Pri rezervácii dovolenky cez internet je dôležité byť obozretný a overiť si, či nakupujete priamo na oficiálnej stránke cestovnej kancelárie (CK) alebo prostredníctvom cestovnej agentúry (CA), píše TASR.
Tento rozdiel môže mať zásadný vplyv, najmä v prípade, ak dôjde ku krachu. Cestovná agentúra totiž nemusí byť povinná vrátiť klientom peniaze. Na tento fakt upozornil majiteľ CK Daka, David Gavaľa.
Pozor na falošné cestovné agentúry
„Bežnou praktikou podvodných cestovných agentúr je, že sa prezentujú ako predajcovia zájazdov cestovných kancelárií, uzatvárajú zmluvy v mene iných kancelárií, no bez platnej dohody s týmito subjektmi. Klient tak zaplatí peniaze v domnienke, že si zakúpil zájazd od legitímnej CK, no agentúra už tieto prostriedky cestovnej kancelárii neprevedie,“ vysvetľuje Gavaľa.
Podľa neho je preto pre záujemcov o dovolenku kľúčové overiť si na oficiálnej stránke CK, či konkrétna agentúra patrí medzi jej zmluvných predajcov. „CA neponúka vlastné zájazdy, ale sprostredkuje produkty iných CK na základe zmluvy. Na rozdiel od CK však agentúra nemusí mať zákonné poistenie proti insolventnosti. To znamená, že ak skrachuje, klientom nemusí vrátiť peniaze,“ varuje Gavaľa.
Obráťte sa na poisťovňu
Ďalej uviedol, že v prípade krachu CK by sa klienti mali obrátiť na poisťovňu, kde mala CK uzavreté poistenie proti insolventnosti. Táto informácia by mala byť vždy uvedená priamo v zmluve o zájazde. Poisťovňa následne určí lehotu na podanie nárokov klientov a vyčísli celkovú sumu poškodených.
„Ak bola CK dostatočne poistená, klientom bude preplatená celá suma zájazdu. Ak bola podpoistená, poistné plnenie sa alikvotne zníži. V prípade, že CK nemá platné poistenie, klienti nemajú nárok na žiadne odškodnenie. Preto je nevyhnutné vždy vyberať CK, ktorá je poistená podľa zákona,“ dodáva Gavaľa.
Odborník na digitalizáciu zo spoločnosti AMCEF, Milan Cák, upozornil na riziko falošných online predajcov zájazdov. „Na svojich webstránkach predávajú zájazdy renomovaných cestovných kancelárií tým spôsobom, že jednoducho skopírujú fotografie z originálnych stránok, čím u zákazníka vzbudia dojem, že si rezervuje dovolenku od známej CK,“ varuje.
Navyše, ich cieľom môže byť aj získanie a zneužitie citlivých údajov, ako sú heslá, čísla kreditných kariet či prihlasovacie údaje.