť návrh zákona z dielne Ministerstva spravodlivosti SR, ktorý bol predložený na rokovanie Legislatívnej rade SR a v prípade schválenia parlamentom, rozsiahlym spôsobom novelizuje Trestný zákon.
Novela Trestného zákona v súčasnej podobe obsahuje viac ako 440 novelizačných bodov, pričom zasahuje aj do iných noriem ako Trestný poriadok alebo zákon o priestupkoch. Táto právna úprava je výsledkom odbornej diskusie, ktorej sa zúčastnilo viac 100 expertov na trestné právo a iné právne odvetvia. Okrem iných zmien novela reflektuje aj na široko diskutovanú potrebu zmeny trestnej úpravy v určitých drogových trestných činoch. V súčasnosti platná úprava drogových trestných činov v zmysle ustanovenia § 171 až 173 Trestného zákona vytvára celý rad aplikačných problémov či už na úrovni znaleckého dokazovania nevyhnutného ku kvalifikácii skutkov založenom na množstve zaistenej drogy, rovnako ako aj neželanému postihovaniu samotných užívateľov drog, vrátane ich pestovateľov, ktoré je vo viacero identifikovaných prípadoch v rozpore so zásadou primeranosti ukladaných trestov vo vzťahu k závažnosti spáchaného trestného činu. Uvedené nedostatky okrem iného spôsobuje aj nežiaduce zlúčenie rôznych foriem drogovej trestnej činnosti v platnom ustanovení § 172 Trestného zákona, nakoľko súčasťou tohto ustanovenia sú rozličné protiprávne činnosti, ktoré sa dotýkali odlišných kategórií páchateľov ako sú užívatelia, díleri drog, výrobcovia a distribútori drog, ktoré vedú k ukladaniu neprimeraných trestných sankcií vzhľadom na okolnosti konkrétnych prípadov.
Predkladaný návrh zákona má za cieľ odstrániť uvedené nedostatky s cieľom zavedenia zrozumiteľného a transparentného právneho rámca pre spravodlivejšie postihovanie drogovej trestnej činnosti. Navrhované znenia ustanovení § 171 až 173 upravujú skutkové podstaty rôznych foriem drogovej trestnej činnosti, pričom s ohľadom na špecifický charakter ako aj závažnosť týchto foriem dochádza k ich rozdeleniu do štyroch osobitných skutkových podstát – neoprávnené prechovávanie omamnej látky a psychotropnej látky (§ 171), neoprávnené pestovanie rastlín a húb obsahujúcich omamnú látku a psychotropnú látku (§ 172), neoprávnená výroba a obchodovanie s omamnou látkou a psychotropnou látkou (§ 173), a neoprávnené prechovávanie a výroba drogového prekurzora a predmetu určeného na výrobu omamnej látky a psychotropnej látky alebo drogového prekurzora (§ 173a). V navrhovaných ustanoveniach sa zároveň zavádza nový kvalifikačný pojem „mimoriadne veľké množstvo“ omamných alebo psychotropných látok, ktorého zavedenie odôvodňujú skúsenosti z aplikačnej praxe, kde sa objavujú aj takéto zachytené množstvá omamných a psychotropných látok a ustanovuje sa primeranejšie rozpätie trestných sadzieb pri menej závažných drogových trestných činoch pri nižších množstvách týchto látok, a to v rozmedzí nepatrné až väčšie množstvo.
Neoprávnené prechovávanie omamnej látky a psychotropnej látky
Ustanovenie § 171 novely Trestného zákona upravuje výhradne konanie spočívajúce v neoprávnenom prechovávaní omamnej látky alebo psychotropnej látky, z čoho vyplýva, že sa bude dotýkať jednak samotných užívateľov omamných a psychotropných látok, keďže ich užívanie a držba spolu neoddeliteľne súvisia, a jednak osôb, u ktorých nemožno preukázať iné nezákonné nakladanie s týmito látkami.
Hlavný prvok skutkovej podstaty tohto trestného činu spočíva predovšetkým v množstve omamnej alebo psychotropnej látky v držbe páchateľa, od čoho sa odvodzuje trestnoprávny postih za dané konanie. Na užívateľov omamných a psychotropných látok sa primárne vzťahujú ustanovenia § 171 ods. 1, 2 a 3, pričom tejto kategórií páchateľov definovaných ako užívatelia za podmienky absencie recidívy súd nebude môcť ukladať trest odňatia slobody, ale len iný trest nespojený s odňatím slobody. Uvedeným návrhom sa sleduje cieľ obmedziť dopady ukladania trestu odňatia slobody, a to aj v jeho podmienečnej forme, na sťažené spoločenské uplatnenie prevažne mladistvých delikventov z dôvodu niekoľkoročného zápisu odsúdenia v ich registri trestov. Odsek 2 sa týka užívateľov, ktorí spáchali tento trestný čin a boli za to v predchádzajúcich 24 mesiacov odsúdení, alebo držali zakázanú látku v malom množstve. Odseky 3 až 4 uvedeného ustanovenia postihujú páchateľov, ktorí držali zakázanú látku vo väčšom až značnom množstve. Ustanovenia § 171 ods. 5 až 7 sa vzťahujú na také množstvá omamných alebo psychotropných látok v držbe páchateľa, u ktorých je uloženie nepodmienečného trestu odňatia slobody s ohľadom na závažnosť konania odôvodnené, čomu zodpovedá nastavenie rozpätia trestných sadzieb, napr. v prípade mimoriadne veľkého množstva omamných alebo psychotropných látok možno páchateľovi uložiť trest odňatia slobody na pätnásť až dvadsať rokov.
Neoprávnené pestovanie rastlín a húb obsahujúcich omamnú látku a psychotropnú látku
V ustanovení § 172 navrhovateľ zavádza osobitnú skrutkovú podstatu trestného činu v súvislosti s pestovaním rastlín a húb obsahujúcich omamné alebo psychotropné látky. Exaktné určenie hraníc množstva pestovaných rastlín a húb vyjadrené počtom rastlín v Prílohe č. 2 návrhu zákona má za cieľ riešiť identifikované aplikačné problémy pri určovaní rozsahu spáchaného činu v závislosti od vegetačného obdobia pestovaných rastlín, čo v mnohých prípadoch viedlo buď k nedostatočným alebo naopak zjavne neprimeraným postihom za tieto špecifické konania.
Ustanovenia navrhovaného § 172 ods. 4 až 6 reflektujú na vyššie množstvá rastlín a húb obsahujúcich omamné alebo psychotropné látky, s ktorými by mohol páchateľ nezákonne nakladať, ako aj ďalšie kvalifikačné znaky, ktorých naplnenie zvyšuje mieru závažnosti spáchaného skutku, čomu zodpovedajú ustanovené trestné sadzby.
Neoprávnená výroba a obchodovanie s omamnou látkou a psychotropnou látkou
Návrh ustanovenia § 173 upravuje závažnejšie formy drogovej trestnej činnosti spojené s výrobou a obchodovaním s omamnými a psychotropnými látkami. Všetky uvedené formy trestnej činnosti smerujú k distribúcii omamných alebo psychotropných látok a sú postihované prísnymi trestnoprávnymi sankciami.
Zároveň je potrebné zdôrazniť, že už aj základná skutková podstata navrhovaného trestného činu nezákonnej výroby alebo obchodovania s omamnými alebo psychotropnými látkami je zločinom, pričom ustanovuje rozpätie trestnej sadzby od troch do šiestich rokov, čo znamená, že už aj drobným výrobcom a dílerom drog sa v zásade bude ukladať nepodmienečný trest odňatia slobody s teoretickou výnimkou aplikácie ustanovení o konaní o dohody o vine a treste.
Neoprávnené prechovávanie a výroba drogového prekurzora
Navrhované ustanovenie § 173a upravuje neoprávnené nakladanie s drogovými prekurzormi a predmetmi určenými na výrobu omamných a psychotropných látok. V tomto prípade má predkladateľ záujem zlúčiť v ustanovení jedného trestného činu spoločné prvky tejto špecifickej trestnej činnosti, ktorá sa týka chemických látok, prostredníctvom ktorých možno technologickými procesmi získať omamné alebo psychotropné látky a technických zariadení na výrobu omamných a psychotropných látok. Vymedzenie drogových prekurzorov je obsiahnuté v Nariadení Rady (ES) č. 111/2005 z 22. decembra 2004.
Ustanovenie § 173a berie do úvahy tú skutočnosť, že drogové prekurzory ako aj predmety určené na výrobu omamných a psychotropných látok sú len medzistupňom na získanie finálneho produktu, čo je zohľadnené v trestných sadzbách relevantných skutkových podstatách tohto trestného činu, ktoré sú nižšie ako je to pri navrhovanom trestnom čine podľa ustanovenia § 173, teda samotnej výroby omamnej alebo psychotropnej látky. Predkladateľ rozdielne vníma aj závažnosť skutkov upravených v základných skutkových podstatách týchto trestných činov, nakoľko riziko nezákonnej držby drogového prekurzora alebo predmetu určeného na výrobu omamnej alebo psychotropnej látky je pre spoločnosť nižšie, ako pri výrobe alebo obchodovaní s týmito predmetmi.
Pozitívne zmeny
Predkladaný návrh zákona v zmysle ustanovení § 171 až 173a pozitívne reflektuje aj na negatívne ohlasy verejnosti k vysokým trestným sadzbám za menej závažné formy páchania týchto trestných činov. V prípade neoprávneného prechovávania omamnej a psychotropnej látky hrozí páchateľovi trest odňatia slobody až na jeden rok, prípadne až na dva roky pri recidíve alebo ak ide o látku v malom množstve. Rovnako pri neoprávnenom pestovaní rastlín a húb obsahujúcich omamnú a psychotropnú látku v nepatrnom množstve hrozí trest odňatia slobody až na jeden rok, prípadne na 1 až 5 rokov v prípade recidívy alebo ak ide o malé množstvo. Aj v prípade neoprávnenej výroby alebo obchodovaní s omamnou a psychotropnou látkou navrhovateľ znižuje trestnú sadzbu v prvom odseku na 3 až 6 rokov. V prípade trestného činu spojeného s drogovým prekurzorom a predmetom určeným na výrobu omamnej a psychotropnej látky sa v prvom odseku trestná sadzba odňatia slobody až na tri roky.
Predložený návrh zákona v sebe prináša veľa pozitívnych zmien, ktoré aktívne odzrkadľujú potreby úpravy trestných noriem súčasnej doby. V zmysle úpravy drogových trestných činov badať moderný prístup k problematike, rozlišovanie medzi menej závažnými formami trestnej činnosti ako je užívanie a pestovanie drogy pre vlastnú potrebu, a závažnými formami, ako je obchodovanie a výroba vo veľkom množstve, zameraním sa na ukladanie alternatívnych trestov u prvopáchateľov a ich liečenie, rovnako ako na prevenciu namiesto tvrdej represie, ktorá nijakým spôsobom neprinášala pozitívne výsledky v oblasti drogovej kriminality.
Predmetná úprava zaraďuje Slovenskú republiku v oblasti drogovej politiky medzi vyspelé krajiny Európskej únie, a to aj s poukazom na Rámcove rozhodnutie Rady 2004/757/SSV z roku 2004 a Smernicou Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2017/2103 z roku 2017, ktorým sa stanovujú minimálne ustanovenia o znakoch skutkových podstát trestných činov a trestov v oblasti nezákonného obchodu s drogami, ktorého články v rozsahu ukladania trestov Slovenská republika doposiaľ hrubo nerešpektovala. V prípade úspešného schválenia tejto novely Trestného poriadku sa zamedzí nezmyselne drakonickým trestaním ľudí, ktorý mohli vo svojom živote urobiť prvý omyl. Trestné sadzby reálnejšie odzrkadľujú spoločenskú nebezpečnosť páchateľov podľa ich konania, a je možné sa takto vyhnúť extrémnym rozsudkom, v ktorých dôchodca, ktorý pestoval pár rastlín konope pre vlastné použitie na výrobu mastí, dostane trest odňatia slobody v rozsahu desiatok rokov a prepadnutie celého jeho majetku, hoci si ho preukázateľne nadobudol legálnou cestou.
Vývoj legislatívy budeme sledovať a priebežne vás informovať.