Spotrebiteľ je každý z nás v momente, keď nakupujeme pre vlastnú potrebu – či už ide o potraviny v obchode, objednávku z e-shopu alebo služby. Mnohí si však neuvedomujú, že ako spotrebitelia majú množstvo práv, ktoré ich chránia pred neférovými praktikami predajcov. Poznať tieto práva je dôležité, pretože len informovaný spotrebiteľ sa dokáže účinne brániť.
Spotrebiteľ – zákonná definícia
Spotrebiteľom je každá fyzická osoba, ktorá uzatvára spotrebiteľskú zmluvu s predávajúcim na osobné účely, t. j. nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Zjednodušene povedané, ak napríklad kupujete tovar v obchode (potraviny, drogéria, oblečenie a podobne) či objednávate cez e-shop a Váš nákup slúži na Vašu osobnú spotrebu, stávate sa spotrebiteľom. Ak napríklad podnikateľ uzavrie kúpnu zmluvu na nákup stroja, ktorý slúži na jeho podnikanie, nejde v tomto prípade o spotrebiteľský vzťah.
Medzi základné právne predpisy upravujúce spotrebiteľské vzťahy na Slovensku patrí najmä Občiansky zákonník a zákon o ochrane spotrebiteľa, ale aj zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku či zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Okrem týchto právnych predpisov je ochrana spotrebiteľa zakotvená aj v práve Európskej únie, ktoré má priamy vplyv na slovenskú legislatívu.
Aké práva má spotrebiteľ?
Spotrebiteľ je v rámci slovenskej právnej úpravy v postavení slabšej strany oproti podnikateľovi, ktorý má väčšie znalosti, skúsenosti, ale aj ekonomickú silu. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa má každý spotrebiteľ právo:
- Na ochranu zdravia, bezpečnosti a ekonomických záujmov,
- Na informácie v rozsahu a za podmienok podľa tohto zákona a právne záväzných aktov Európskej únie,
- Na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady produktu,
- Podať podnet orgánu dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa podľa § 26, ak sa domnieva, že boli porušené práva alebo právom chránené záujmy spotrebiteľa,
- Na primerané finančné zadosťučinenie od osoby, ktorá porušila práva spotrebiteľa alebo povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa, ak spotrebiteľ na súde úspešne uplatní porušenie práva alebo povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa; pri určovaní výšky primeraného finančného zadosťučinenia súd prihliada najmä na povahu, závažnosť, spôsob, rozsah, následky, trvanie a okolnosti porušenia práva spotrebiteľa alebo povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Spotrebiteľ má právo na informácie a predávajúci je povinný poskytnúť mu jasné, pravdivé a úplné informácie o výrobku alebo službe, vrátane ceny, vlastností a podmienok predaja. Zároveň má právo na ochranu pred nekalými obchodnými praktikami, ktorými sú napríklad klamlivá reklama, agresívne obchodné praktiky či zavádzajúce informácie. Okrem uvedeného má právo aj na bezpečnosť výrobkov a služieb, čo znamená, že výrobky a služby musia byť bezpečné a nesmú ohrozovať život alebo zdravie spotrebiteľa. Je tiež nevyhnutné pripomenúť, že spotrebiteľ má právo aj na reklamáciu tovaru, túto problematiku Vám však v článku priblížime neskôr. Okrem toho má nárok aj na odstúpenie od zmluvy.