Policajti budú v októbri a novembri kontrolovať dodržiavanie predpísaných rýchlostí vodičmi pri prejazde priecestím, nezabudnú ani na chodcov a cyklistov, keďže aj títo účastníci cestnej premávky majú svoje povinnosti.
Polícia je síce represívna zložka, veľký dôraz však kladieme aj na prevenciu. Policajti preto budú sledovať aj to, či sú v okolí priecestí správne osadené dopravné značky, a či výhľadu nebránia napríklad stromy a kríky. V takom prípade budú ihneď kontaktovať príslušného správcu cestnej komunikácie, ktorý je povinný zjednať nápravu a odstrániť zistené chyby. Policajní preventisti navštevujú žiakov (napr. Oliho príbeh) i seniorov a vzdelávajú ich aj v tomto smere, veď opatrnosti nie je nikdy dosť.
Zákon a povinnosti
Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h, a to už 50 m pred priecestím. Ak svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h.
Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak:
- sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo blikajúcimi svetlami,
- sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka,
- sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory,
- je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
- zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom v hornom polkruhu,
- situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel.
Viete čo robiť pred priecestím a na ňom?
- Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
- Vozidlá pred železničným priecestím sa radia za sebou v poradí, v ktorom prišli. Ak nejde o súbežnú jazdu, smú vozidlá cez železničné priecestie len v jednom jazdnom prúde.
- Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.
- Ak dôjde k zastaveniu vozidla na železničnom priecestí, vodič je povinný odstrániť vozidlo zo železničnej trate; ak tak nemôže urobiť, musí bezodkladne vykonať také opatrenia, aby bol vodič koľajového vozidla pred nebezpečenstvom včas varovaný.
- Pred železničným priecestím, pri ktorom je umiestnená dopravná značka „STOJ, daj prednosť v jazde“, vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať.
Jedinečné identifikačné číslo:
Je umiestnené na svetelnej signalizácii, v prípade nehody ho nahláste záchranným zložkám a oni podľa toho budú presne vedieť, kde sa nachádzate.
Sankcie:
Najvyššia cena, ktorú môžete zaplatiť, je ľudský život, či zranenia s trvalými následkami. Oproti tomuto scenáru sú peňažné pokuty nasledovné: V jazd alebo prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, sa podľa zákona považuje za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Podľa zákona o priestupkoch za takéto konanie možno v správnom konaní uložiť pokutu od 60 do 300 eur a zákaz činnosti viesť motorové vozidlá do dvoch rokov.
V blokovom alebo rozkaznom konaní hrozí pokuta do 150 eur.
Štatistika:
Za deväť mesiacov 2019 evidujeme 97 nehôd na železničných priecestiach, zomrelo šesť osôb, päť sa ťažko zranilo, pod vplyvom alkoholu bolo sedem osôb. Pre porovnanie, v rovnakom období v roku 2018 sa stalo na priecestiach 88 nehôd, zomrelo sedem osôb, ťažko sa zranilo deväť a traja boli pod vplyvom alkoholu.
Zdroj: Ministerstvo vnútra SR