Leto je obdobím oddychu, cestovania a vyšších výdavkov, ktoré znamenajú silnú sezónu pre viaceré firmy.
„Pochopenie správania spotrebiteľov počas trhových cyklov či sezónnych výkyvov môže byť pre aktívnych investorov jednou z kľúčových zložiek k dlhodobému úspechu na finančných trhoch. Investovať sa dá aj v ‚šľapkách‘, avšak bez toho, že si investor spraví svoju ‚domácu úlohu‘, to nepôjde,” hovorí analytik finančných trhov XTB Matej Bajzík.
Medzi najväčších letných víťazov patria letecké spoločnosti, najmä Ryanair, ktorá v treťom kvartáli minulého roka štvornásobne zvýšila zisk a jej akcie v auguste vzrástli o 10,31 %. V letnej móde dominuje španielsky Inditex, zastrešujúci značky Zara, Bershka, či Pull&Bear, ktorého predaje v treťom štvrťroku 2024 stúpli o 6,8 % a akcie v auguste o 9,14 %.
Pri ubytovaní vedie v Európe Booking.com so 48-percentným podielom na trhu, pričom v letných mesiacoch dosahuje rekordnú návštevnosť a jeho akcie minulý august vzrástli o 6,69 %. V USA dominuje Airbnb. Leto je tiež silnou sezónou pre Unilever, ktorý predáva milióny nanukov Magnum.
Kategória zmrzlín narástla v treťom kvartáli minulého roka takmer o 10 %, akcie firmy stúpli o 2,59 %.
Voľnejší letný režim praje aj streamingovým platformám. Netflix v auguste minulého roka zaznamenal rast akcií o 12,24 %, pričom seriály ako Adolescence, Squid Game či Legacy pritiahli milióny divákov. Pochopenie sezónnych výkyvov a výber správnych firiem môže byť pre investorov cenným kompasom aj počas dovolenkového obdobia.