Dokončiť rezerváciu
Moderná doba zjednodušila život občanom takmer v každom aspekte ich života. Výraznou mierou k tomuto komfortu prispeli aj moderné technológie a ich mohutný rozvoj. Ich inteligentná implementácia do každodenného života predstavuje jednoduché riešenie situácií, ktoré boli predtým buď časovo, logisticky alebo iným spôsobom náročné. Jednou z takýchto situácií je aj výber vhodného ubytovania v prípade dovolenky alebo inej návštevy iného mesta či cudziny. Výber vhodného hotela, lokality a ceny boli pred zavedením internetu záležitosti, ktoré cestujúcemu zabrali značné množstvo času.
Dnes, najmä vďaka mobilným aplikáciám, všetky tieto komplikácie odpadli a ľudia si môžu pohodlne a v priebehu niekoľkých sekúnd zistiť všetky dostupné ubytovania vrátane cien a hodnotení užívateľov danej lokality. Spoločnosti zamerané na poskytovanie ubytovania, dovoleniek či iných zážitkových eventov rýchlo pochopili silu týchto aplikácií a začali ich masívne využívať. Medzi poskytovateľov takýchto služieb prostredníctvom internetu patrí aj holandská online cestovná kancelária Booking.com, ktorá poskytuje rezervácie a ďalšie cestovné produkty, a je dcérskou spoločnosťou Booking Holdings. Práve v súvislosti s touto spoločnosťou a ochranou spotrebiteľa rozhodoval nedávno Súdny dvor Európskej únie (SD) a vo veci C-249/21 zo 7. apríla 2022 vydal zaujímavý rozsudok, ktorý upravuje v rámci sporu medzi spoločnosťou Fuhrmann‑2‑GmbH a B. otázku, či bola medzi týmito dvoma osobami uzatvorená zmluva o ubytovaní.
Fuhrmann‑2 je spoločnosť vlastniaca hotel Goldener Anker v meste Krummhörn‑Greetsiel v Nemecku. Izby tohto hotela si možno prenajať aj prostredníctvom internetovej stránky www.booking.com a práve túto možnosť využil pán B. v postavení spotrebiteľa. Pán B. si cez spoločnosť Booking.com rezervoval štyri dvojlôžkové izby na štyri dni, klikol na tlačidlo „Rezervujem“, následne uviedol svoje osobné údaje, ako aj mená osôb, ktoré ho sprevádzajú, a potom klikol na tlačidlo s nápisom „Dokončiť rezerváciu“. Následne sa však na rezervovaný termín nedostavil, a preto mu hotel v súlade so svojimi všeobecnými podmienkami vyúčtoval poplatok za zrušenie vo výške 2 240 eur, pričom mu na zaplatenie tejto sumy stanovila lehotu piatich pracovných dní.
Pán B. požadovanú sumu nezaplatil, a preto sa hotel obrátil na vnútroštátny súd, aby vymáhal túto sumu súdnou cestou. Hotel v žalobe uviedol, že pán B. s ním prostredníctvom internetovej stránky www.booking.com uzavrel zmluvu o ubytovaní týkajúcej sa viacerých izieb jej hotela na obdobie od 28. mája 2019 do 2. júna 2019. Predovšetkým usudzuje, že slová „Dokončiť rezerváciu“, ktoré sa prevádzkovateľ tejto internetovej stránky rozhodol napísať na rezervačné tlačidlo, spĺňajú povinnosť stanovenú v § 312j ods. 3 nemeckého občianskeho zákonníka (BGB), ktorý obchodníkovi ukladá povinnosť uviesť na tlačidlo, ktorým sa zadáva objednávka, ľahko čitateľné slová „objednávka s povinnosťou platby“ alebo zodpovedajúcu jednoznačnú formuláciu. Vnútroštátny súd mal pochybnosti, či pri formulácii slov „Dokončiť rezerváciu“, si je spotrebiteľ vedomý, že aktiváciou tlačidla prijíma právne záväznú povinnosť platby, pretože to musí vyplývať zo slov napísaných na samotnom tlačidle. V rámci tohto prístupu však vnútroštátny súd usudzuje, že pojem „rezervácia“ obsiahnutý v slovách „dokončiť rezerváciu“ nie je v bežnej reči nutne spojený s povinnosťou zaplatiť finančnú protihodnotu a často sa používa aj ako synonymum slov „vyhradiť alebo vopred bezplatne odložiť“ a mal za to, že v tejto veci nebola splnená povinnosť vyplývajúca z ustanovenia § 312j ods. 3 druhej vete BGB.
Za týchto podmienok vnútroštátny súd prerušil konanie a položil SD prejudiciálnu otázku, či tlačidlo alebo podobná funkcia, ktorých aktivácia je súčasťou procesu objednávky v rámci zmluvy uzavretej na diaľku pomocou elektronických prostriedkov a ktoré nie sú označené slovami ,objednávka s povinnosťou platby‘, je označenie zodpovedajúce jednoznačnou formuláciou uvádzajúcou, že vytvorenie objednávky zahŕňa povinnosť zaplatiť obchodníkovi, resp. či sú relevantné výlučne slová napísané na tlačidle alebo podobnej funkcii.
Objednávka s povinnosťou platby
Vnútroštátny súd sa teda pýtal na výklad článku 8 ods. 2 druhý pododsek smernice 2011/83, a či je možné vykladať pojem „dokončiť rezerváciu“ rovnako ako pojem „objednávka s povinnosťou platby“ v zmysle tohto ustanovenia. SD pripomína, že cieľom tejto smernice je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľov, a to tak, že sa im v rámci transakcií s obchodníkmi zaručí informovanosť a bezpečnosť. Práve vzhľadom na tento účel článok 8 smernice obchodníkovi ukladá určité formálne povinnosti týkajúce sa zmlúv uzatvorených na diaľku, ako uvádza názov tohto ustanovenia. Odsek 2 tohto článku tak stanovuje rôzne povinnosti, ktoré má obchodník, keď sa zmluva, o akú ide vo veci samej, uzatvára na diaľku pomocou elektronických prostriedkov a je spojená s povinnosťou spotrebiteľa zaplatiť. Podľa tohto článku musí obchodník spotrebiteľa jednoznačne, dôrazne a bezprostredne predtým, ako spotrebiteľ podá objednávku, upozorniť na informácie, ktoré sa v podstate týkajú hlavných vlastností dotknutého tovaru alebo služby, celkovej ceny, dĺžky trvania zmluvy, ako aj prípadne minimálnej dĺžky trvania záväzkov spotrebiteľa.
Rovnako obchodník musí zabezpečiť, aby spotrebiteľ pri podaní svojej objednávky výslovne uznal, že súčasťou objednávky je povinnosť zaplatiť. Toto ustanovenie spresňuje, že v prípade, že na podanie objednávky je potrebná aktivácia tlačidla alebo podobnej funkcie, uvedené tlačidlo alebo podobná funkcia musia byť označené len ľahko čitateľnými slovami „objednávka s povinnosťou platby“ alebo zodpovedajúcou jednoznačnou formuláciou vyjadrujúcou skutočnosť, že podanie objednávky zahŕňa povinnosť zaplatiť obchodníkovi, pričom spotrebiteľ nie je v prípade nedodržania tejto podmienky viazaný predmetnou zmluvou alebo objednávkou.
Z toho vyplýva, že pozornosť spotrebiteľa treba osobitne upriamiť prostredníctvom jednoznačnej formulácie, a teda bez akéhokoľvek odkazu na celkové posúdenie okolností na skutočnosť, že podanie objednávky zahŕňa jeho záväzok zaplatiť, aby tak mal možnosť presne určiť okamih, od ktorého si berie tento záväzok. Finalizácia procesu objednávky, z ktorej spotrebiteľovi vyplýva povinnosť zaplatiť, je zásadným krokom, pretože znamená, že spotrebiteľ vyjadruje nielen súhlas s tým, že bude viazaný zmluvou na diaľku, ale aj súhlas s touto povinnosťou. Z uvedeného vyplýva, že ak vnútroštátna formulácia uvedená na tlačidle alebo na funkcii, ktorou sa finalizuje online objednávka s povinnosťou platby, nie je jednoznačná vo vymedzení týchto povinností, tak to nemožno považovať za formuláciu zodpovedajúcu slovám „objednávka s povinnosťou platby“ uvedeným v článku 8 ods. 2 druhom pododseku smernice 2011/83.
Význam rozhodnutia v praxi
Takéto rozhodnutie v praxi znamená, že je na samotnom obchodníkovi, ktorý poskytuje svoje služby prostredníctvom zmlúv uzatváraných na diaľku, aby zabezpečil riadne a presné formulovanie požiadavky povinnosti platby na finálnom tlačidle alebo funkcii pri online objednávke. Aj podľa SD takéto opatrenie nie je pre obchodníka náročné zakomponovať do objednávacieho formulára, a preto je potrebné, aby z jeho strany bolo dodržané pravidlo ustanovujúce presný popis akcie, ktorú sa chystá spotrebiteľ uskutočniť. Spotrebiteľ musí mať v tomto smere zachovanú vysokú úroveň v oblasti informácií vyplývajúcou zo smernice 2011/83. Ak to nesplní, a ako v prípade pána B a hotela bude objednávka ukončená formuláciu „rezervovať“, s vysokou pravdepodobnosťou v spore na vnútroštátnom súde neuspeje s prípadnou žalobou o zaplatenie sumy vyplývajúcej z objednávky. Na druhej strane je chránený spotrebiteľ a v zmysle rozhodnutia SD mu nevzniká povinnosť zaplatiť za takto vymedzenú objednávku, ak by to od neho obchodník vyžadoval, ako to bolo aj v prípade pána B. Pre zabezpečenie právne správneho stavu je teda na obchodníkovi, aby sa vysporiadal s opatreniami na ochranu spotrebiteľa, určením jasných podmienok uzatvárania zmluvy, ktorá bude aj úspešne vymáhaná v prípade neplnenia zo strany spotrebiteľa.