Dňa 21. augusta 2024 schválila vláda Slovenskej republiky balík školských zákonov obsahujúci 89 zmien zameraných na rôzne aspekty v školstve. Podľa Tomáša Druckera, ministra školstva, ide o “nežnú revolúciu vo vzdelávaní”. Cieľom reformy má byť zlepšenie kvality vzdelávania, jeho dostupnosti a efektívnosti.
Podľa dokumentu zverejneného na webe Ministerstva školstva Slovenskej republiky sa má reforma dotknúť primárne zmeny nasledovných zákonov: zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov; zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení; zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Minister ďalej predložil úplne nový návrh zákona o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o vzdelávaní dospelých).
V predmetnom dokumente sú zmeny ďalej rozdelené na nasledovné kategórie: materské školy, špeciálne výchovné zariadenia, sieť škôl, inšpekcia a vyradenie zo siete, stredné školy, spojenie škôl, duševné zdravie detí, špeciálne školstvo, desegregácia, predčasné ukončenie školskej dochádzky, inklúzia a podporné opatrenia, národnostné školstvo, vzdelávanie cudzincov, pedagogickí zamestnanci, debyrokratizácia, dátová politika, a iné jednotlivosti.
Materské školy
Jednou z hlavných zmien v rámci materských škôl je zavedenie normatívneho financovania od roku 2025. Aktuálne sú totiž financované z vlastných príjmov samosprávy, a to bez ohľadu na zriaďovateľa. Podľa dôvodovej správy jedného zo zákonov má prejsť k presunu originárnych kompetencii samospráv pri materských školách do preneseného výkonu štátnej správy, a práve preto je v rámci toho navrhovaná aj zmena zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, kde sa navrhuje znížiť percento podielu obcí na výnose dane z príjmov FO z aktuálnych 70% na 56,1%.
Stredné školy
Ďalšia dôležitá zmena sa má týkať stredných škôl. Má ísť konkrétne o optimalizáciu procesu určovania počtu žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia stredných škôl, procesu tvorby rozpisu žiakov prvých ročníkov osemročných gymnázií, ďalej o zjednodušenie procesu prijímacieho konania na stredné školy, či vyradenie študentov prijatých na talentové odbory z ďalších prihlášok na netalentové odbory. Taktiež sa má zjednodušiť administratívny postup pri spájaní škôl a vzniku spojených škôl.
Duševné zdravie a inklúzia
V rámci zmien týkajúcich sa inklúzie a duševného zdravia detí je navrhovaných viacero novelizácii. Jednou z nich je zákaz mobilných telefónov v základných školách či možnosť odvolania riaditeľa, ak nerieši na škole šikanu. Ďalej je plánované zaviesť záväzné desegregačné štandardy na podporu inkluzívneho vzdelávania rómskych detí, či zakázať dvojzmennú prevádzku na základných školách (t. j. aby sa ďalej nemohli žiaci deliť na tých, ktorí chodia do školy doobeda a tých, ktorí tam chodia poobede). Taktiež sa má zaviesť systém včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky, či definícia pojmu „žiak v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky“. Má prísť aj k administratívnemu zjednodušeniu žiadosti o podporné opatrenie.
Pedagogickí zamestnanci
Pre pedagogických zamestnancov má dôjsť k zavedeniu kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov, pričom má byť prístupný aj pre zamestnancov z materských škôl, špeciálnych materských škôl, či poradenských zariadení. Ďalej má byť poskytnutá kompenzácia pedagogickým a odborným zamestnancom, ktorí pracujú na školách, kde je väčší podiel detí zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo v hmotnej núdzi. Rovnako sa majú zjednodušiť podmienky výkonu činnosti supervízora na školách, či upraviť podmienky pôsobenia zahraničných učiteľov, ktorí na slovenských školách pôsobia na základe dohody o podpore jazykového vzdelávania alebo na základe výmenného pobytu.
Vzdelávanie dospelých
Väčšou zmenou je aj návrh na prijatie zákona o vzdelávaní dospelých. Cieľom tohto návrhu má byť vybudovanie efektívneho vzdelávania dospelých s dôrazom na podporu neformálneho vzdelávania a individualizovaného prístupu k vzdelávaniu. Má umožniť každému prístup k vzdelávaniu v akomkoľvek veku, či už z dôvodu nedostatočnej kvalifikácie alebo z iných dôvodov, pričom návrh myslí aj na vytvorenie systému pravidiel pre zamestnávateľov.
Nežná revolúcia vo vzdelávaní
Vyššie sme uviedli len niektoré z početných zmien, ktoré balík zákonov obsahuje. Vláda tieto návrhy schválila, takže v najbližšej dobe budú predložené Národnej rade Slovenskej republiky, kde sa bude o jednotlivých zákonoch rozhodovať v riadnom legislatívnom konaní.