Vzdelávanie ľudí je jedným z najdôležitejších faktorov pri kreovaní úspešne sa rozvíjajúcej spoločnosti. Slovenská republika má v tomto smere mnoho nedostatkov, ale postupnými krokmi smeruje k zlepšeniu akademického prostredia. To totiž netrpí iba nedostatkom financovania či materiálneho zabezpečenia, ale aj etickými problémami samotného správania sa osôb v procese vzdelávania. Medzi tieto môžeme radiť plagiátorstvo, obťažovanie či bossing. Túto problematiku by mal vyriešiť Kódex vedeckej integrity a etiky, ktorý predložilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR do medzirezortného pripomienkového konania. Jeho účel bude spočívať vo zvyšovaní kultúry v akademickom prostredí a v identifikácii a predchádzaniu neetického správania sa osôb na akademickej pôde. V prípade jeho nezmenenej podoby by tento návrh mal zaviazať vládu, aby zriadila národný orgán na kontrolu dodržiavania Kódexu do 31. decembra 2023.
Samotný kódex sa vzťahuje na odborné činnosti, ako aj na konanie a správanie fyzických osôb a právnických osôb, ktoré pôsobia vo vede, výskume, vývoji alebo ktoré vykonávajú akademickú činnosť. Pod pojmom odborné činnosti sa myslia činnosti a procesy uskutočňované počas celého životného cyklu vedeckého výskumu a vývoja, počnúc ich plánovaním a tvorbou výskumného alebo vývojového projektu, jeho odborným hodnotením a schvaľovaním, realizáciou samotného výskumu alebo vývoja, hodnotenia, publikovania získaných výsledkov a výstupov, ako aj ich uplatnenia v praxi. Rovnako činnosti a procesy týkajúce sa štúdia, vzdelávania, výchovy odborných pracovníkov. Pod rozsah pôsobnosti kódexu budú patriť Inštitúcie a organizácie (právnické osoby) pôsobiace v oblasti vedy, výskumu, vývoja a akademickej práce a pracovníci (fyzické osoby) pôsobiaci v inštitúciách a organizáciách vedy, výskumu, vývoja a akademickej práce, ako aj pracovníci pôsobiaci samostatne. Normy kódexu sú chápané ako minimálne štandardy, ktoré môžu byť doplnené a rozšírené pre každú akademickú disciplínu, odbor, odvetvie alebo inštitúciu.
Etické hodnoty, princípy a normy
Súčasťou práce v oblasti vedy, výskumu, vývoja a rozličných akademických činností je okrem neoddeliteľných technických, technologických, didaktických a iných metodologických charakteristík a požiadaviek aj požiadavka morálneho charakteru, ktorá je daná významom a prínosom odborných a expertných činností pre celú spoločnosť a je náplňou etického rozlišovania a usmernenia z pohľadu etických hodnôt, princípov a noriem, ktoré sú všeobecne rešpektované v demokratickej spoločnosti. Medzi tieto kódex radí slobodu vedeckého bádania, výskumnej, vývojovej a akademickej činnosti a nezávislosť od politických, ideologických alebo náboženských vplyvov. Ďalej pôjde o ľudskú dôstojnosť, ľudské práva a občianske slobody či etické normy a hodnoty všeobecne uznávané a uplatňované v demokratickej spoločnosti.
Tieto etické požiadavky na zabezpečenie vedeckej integrity výskumného prostredia zabezpečujú výskumné inštitúcie a organizácie a vysoké školy najmä tým, že podporujú (vedeckú, odbornú a etickú) informovanosť a zabezpečujú, aby vo výskume prevládala kultúra vedeckej integrity a majú rozhodujúcu úlohu pri formulovaní jasných pravidiel a postupov správnej vedeckej a výskumnej praxe, ako aj pri riadnom a transparentnom riešení ich porušenia. Rovnako vytvárajú inkluzívne prostredie a dôsledne dodržiavajú princíp rovnosti príležitostí a nediskriminácie a netolerujú žiadnu formu diskriminácie, šikanovanie, ponižovanie, ohováranie, hanobenie a iné prejavy nepriateľstva k jednotlivcom alebo skupinám vrátane rodovo podmieneného násilia a sexuálneho obťažovania.
Záväznosť Kódexu
Porušenie ustanovení tohto kódexu v dôsledku neetického konania alebo správania fyzických osôb alebo právnických osôb znamená narušenie vedeckej (výskumnej alebo akademickej) integrity, ktoré môže byť rozličného rozsahu a závažnosti, avšak vždy poškodzuje dôveryhodnosť vedy, výskumu, vývoja a akademických činností, ich náležitú kvalitu a reputáciu nielen vo vedeckej aj v širokej verejnosti. Kódex ich delí na závažné porušenia vedeckej integrity a etiky, ktoré úmyselne skresľujú postup, výsledky a výstupy výskumu ich interpretáciu alebo narušujú a neprípustne manipulujú rozličné akademické činnosti ako napríklad fabrikovanie výsledkov, falšovanie ale aj plagiátorstvo. Ďalej ide o pochybné vedecké praktiky ako manipulácia s autorstvom, využívanie aplikácii umelej inteligencie, nekalé pokusy ovplyvniť činnosť a rozhodovanie hodnotiacich, posudzujúcich alebo rozhodnutia prijímajúcich fyzických alebo právnických osôb, inštitúcií a organizácií. Samotná kategória pochybných vedeckých praktík sa delí na praktiky týkajúce sa výskumných údajov a dát, praktiky týkajúce sa publikačných a konferenčných aktivít alebo predkladania návrhov výskumných alebo vývojových či edukačných (grantových) projektov, praktiky týkajúce sa výskumných metód/praxe, praktiky spojené s prácou hodnotiteľa a praktiky týkajúce sa osobného správania výskumného a akademického pracovníka.
Práve posledná kategória bude zohľadňovať zneužívanie pracovného postavenia, vytváranie prekážok v kariérnych postupoch, priame alebo nepriame postihovanie pracovníkov, ktorí oznámili prípady potenciálneho alebo skutočného porušenia vedeckej integrity a etiky a diskriminačné, znevažujúce alebo iné nevhodné konanie a správanie.
Riešenia porušení Kódexu
Riešenia porušení týchto pravidiel budú spočívať v preverení porušenia pravidiel, pričom preverenie porušenia sa musí vykonať maximálne dôverne, spôsobom, ktorý v náležitej miere rešpektuje a chráni súkromie, česť, dobré meno a povesť, ako aj oprávnené záujmy všetkých zúčastnených osôb (princíp dôvernosti). Inštitúcia alebo organizácia, ktorá iniciuje proces preverenia, prijme potrebné opatrenia na ochranu dôstojnosti, práv a oprávnených záujmov oznamovateľov porušení ustanovení kódexu, ako aj svedkov zúčastňujúcich sa procesov preverenia (princíp rešpektovania a ochrany ľudskej dôstojnosti, práv a oprávnených záujmov oznamovateľov a svedkov).
Tieto preverenia porušenia sa vykonávajú riadne a spravodlivo voči všetkým účastníkom konania, bez predpojatosti alebo nadŕžania osobám prostredníctvom komisie. Každá osoba, voči ktorej existuje dôvodné podozrenie alebo obvinenie z porušenia princípov a noriem vedeckej integrity a etiky sa považuje za nevinnú, kým sa spoľahlivo a jednoznačne nepreukáže opak. Komisia poverená preverením porušenia zodpovedá za zber a vyhodnotenie potrebných informácií a dôkazov a prijatie príslušného záveru preverenia, pričom musí postupovať nezávisle od danej inštitúcie alebo organizácie a od osôb, ktorých sa preverenie týka.
Ak komisia dospeje k nepochybnému a riadne odôvodnenému záveru, ktorým konštatuje preukázanie porušenia pravidiel vedeckej integrity a etiky zo strany osoby, voči ktorej existovalo dôvodné podozrenie alebo vznesené obvinenie z ich porušenia, komisia zároveň navrhne príslušnému štatutárnemu orgánu, ktorý ju preverením poveril, návrh nápravných alebo sankčných opatrení úmerných závažnosti preverovaného porušenia. Osoba, ktorej sa konaním pred komisiou preukázalo porušenie princípov a noriem vedeckej integrity a etiky má právo sa proti záverom komisie odvolať a žiadať ich opätovné preskúmanie v opakovanom konaní pred komisiou. Osoba, ktorá v dobrom úmysle a primeraným, dostatočne diskrétnym spôsobom ohlásila príslušným štruktúram danej inštitúcie alebo organizácie dôvodné podozrenie z porušenia princípov a noriem vedeckej integrity a etiky nebude v súvislosti s týmto konaním niesť v rámci tejto organizácie alebo inštitúcie žiadne negatívne následky a v prípade potreby jej bude poskytnutá adekvátna ochrana a pomoc.
Takto navrhovaný kódex bude samozrejme ešte predmetom možných úprav v pripomienkovom konaní, ale ide o pozitívny prvý krok k zlepšeniu etických štandardov na akademickej pôde. Či už ide o plagiátorstvo alebo o šikanovanie, či zneužívanie mocenského postavenia, v súčasnosti ide o problémy, ktorým sa nevenuje veľká pozornosť, a častokrát sú až bagatelizované ako zanedbateľné. Tento kódex by mal transparentnou mierou prispieť k riadnemu prešetreniu podozrení, a adekvátnym následkom v prípade porušenia pravidiel. Rovnako k ochrane poškodených či obetí takéhoto správania sa, ktoré doposiaľ nemali adekvátne postavenie v procesoch odhaľovania nekalých praktík vo vzdelávaní.