Okolnosti sporu
Súdny dvor EÚ svojím rozsudkom ešte z 19. novembra 2019 rozhodol, že Najvyšší súd Poľska, konkrétne jeho disciplinárna komora trestajúca sudcov, narúša nezávislosť súdnictva. Rozhodoval v predbežnom konaní, kde dospel k záveru, že disciplinárna komora Najvyššieho súdu Poľska nemôže byť vzhľadom na okolnosti, za ktorých bola vytvorená, na rozsah jej právomocí, na zloženie tejto komory a účasť Národnej súdnej rady Poľska na jej vytvorení považovaná za inštitúciu, ktorá je v vytvorená v súlade s právom EÚ. Podľa Súdneho dvora EÚ totiž disciplinárna komora vystavuje sudcov okrem iného aj politicky motivovanému stíhaniu.
Dňa 14. februára 2020 nadobudol účinnosť zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o organizácii všeobecných súdov, zákon o najvyššom súde a niektoré ďalšie zákony a vzhľadom na to, že ustanovenia platných vnútroštátnych právnych predpisov porušujú právo EÚ, Európska komisia (Komisia) 1. apríla 2021 reagovala podaním žaloby pre nesplnenie povinnosti na Súdny dvor EÚ.
Do času vynesenia rozsudku Súdnym dvorom EÚ, ktorým sa konanie vo veci C-204/21 (konečný rozsudok) ukončí, požiadala Komisia Súdny dvor EÚ, aby nariadil Poľsku prijať sériu predbežných opatrení. Vtedajšia podpredsedníčka Súdneho dvora EÚ rozhodnutím zo 14. júla 2021 vyhovela všetkým žiadostiam Komisie až do vyhlásenia konečného rozsudku. Podľa poľského ústavného súdu však toto rozhodnutie bolo v rozpore s poľskou ústavou.
Vzhľadom na to, že Poľsko nesplnilo svoje povinnosti a sporná disciplinárna komora naďalej pokračovala vo svojich aktivitách, Komisia 7. septembra 2021 požiadala Súdny dvor EÚ, aby Poľsku nariadil platiť dennú pokutu vo výške, ktorá by mohla povzbudiť tento členský štát, aby čo najskôr vykonal opatrenia uložené predbežným príkazom. Poľsko, ktoré prisľúbilo, že po doručení príkazu zo 14. júla 2021 nastanú isté zmeny vo fungovaní disciplinárnej komory, podalo žiadosť o zrušenie tohto príkazu. Vtedajšia podpredsedníčka Súdneho dvora svojím uznesením zo 6. októbra 2021 žiadosť Poľska zamietla.
Rozhodnutie Súdneho dvora EÚ
Uznesením podpredsedu Súdneho dvora EÚ zo dňa 27. októbra 2021 vo veci C-204/21 R sa Poľsku nariadila povinnosť platiť pokutu vo výške 1 000 000 EUR za každý deň odo dňa doručenia tohto uznesenia Poľsku až do dňa, kým členský štát splní povinnosti vyplývajúce z príkazu zo 14. júla 2021, alebo ak tak neurobí, do dňa vynesenia právoplatného rozsudku.
V prvom rade, pokiaľ ide o žiadosť o postúpenie veci Veľkej komore súdu, popredseda pripomenul, že podľa platných pravidiel má právomoc rozhodnúť o návrhoch na odklad výkonu alebo o predbežných opatreniach alebo tieto návrhy bezodkladne postúpiť Súdnemu dvoru EÚ. Je len na podpredsedovi, aby v jednotlivých prípadoch posúdil, či návrhy na nariadenie predbežného opatrenia vyžadujú postúpenie Súdnemu dvoru EÚ. V prejednávanej veci po preskúmaní argumentov predložených Poľskom nie je podľa práva EÚ odôvodnené preukazovať, že žiadosť Komisie o uloženie pokuty je potrebné preskúmať Súdnym dvorom EÚ.
Po druhé, pokiaľ ide o návrh Komisie na uloženie pokuty, zo spisu nevyplýva, že by opatrenia prijaté Poľskom postačovali na zabezpečenie implementovania príslušných predbežných opatrení a teda aj zabezpečenie súladu s právom EÚ. Podpredseda zdôrazňuje najmä, že rozhodnutie o tom, či sa bude pokračovať v prejednávaní vecí v rámci disciplinárnej komory Najvyššieho súdu Poľska, prijíma podľa okolností predseda alebo členovia tejto komory bez toho, aby boli prijaté opatrenia prvým predsedom disciplinárneho senátu Najvyššie Súdu Poľska, ktorý od nich požaduje, aby toto prejednávanie pozastavili. Na základe dôkazov predložených oboma stranami sa podpredseda domnieva, že ustanovenia poľských sporných vnútroštátnych právnych predpisov, ktoré priznávajú právomoc disciplinárnej komore v prípadoch uvedených v uznesení zo 14. júla 2021, sa môžu v poľskom právnom poriadku stále uplatňovať. Okrem toho poznamenáva, že Poľsko nespochybňuje tvrdenia Komisie o tom, že nebolo prijaté žiadne vnútroštátne opatrenie na vykonanie niekoľkých opatrení uložených nariadením zo 14. júla 2021. Vzhľadom na uvedené sa domnieva, že je potrebné uložiť Poľsku pokutu, ktorá ho donúti konať rýchlejšie a zabezpečiť súlad vnútroštátnych právnych predpisov s právom EÚ.
Pokiaľ ide o výšku tejto pokuty, podpredseda zdôrazňuje, že nariadenie zo 14. júla 2021 sa týka predbežných opatrení, ktorých dodržiavanie je nevyhnutné, aby sa predišlo vážnemu a nenapraviteľnému porušeniu právneho poriadku Európskej únie a v dôsledku tohto porušeniu práv, ktoré jednotlivci odvodzujú z práva EÚ, a hodnôt, na ktorých je táto Únia založená, najmä zásad právneho štátu. Vzhľadom na vážnosť situácie bolo Poľsku nariadené, aby platilo pokutu vo výške 1 000 000 EUR denne odo dňa doručenia príkazu až dovtedy, kým tento členský štát splní povinnosti vyplývajúce z príkazu zo 14. júla 2021, alebo ak tak neurobí, do dňa doručenia konečného rozsudku.