#Dobré mravy

Dobré mravy predstavujú neurčitý právny pojem označujúci súbor etických a morálnych pravidiel, ktoré sú v spoločnosti všeobecne akceptované a tvoria hodnotový základ právneho poriadku. Sledujeme interpretáciu tohto pojmu v judikatúre, jeho vplyv na platnosť právnych úkonov a funkciu v občianskom práve.

Prinášame informácie o rozpore s dobrými mravmi, analýzy smerujúce k definovaniu tohto pojmu a hodnotenia jeho aplikácie v súdnej praxi. Naši redaktori vysvetľujú úlohu dobrých mravov pri moderácii zmluvnej slobody.

Informujeme tiež o vývoji chápania tohto pojmu, komparatívnych aspektoch a jeho vzťahu k verejnému poriadku. Vďaka našim článkom získate ucelený obraz o význame dobrých mravov v právnom systéme.

Vrátenie daru - ako postupovať? Občianske právo

Vrátenie daru – ako postupovať?

Vrátenie daru môže byť nielen emočne, ale aj právne zložitá situácia. Ako teda postupovať, aby sme zachovali rešpekt a spravodlivosť medzi zúčastnenými stranami? Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

Právo

Judikatúra - vrátenie daru pre porušenie dobrých mravov

Čo nové vo svete judikatúry? Neprehliadnite zaujímavosti z domova aj zo sveta, dočítate sa o vrátení daru pre porušenie dobrých mravov zo strany obdarovaného, ktoré však boli reakciou na neprimerané správanie sa darcu, ale aj o ochrannej známke čokoládového zajačika a (ne)povolení eutanázie.

Právo

Neoprávnené vysťahovanie seniora v rozpore s dobrými mravmi

Témou tohto článku je nález Ústavného súdu Českej republiky, v ktorom sa zaoberal neplatnosťou nájomnej zmluvy uzatvorenej so seniorom ako slabšou stranou, a jeho neoprávnené vysťahovanie z bytu, ktoré Ústavný súd posúdil ako v rozpore s dobrými mravmi.

Právo

Dobré mravy ako korektív na zmiernenie tvrdosti zákona

V tomto článku sa pozrieme na nález Ústavného súdu Českej republiky zo dňa 03. marca 2021, sp. zn.: I. ÚS 1250/20, v ktorom sa Ústavný súd Českej republiky musel vysporiadať s námietkami sťažovateľa, ktorý namietal porušenie jeho práva na spravodlivý proces.

Európske právo

Ochranná známka v rozpore s morálnymi zásadami

Ochranná známka plní v obchodných aj spotrebiteľských vzťahoch podstatnú funkciu, o to viac sa jej navrhovatelia snažia využiť kreativitu, aby potenciálnych zákazníkov oslovili, odlíšili sa a najmä, aby sa vryli do pamäti. Aké sú však hranice tejto kreativity? Hranicu by mali tvoriť akceptované morálne princípy, ale čo možno považovať za morálne nezávadný názov? Možno vetu, ktorá pri vyslovení znie ako nadávka bezproblémovo zapísať ako ochrannú známku? Právny názor generálneho advokáta Bobeka posunie možno aj vaše morálne princípy.