Konkrétne sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2009/103/ES zo 16. septembra 2009 o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia tejto zodpovednosti na základe smernice 2021/2118 z 24. novembra 2021.
Aké pravidlá platili pre elektrické kolobežky na Slovensku doteraz?
V súčastnosti upravuje pravidlá pre elektrické kolobežky zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. V zmysle tohto zákona sa za nemotorové vozidlo považuje kolobežka s pomocným motorčekom a bicykel vybavený pomocným motorčekom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km h (elektrická kolobežka). Pre vodiča elektrickej kolobežky platí, že nesmie viesť nemotorové vozidlo, ak množstvo alkoholu v jeho organizme \presiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.
Elektrickú kolobežku môže v zmysle § 55a tohto zákona viesť len osoba staršia ako 15 rokov a smie jazdiť po jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Po pravej strane vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov, cestičky pre cyklistov alebo priechodu pre cyklistov smie vodič elektrickej kolobežky jazdiť, len ak neohrozí a neobmedzí cyklistov. Vodiči elektrických kolobežiek smú jazdiť len jednotlivo za sebou. Vodič elektrickej kolobežky je povinný počas jazdy oboma rukami držať riadidlá s výnimkou prípadu, keď dáva znamenie podľa tohto zákona, nesmie viesť počas jazdy psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie vozidla alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Na jednomiestnej elektronickej kolobežke nie je dovolená jazda viacerým osobám.
Čo sa smernicou mení?
Smernicou sa rozširuje vymedzenie pojmu vozidlo:
„Od nadobudnutia účinnosti smernice 2009/103/ES sa na trh dostalo mnoho nových typov motorových vozidiel. Z nich sú niektoré poháňané výlučne elektrickým motorom a niektoré pomocným zariadením. Takéto vozidlá by sa mali zohľadniť pri vymedzení významu pojmu „vozidlo“. Uvedené vymedzenie by malo vychádzať zo všeobecných charakteristík takýchto vozidiel, najmä z ich najvyššej konštrukčnej rýchlosti a prevádzkovej hmotnosti, a malo by sa v ňom stanoviť, že sa vzťahuje len na vozidlá poháňané výlučne mechanickou energiou. Toto vymedzenie by sa malo uplatňovať nezávisle od počtu kolies, ktoré má uvedené vozidlo. Do vymedzenia by sa nemali zahrnúť invalidné vozíky určené na používanie osobami s telesným postihnutím.“[1]
V zmysle uvedeného bude po novom definícia pojmu vozidla v čl. 1 smernice rozšírená nasledovne –
- „vozidlo“ je:
- každé motorové vozidlo poháňané výlučne mechanickou energiou na pevnine, ktoré sa však neprevádzkuje na koľajniciach,
- maximálnou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo
- maximálnou prevádzkovou hmotnosťou viac ako 25 kg a maximálnou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h;
- každé prípojné vozidlo, ktoré sa má používať s vozidlom uvedeným v písmene a), bez ohľadu na to, či je pripojené alebo oddelené.
- každé motorové vozidlo poháňané výlučne mechanickou energiou na pevnine, ktoré sa však neprevádzkuje na koľajniciach,
Ďalej smernica rozširuje aj pojem prevádzka vozidla – „prevádzka vozidla“ je akékoľvek používanie vozidla, ktoré je v súlade s funkciou vozidla ako dopravného prostriedku v čase nehody, bez ohľadu na jeho vlastnosti, na terén, na ktorom sa takéto motorové vozidlo používa, a bez ohľadu na to, či stojí alebo je v pohybe.
Najväčšou zmenou, ktorú smernica prinesie, je novinka v podobe povinného zmluvného poistenia (PZP) pre elektrické kolobežky. PZP tak budú musieť mať od nového roka uzatvorené všetci majitelia elektrických kolobežiek a segwayov, ktoré dosahujú najvyššiu možnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu a tiež kolobežky, ktorých váha prevyšuje 25 kilogramov a dosahujú najvyššiu možnú rýchlosť vyššiu ako 14 kilometrov v hodine. Schválená smernica má v právnych poriadkoch členských štátoch odraziť od 1. januára 2024. Celé znenie novej smernice nájdete tu.