Slovenské potraviny sa z obchodov vytrácajú: Potravinárska komora hovorí o alarmujúcej situácií

Podiel slovenských potravín v obchodoch v tomto roku dosiahol hodnotu 40,4 %. Oproti vlaňajšku sa znížil o 0,8 percentuálneho bodu (p. b.). Podiel slovenských výrobkov v obchodoch klesol tretí rok po sebe. Vyplynulo to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS), ktorý odprezentovala v pondelok.

Na pultoch slovenského maloobchodu sa nachádzalo v čase merania 40,4 % slovenských výrobkov. Musíme skonštatovať, že opäť bol zaznamenaný pokles oproti predchádzajúcemu roku. Keď sme začali merať tento podiel vystavenia v roku 2011, podiel slovenských výrobkov bol 50 %.

 

V nasledujúcich siedmich rokoch však došlo k pomerne dramatickému prepadu až do roku 2017, kedy tento podiel dosiahol 37 %. Následne niekoľko rokov rástol, žiaľ teraz už tretí rok po sebe klesá. Môžeme povedať, že je to prehlbujúci sa klesajúci trend,” uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

Vysoké náklady a konsolidácia

Komora to považuje za alarmujúce. „Znamená to, že potravinári so zvyšujúcimi sa nákladmi a dosahmi konsolidačných opatrení v kombinácii s nedostatočnou podporou strácajú voči zahraničiu konkurencieschopnosť,” doplnil.

Najväčšie zastúpenie majú slovenské výrobky v malých predajniach, nasledujú supermarkety, hypermarkety a najmenej ich je v diskontných predajniach.

Slovenské potraviny v číslach

Na pultoch v obchodoch možno najčastejšie nájsť slovenské výrobky v kategóriách mlieko (72 %)voda a minerálky (66 %)víno (55 %), pivo a mliečne výrobky – ostatné (49 %) a mäsové výrobky (48 %). Najmenej zastúpené sú slovenské nečokoládové cukrovinky (11 %), oleje (14 %), konzervované produkty (14 %), čokoládové cukrovinky a nealkoholické nápoje (po 20 %).

V porovnaní s minulým rokom v predajniach ubudlo slovenských mliečnych výrobkov i mlieka, menej bolo aj slovenských mäsových výrobkov, liehovín a destilátov či spracovaných produktov a nealka. Naopak, v medziročnom porovnaní pribudli oleje a nečokoládové cukrovinky slovenskej výroby.

Najvyšší podiel slovenských potravín v obchodoch je v Banskobystrickom kraji (48 %), nasleduje Žilinský (44 %), Prešovský a Nitriansky (po 43 %). V Trenčianskom a Bratislavskom kraji možno nájsť na pultoch predajní 37 % slovenských výrobkov. Najmenej slovenských výrobkov možno nájsť v predajniach v Trnavskom kraji (34 %).

Prieskum pre PKS vykonala agentúra Go4insight. Údaje boli zbierané počas marca a apríla 2025 v 334 predajniach potravinových reťazcov po celej SR. Prieskum sa každoročne vykonáva v rovnakých predajniach.

Zdroj: TASR
Tagy:
TASR
TASR je verejnoprávna Tlačová agentúra Slovenskej republiky (tasr.sk), s ktorej súhlasom a licenciou zverejňujeme na portály právnenoviny.sk správy a informácie dôležité pre Vás, ako našich verných čitateľov.