Medzi hlavné potreby, na ktoré sa projekt úradu zameriava, patrí napríklad doplnenie vzdelávania zamestnancov v identifikovaných oblastiach, strategický manažment verejného obstarávania, zvýšenie metodicko-inštruktážnej činnosti či efektívnosť a zrozumiteľnosť vydávaných usmernení. „Projekt reaguje okrem iného na vzdelávacie a expertízne potreby zamestnancov Úradu pre verejné obstarávanie, a to vo forme školení či zahraničných stáží s perspektívou prípravy stratégie ďalšieho vzdelávania. Dôležité je, aby bol úrad v budúcnosti schopný absorbovať a flexibilne reagovať na vonkajšie a vnútorné zmeny, a znížiť tak dôsledky legislatívnych zmien a fluktuácie,“ vysvetlila generálna riaditeľka sekcie európskych programov ministerstva vnútra Adela Danišková.
Projekt pozostáva z troch hlavných aktivít. V rámci prvej bude vypracovaná analýza problémových oblastí verejného obstarávania, vytvorený bude tiež nástroj na skvalitnenie služieb. V druhej fáze sa vytvorí koncepcia rozvoja Úradu pre verejné obstarávanie, súčasťou druhej aktivity je tiež odborné vzdelávanie zamestnancov. Jednou z hlavných činností je tak prispieť k lepšiemu fungovaniu v oblasti riadenia a starostlivosti o zamestnancov, a to vo forme dokumentu s názvom Koncepcia rozvoja ÚVO v oblasti personálnej stratégie a ďalšieho vzdelávania. Hlavnou náplňou tretej aktivity je výmena skúseností a know-how ako aj získavanie poznatkov v zahraničí. Odborní i vedúci zamestnanci sa tak budú zúčastňovať na zahraničných pracovných a študijných cestách, ktorých cieľ musí byť vždy v súlade s potrebami a cieľmi úradu.
V dnešnej dobe je preukázateľne vyšší dopyt po informáciách a transparentnosti v oblasti verejného obstarávania, čo prináša čoraz vyššie nároky na kvalitu interného riadenia, komunikácie vnútri i smerom von, ale aj cielené a odborné školenia súčasných aj nových pracovníkov. Obstáť čo najlepšie znamená umožniť zamestnancom zvýšenie špecializácie v danom odbore. Iba tak budú pripravení na posúdenie odborných otázok súvisiacich s vyhlásením verejného obstarávania z hľadiska zákonnosti postupu, posúdenie technických parametrov, navrhovaných riešení či podmienok účasti. Jednou z nosných činností ÚVO je aj vydávanie metodických usmernení na základe žiadostí účastníkov procesu verejného obstarávania, teda verejných obstarávateľov, obstarávateľov, uchádzačov a záujemcov. Počet písomných a telefonických usmernení sa v priebehu posledných piatich rokov zvýšil viac ako päťnásobne.
Národný projekt je tak príležitosťou na elimináciu veľkej časti aktuálnych nedostatkov v oblasti riadenia ľudských zdrojov a manažmentu kvality. Výsledky projektu sú zacielené jednak na zamestnancov ÚVO, ale aj na klientov jeho služieb. V prípade zamestnancov sa zvýši ich odborná spôsobilosť či administratívno-odborná istota pri tvorbe rozhodnutí, na druhej strane sa skráti čas potrebný na posúdenie veci a prijatie rozhodnutia. V konečnom dôsledku sa tiež zvýši úroveň profesionálnej komunikácie s klientmi služieb. Zákazníci tak dostanú kvalitné a spoľahlivé informácie či inštrukcie k zadávaniu zákaziek a budú sa môcť lepšie orientovať v postupoch verejného obstarávania a potenciálne robiť menej chýb.
ÚVO je odborným garantom pre oblasť verejného obstarávania, pričom pri svojej činnosti dohliada na napĺňanie princípov transparentnosti, rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie uchádzačov a záujemcov, hospodárnosti a efektívnosti pri vynakladaní finančných prostriedkov. Úrad tiež dohliada na dodržiavanie týchto princípov v zmysle pravidiel daných zákonom o verejnom obstarávaní. V oblasti verejného obstarávania zastupuje Slovenskú republiku navonok voči zahraničným partnerom a participuje ako odborný partner inštitúcií Európskej únie pri spolupráci v oblasti verejného obstarávania.
Zdroj: MV SR