Transferové oceňovanie

V súčasnom krízovom období sa zmenšil výber daní, a preto vláda Slovenskej republiky hľadá možnosti, ako tento deficit zaplniť a udržať hladinu vybraných daní. Tento príspevok v krátkosti zobrazuje inštitút transferového oceňovania alebo tzv. prevodných cien.

Peter Varga 28. 11. 2011 3 min.
    Pen and calculator from 4freephotos.com Pen and calculator from 4freephotos.com by alegri

    Jednou z najviac pertraktovaných možností sa javí boj s tzv. tax – avoidance, čiže boj nie s nelegálnym nepriznávaním príjmov, aj keď aj to je prioritou, ale v tomto prípade ide skôr o legislatívne zmeny a zvýšený kontrolný mechanizmus s cieľom zahatať cestu podnikateľským subjektom pri využívaní rôznych medzier v daňovom práve pre zníženie daňovej povinnosti. 

    Jednou z takýchto tax-avoidance techník je oceňovanie služieb a produktov pri ekonomických aktivitách v rámci skupiny prepojených podnikov. Čo je to prepojený podnik upravuje náš zákon č. 595/2003 Z.z., o dani z príjmov, v platnom a účinnom znení (ďalej iba "zákon o dani z príjmov") alebo dvojstranné zmluvy o zamedzení medzinárodného zdanenia. Ak máme nejakú transakciu v ktorej vystupujú dva podnikateľské subjekty, ktoré nie sú navzájom ekonomicky, finančne, organizačne ani nijak inak neprepojené, ich úlohou pri určovaní cien za produkty, či služby je dosiahnuť čo najlepšiu pozíciu. Oba subjekty majú rovnakú motiváciu. Výsledkom takéhoto postoja oboch zmluvných strán je dosiahnutie ceny, ktorá zodpovedá cene určenej v nezávislom vzťahu a viac menej zodpovedá cene trhovej, čiže cene, za ktorú by v obdobnom vzťahu, v podobnom prostredí, približne v rovnaký čas boli ohodnotené obdobné produkty alebo služby. Ten princíp je v odbornej literatúre označovaný ako arm´s lenght pravidlo.

    Aké sú motivácie prepojených podnikov modifikovať ceny určované trhovými silami na ceny, ktoré môžu byť predmetom transferového oceňovania? Zámer môže byť rôzny, ako príklad môžeme uviesť daňové dopady z takéhoto vzťahu. Napríklad poskytnutie pôžičky materskou spoločnosťou dcérskej spoločnosti, kedy dcérska spoločnosť platí vyššie úroky ako sú trhové, nie je v súlade s princípom nezávislého vzťahu. Materská spoločnosť tým môže sledovať fingovanú kapitalizáciu dcérskej spoločnosti, pretože daň z úrokov môže byť nižšia ako daň na dividendách. Motiváciou však môžu byť aj rôzne hospodárske motívy ako prerazenie na trh, či maximalizácia risku.

    Maximalizácia zisku môže mať značne úzky súvis so znižovaním daňového zaťaženia a to hlavne v medzinárodnom priestore.

    Príklad

    Predstavme si situáciu, kedy spoločnosť A predáva produkty spoločnosti B do inej krajiny za 20 EUR, o 10 EUR nižšiu ako je trhová cena a zároveň o 5 EUR vyššiu ako cena výrobná. Spoločnosť takto predá 1 000 produktov a spoločnosť B tieto produkty predá za 30 EUR/kus. Daňová sadzba v krajine spoločnosti A je 30%, v krajine spoločnosti B 10%. Obe spoločnosti sú súčasťou holdingu. Aká je daňová povinnosť?Aká by bola povinnosť, ak v dôsledkutransferového oceňovania sú produkty predávané spoločnosti B pre daňové účely predávané za sumu trhovú – 30 EUR?  

     

    Daňová povinnosť
    bez ustanovení o transferovom oceňovaní

    Daňová povinnosť
    s ustanoveniami o transferovom oceňovaní

    1.krajina

    30% z 1 000 produktov * 5 EUR

    30% z 1 000 produktov * 15 EUR

    daň

    1 500 EUR

    4 500 EUR

    2.krajina

     10% z 1 000 produktov * 10 EUR

     10% z 1 000 produktov * 0 EUR

    daň

    1 000 EUR

    0 EUR

    Spolu

    2 500 EUR

    4 500 EUR

     

    Z tabuľky je zrejmé, že snahou, najmä, holdingových spoločností je minimalizovať daňovú povinnosť práve touto technikou. Úlohou štátu je zasa prispôsobiť ceny cenám trhovým a tým docieliť "férový" daňový odvod do štátneho rozpočtu.

    Pri nadnárodných holdingoch dochádza často k takýmto technikám daňového plánovania, je len úlohou štátu kvalitnou legislatívou a kontrolným mechanizmom predchádzať takto k „legálnym daňovým únikom“.