Spotrebiteľ a jeho práva

KTO JE SPOTREBITEĽ

Spotrebiteľom je každá fyzická osoba, ktorá uzatvára spotrebiteľskú zmluvu s predávajúcim na osobné účely, t. j. nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Zjednodušene povedané, ak napríklad kupujete tovar v obchode (potraviny, drogéria, oblečenie a podobne) či objednávate cez e-shop a Váš nákup slúži na Vašu osobnú spotrebu, stávate sa spotrebiteľom. Ak napríklad podnikateľ uzavrie kúpnu zmluvu na nákup stroja, ktorý slúži na jeho podnikanie, nejde v tomto prípade o spotrebiteľský vzťah. Medzi základné právne predpisy upravujúce spotrebiteľské vzťahy na Slovensku patrí najmä Občiansky zákonník a zákon o ochrane spotrebiteľa, ale aj zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku či zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Okrem týchto právnych predpisov je ochrana spotrebiteľa zakotvená aj v práve Európskej únie, ktoré má priamy vplyv na slovenskú legislatívu.

Prečítajte si aj: Kedy sú zatvorené obchody v roku 2025

AKÉ PRÁVA MÁ SPOTREBITEĽ?

Spotrebiteľ je v rámci slovenskej právnej úpravy v postavení slabšej strany oproti podnikateľovi, ktorý má väčšie znalosti, skúsenosti, ale aj ekonomickú silu. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa má každý spotrebiteľ právo:

  • na ochranu zdravia, bezpečnosti a ekonomických záujmov,

  • na informácie v rozsahu a za podmienok podľa tohto zákona a právne záväzných aktov Európskej únie,

  • na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady produktu,

  • podať podnet orgánu dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa podľa § 26, ak sa domnieva, že boli porušené práva alebo právom chránené záujmy spotrebiteľa,

  • na primerané finančné zadosťučinenie od osoby, ktorá porušila práva spotrebiteľa alebo povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa, ak spotrebiteľ na súde úspešne uplatní porušenie práva alebo povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa; pri určovaní výšky primeraného finančného zadosťučinenia súd prihliada najmä na povahu, závažnosť, spôsob, rozsah, následky, trvanie a okolnosti porušenia práva spotrebiteľa alebo povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Spotrebiteľ má právo na informácie a predávajúci je povinný poskytnúť mu jasné, pravdivé a úplné informácie o výrobku alebo službe, vrátane ceny, vlastností a podmienok predaja. Zároveň má právo na ochranu pred nekalými obchodnými praktikami, ktorými sú napríklad klamlivá reklama, agresívne obchodné praktiky či zavádzajúce informácie. Okrem uvedeného má právo aj na bezpečnosť výrobkov a služieb, čo znamená, že výrobky a služby musia byť bezpečné a nesmú ohrozovať život alebo zdravie spotrebiteľa. Je tiež nevyhnutné pripomenúť, že spotrebiteľ má právo aj na reklamáciu tovaru, túto problematiku Vám však v článku priblížime neskôr. Okrem toho má nárok aj na odstúpenie od zmluvy. 

Prečítajte si aj: Právna zodpovednosť influencerov

AKÉ POVINNOSTI MÁ PREDÁVAJÚCI?

Predávajúci je v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa povinný:

  • predávať a poskytovať produkty za dohodnutú cenu a poplatky, taktiež správne účtovať ceny a poplatky pri predaji a poskytovaní produktu a zároveň odovzdať spotrebiteľovi potvrdenie o úhrade ceny,

  • uviesť v akejkoľvek obchodnej komunikácii vrátane reklamy a marketingu produktu, ktorá od spotrebiteľa vyžaduje, aby na získanie produktu kontaktoval obchodníka telefonicky na čísle služby so zvýšenou tarifou alebo krátkou textovou správou (SMS) za zvýšenú tarifu, pravdivý a úplný údaj o jednotkovej cene volania, jednotkovej cene krátkej textovej správy (SMS) alebo maximálnej možnej cene volania alebo krátkej textovej správy (SMS), ktorú je spotrebiteľ povinný za volanie alebo krátku textovú správu (SMS) uhradiť; ak vznikne spor o cenu a plnenie za volanie alebo krátku textovú správu (SMS), ktoré má spotrebiteľ uhradiť, znáša dôkazné bremeno preukázania nároku na plnenie a jeho výšky obchodník,

  • označiť prevádzkareň na vhodnom a trvale viditeľnom mieste svojím obchodným menom a sídlom alebo miestom podnikania a prevádzkovým časom určeným pre spotrebiteľov,

  • predávať použitý tovar alebo tovar s vadami oddelene od ostatných tovarov alebo osobitne označený,

  • pred uzavretím zmluvy predviesť tovar alebo prekontrolovať tovar pred spotrebiteľom, ak to povaha tovaru umožňuje a spotrebiteľ o to požiada,

  • umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si hmotnosť alebo množstvo tovaru predávaného na množstvo,

  • poskytnúť spotrebiteľovi všetky informácie a dokumenty v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku, ktorý je pre spotrebiteľa zrozumiteľný, 

  • pri predaji alebo pri poskytovaní produktu dodržiavať vo vzťahu k spotrebiteľovi zásadu rovnakého zaobchádzania,

  • poskytovať spotrebiteľovi službu bezpečným spôsobom a s odbornou starostlivosťou,

  • poskytnúť spotrebiteľovi písomné potvrdenie o vytknutí vady služby a o lehote, v ktorej vadu odstráni, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady služby, bezodkladne po vytknutí vady spotrebiteľom,

  • písomne oznámiť spotrebiteľovi dôvody odmietnutia zodpovednosti za vady služby, ak obchodník odmietne zodpovednosť za vady služby.

Zároveň však obchodník nesmie:

  • používať nekalé obchodné praktiky,

  • používať neprijateľné podmienky v zmluvách,

  • upierať spotrebiteľovi práva, ktoré mu vyplývajú zo zákona o ochrane spotrebiteľa, 

  • upierať spotrebiteľovi práva, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady podľa § 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka,

  • porušiť alebo obchádzať povinnosti obchodníka pri uplatnení práv spotrebiteľa zo zodpovednosti za vady podľa § 622 ods. 3 a 4 a § 852h ods. 6 a 7 Občianskeho zákonníka,

  • účtovať spotrebiteľovi poplatky za použitie platobného prostriedku, ktoré prevyšujú skutočné náklady, ktoré obchodníkovi pri platbe vzniknú,

  • používať telefónne číslo služby so zvýšenou tarifou ako telefónne číslo, na ktorom môže spotrebiteľ kontaktovať obchodníka v súvislosti s uzavretou zmluvou,

  • konať v rozpore s dobrými mravmi.

Prečítajte si aj: Zmluva o dielo – náležitosti a charakteristika

AKO REKLAMOVAŤ TOVAR, KTORÝ MÁ VADY

Spotrebiteľ má právo reklamovať vadný tovar, ale aj službu v zákonnej lehote. Ak má nejaký tovar vady, znamená to, že nespĺňa také požiadavky, ktoré si predávajúci a kupujúci dohodli v zmluve alebo nespĺňa všeobecné požiadavky, akými sú napríklad kvalita alebo množstvo a podobne. Zároveň je tovar vadný aj vtedy, ak má právne vady. Spotrebiteľ má zo zákona nárok na reklamáciu tovaru, resp. služby. Zákonná záručná doba je vo všeobecnosti dvojročná (t. j. 24 mesiacov) a začína plynúť momentom prevzatia tovaru od kupujúceho. Keďže táto záruka vyplýva zo zákona, predávajúci ju nemôže svojvoľne zrušiť alebo skrátiť. V osobitných prípadoch však môže byť dĺžka záručnej doby aj kratšia, najmä pokiaľ ide o potraviny a ďalší tovar, ktorý rýchlo podlieha skaze. Okrem zákonnej doby môže byť záručná doba aj vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim a vtedy hovoríme o zmluvnej záručnej dobe, ktorú môže predávajúci poskytnúť nad rámec zákona, t. j. môže byť dlhšia ako dva roky.

Prečítajte si aj: Záručná doba a reklamácie

Právna ochrana spotrebiteľa je v podmienkach Slovenskej republiky založená na viacerých legislatívnych nástrojoch, ktoré zabezpečujú rovnováhu medzi podnikateľmi a spotrebiteľmi. Napriek pomerne priaznivej právnej úprave je však dôležité, aby si spotrebitelia boli vedomí svojich práv a aktívne ich aj uplatňovali. Účinná ochrana spotrebiteľa je totiž základným predpokladom férového obchodného prostredia a zároveň aj dôvery v rámci trhu.

Prečítajte si aj: Podnikateľ – definícia

Tagy:
Martina Vanc
Martina Vanc
email@pravnenoviny.sk
Martina je vyštudovaná právnička a šéfredaktorka Právnych Novín. Vo svojich témach sa venuje najmä právnemu pozadiu spoločensky exponovaných tém, ako aj vedie rozhovory so zaujímavými osobnosťami.