Súčasná vládna moc pred voľbami často opakovala zrušenie alebo obmedzenie Úradu špeciálnej prokuratúry. Po voľbách promptne pristúpila k avizovaným sľubom, a predložila návrh zákona na zrušenie danej inštitúcie. Ako dôvod uvádzajú nálezy Ústavného súdu a osobu špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica, ktorý je podľa ich názoru, ako bývalý politik na túto pozíciu nevhodný. Postavenie špeciálnej prokuratúry bolo v právnom systéme Slovenskej republiky pomerne jedinečné a verejnosť sa s jej prácou začala bližšie oboznamovať až v posledných rokoch.
Nevyhnutnosť špecializácie
Účelom vytvorenia Úradu špeciálnej prokuratúry ako špecializovaného orgánu a osobitnej súčasti Generálnej prokuratúry SR bolo odhaľovanie, vyšetrovanie a trestné stíhanie korupcie a organizovaného zločinu. Tento orgán má miestnu pôsobnosť pre celé územie Slovenskej republiky, a jeho cieľom je ich lepšia špecializácia a zároveň ochrana a v prípade korupčných trestných činov prelomenie niektorých miestnych väzieb, ktoré môžu ovplyvniť odhaľovanie, vyšetrovanie a prípadne aj samotné súdne konanie v týchto prípadoch.
Korupcia a organizovaný zločin predstavujú jedno z najväčších nebezpečenstiev, ktorým musia štáty čeliť v záujme zachovania bezpečnosti, stability a ekonomického rozvoja. Korupcia ohrozuje právny štát, demokraciu a ľudské práva, narúša hospodársku súťaž, bráni hospodárskemu rozvoju, ohrozuje stabilitu demokratických inštitúcií a morálne základy spoločnosti. Organizovaný zločin ohrozuje bezpečnosť a ekonomiku jednotlivých štátov, fungovanie spoločnosti, demokraciu, nezávislosť štátnych orgánov a integritu finančných inštitúcií. Pred niekoľkými rokmi bol problém korupcie a organizovaného zločinu vnímaný len ako problém lokálny alebo vnútroštátny. Dnes má korupcia a organizovaný zločin nadnárodný charakter a stáva sa významným globálnym problémom ľudstva, na riešenie ktorého je nevyhnutné prijímať účinné opatrenia.
Zriadením tohto úradu sa vytvorili lepšie predpoklady pre špecializáciu a koordináciu práce orgánov činných v trestnom konaní na úseku boja proti korupcii a organizovanému zločinu. Úrad špeciálnej prokuratúry vykonáva dozor nad zachovávaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní trestne stíha osoby podozrivé zo spáchania trestných činov a uplatňuje oprávnenia prokurátora v konaní pred súdom, a to vo veciach, ktoré patria do právomoci Špecializovaného trestného súdu, ak nejde o veci patriace do pôsobnosti Európskej prokuratúry.
Pôsobnosť Špecializovaného trestného súdu sa vzťahuje na závažné trestné činy ako trestný čin úkladnej vraždy, trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny a trestný čin založenia, zosnovania a podporovania teroristickej skupiny či obzvlášť závažné zločiny spáchané zločineckou skupinou alebo teroristickou skupinou. Rovnako rieši aj trestné činy verejných činiteľov ako trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa trestné činy prijímania úplatku, ďalej trestné činy podplácania, trestné činy proti majetku podľa štvrtej hlavy osobitnej časti Trestného zákona alebo trestné činy hospodárske podľa piatej hlavy osobitnej časti Trestného zákona, ak takým trestným činom bola spôsobená škoda alebo získaný prospech dosahujúci najmenej dvadsaťpäťtisícnásobok malej škody podľa Trestného zákona ale aj trestný čin poškodzovania finančných záujmov Európskych spoločenstiev. Na konanie pred Špecializovaným trestným súdom je príslušný špeciálny prokurátor a prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry.
Špeciálny prokurátor
Na čele Úradu špeciálnej prokuratúry je špeciálny prokurátor, prostredníctvom ktorého generálny prokurátor riadi činnosť Úradu špeciálnej prokuratúry. Špeciálny prokurátor je námestníkom generálneho prokurátora. Špeciálny prokurátor riadi a kontroluje činnosť prokurátorov Úradu špeciálnej prokuratúry a ostatných osôb určených na plnenie úloh Úradu špeciálnej prokuratúry. Na plnenie úloh Úradu špeciálnej prokuratúry je špeciálny prokurátor oprávnený vydávať príkazy a pokyny, ktoré sú záväzné pre všetky osoby určené na plnenie úloh Úradu špeciálnej prokuratúry. Špeciálneho prokurátora volí a odvoláva národná rada. Funkčné obdobie špeciálneho prokurátora je sedem rokov a začína plynúť dňom zloženia sľubu špeciálnym prokurátorom. Toto funkčné obdobie sa predlžuje až do zloženia sľubu novým špeciálnym prokurátorom. Tá istá osoba nemôže byť opakovane zvolená za špeciálneho prokurátora. Za špeciálneho prokurátora môže byť zvolený občan Slovenskej republiky, ktorý je voliteľný do národnej rady, dosiahol vek 40 rokov, má vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa, je najmenej 15 rokov činný v právnickom povolaní, má odbornú justičnú skúšku, je bezúhonný, posledné dva roky pred vymenovaním nevykonával politickú funkciu.
Špeciálny prokurátor sa zodpovedá za výkon svojej funkcie generálnemu prokurátorovi Slovenskej republiky. Samozrejme, aj na špeciálneho prokurátora sa vzťahuje ustanovenie o prokuratúre, ktorý upravuje inštitút hierarchického odovzdávania pokynov a ktorý ustanovuje, v ktorých prípadoch je prokurátor povinný alebo môže odmietnuť splnenie pokynu nadriadeného prokurátora. To platí aj pre generálneho prokurátora , ktorý vo veciach patriacich do právomoci Úradu špeciálnej prokuratúry nie je oprávnený uložiť špeciálnemu prokurátorovi ani prokurátorovi Úradu špeciálnej prokuratúry pokyn, aby sa nezačalo trestné stíhanie, nevznieslo obvinenie, nepodal návrh na vzatie obvineného do väzby, vec postúpila na prejednanie inému orgánu, zastavilo trestné stíhanie, nepodala obžaloba alebo riadny alebo mimoriadny opravný prostriedok v neprospech obvineného a vykonať úkony za špeciálneho prokurátora alebo prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry alebo rozhodnúť, že ich vykoná iný podriadený prokurátor.
Charakter činnosti Úradu špeciálnej prokuratúry vyžaduje, aby každá osoba určená na plnenie úloh špeciálneho prokurátora mala oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia Prísne tajné alebo Tajné, pričom pri prokurátoroch sa vyžaduje stupeň utajenie Prísne tajné. Túto podmienku musí osoba určená na plnenie úloh Úradu špeciálnej prokuratúry spĺňať pred ustanovením do funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry a po celý čas výkonu funkcie v tomto úrade. Tieto osoby sa musia podrobiť bezpečnostnej previerke podľa zákona č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Špeciálny prokurátor a ostatné osoby v Úrade špeciálnej prokuratúry musia prejsť bezpečnostnou previerkou ohľadom utajovaných skutočností príslušného stupňa utajenia, a to ešte pred ich vymenovaním, resp. pridelením na Úrad špeciálnej prokuratúry. Až po kladnom vyjadrení Národného bezpečnostného úradu budú môcť tieto osoby pôsobiť na Úrade špeciálnej prokuratúry. Predbežná previerka je nevyhnutná vzhľadom na charakter vecí, ktoré budú v predmete činnosti tohto úradu.
Špeciálneho prokurátora volí a odvoláva národná rada. Funkčné obdobie špeciálneho prokurátora je sedem rokov, a začína plynúť dňom zloženia sľubu špeciálnym prokurátorom. Toto funkčné obdobie sa predlžuje až do zloženia sľubu novým špeciálnym prokurátorom. Výkon funkcie špeciálneho prokurátora sa končí uplynutím jeho funkčného obdobia. Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie špeciálneho prokurátora len vzdaním sa funkcie, odvolaním z funkcie, smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho. Špeciálny prokurátor sa môže vzdať svojej funkcie písomným oznámením národnej rade. Výkon funkcie špeciálneho prokurátora v takom prípade zaniká uplynutím dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom bolo oznámenie špeciálneho prokurátora o jeho vzdaní sa funkcie doručené národnej rade, ak nedôjde k inej dohode o skoršom dni zániku výkonu funkcie špeciálneho prokurátora medzi národnou radou a špeciálnym prokurátorom.
Národná rada môže odvolať špeciálneho prokurátora, ak špeciálny prokurátor bol právoplatným rozhodnutím súdu obmedzený v spôsobilosti na právnych úkonoch, stratil štátne občianstvo Slovenskej republiky, bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za spáchanie trestného činu, stal sa členom politickej strany alebo politického hnutia, prípadne začal vykonávať funkciu alebo činnosť, ktorá je nezlučiteľná s výkonom funkcie prokurátora.
Úrad špeciálnej prokuratúry podľa súčasného vládneho návrhu zákona v prípade schválenia v parlamente zanikne, a prokurátori pôsobiaci v tomto úrade prejdú do pôsobnosti Generálnej prokuratúry. Osoba špeciálneho prokurátora sa stratí svoje postavenie a ostane námestníkom generálneho prokurátora v zmysle zákona. Dozorované veci v pôsobnosti týchto prokurátorov by mali prejsť pod dohľad prokurátorov Krajskej prokuratúry, a rovnakým princípom by mala byť prenesená špecializácia prokurátorov pri trestnej činnosti.