Konanie o stavebnom zámere
Nový Stavebný zákon opustil dovtedajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodnutie a stavebné povolenie), a zaviedol jednotné konanie o stavebnom zámere, ktorý predstavuje vyjadrenie súhlasu s navrhovanou stavebnou činnosťou. Rozhodnutie o stavebnom zámere sa vyžaduje podľa § 18 ods. 2 Stavebného zákona pre každú stavbu, zmenu dokončenej stavby, odstraňovanie stavby a stavebné úpravy na stavbe alebo na pozemku.
Zákon stanovuje prípady, v ktorých nie je potrebné rozhodnutie o stavebnom zámere a postačí ohlásenie stavebnému úradu podľa § 18 ods. 3 a ods. 4 Stavebného zákona. Pôjde napríklad o drobné stavby v prípadoch stanovených zákonom, stavebné úpravy uskutočňované na verejnom priestranstve, či údržbu stavby, ktorá je kultúrnou pamiatkou.
Rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie sa podľa § 18 ods. 5 Stavebného zákona nevyžaduje vo viacerých prípadoch, napríklad na stavebné práce na údržbu stavby, ktorými sú oprava fasády, oprava a výmena strešnej krytiny alebo povrchu plochých striech, konštrukcie chmeľníc a vinohradov, či nadzemné telekomunikačné prípojky.
Postup pred podaním žiadosti
Pred podaním žiadosti o rozhodnutie o stavebnom zámere je nutné urobiť ešte niekoľko krokov. V prvom rade je potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu, keďže s touto sa ďalej bude pracovať aj v ďalších fázach konania. Projektová dokumentácia je súčasťou dokumentácie stavby. Podľa § 9 ods. 1 Stavebného zákona je to o súbor dokumentov o projektovej príprave stavby. Jej stupňami sú stavebný zámer, projekt stavby, projekt stavby na ohlásenie a vykonávací projekt.
Po vypracovaní projektovej dokumentácie musí stavebník alebo ním poverený projektant v zmysle § 20 ods. 1 Stavebného zákona sprístupniť projektovú dokumentáciu v informačnom systéme Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky a požiadať o záväzné stanoviská a vyjadrenia. Projektová dokumentácia má byť na tieto účely sprístupnená v stupni stavebný zámer alebo stavebný zámer a projekt stavby. Podľa uvedeného ustanovenia je potrebné požiadať:
- Príslušný orgán územného plánovania o vydanie záväzného stanoviska k stavebnému zámeru,
- Dotknutý orgán podľa druhu navrhovaných stavebných prác a pôsobnosti dotknutých orgánov o vydanie záväzného stanoviska k stavebnému zámeru a
- Dotknuté právnické osoby, ktorých sa navrhované stavebné práce týkajú, o vydanie záväzného vyjadrenia k stavebnému zámeru.
Špecifikáciu dotknutého orgánu a dotknutých právnických osôb nachádzame v § 21 a § 22 Stavebného zákona. V ustanoveniach § 21 ods. 9 a § 22 ods. 5 nachádzame fikciu vydania záväzného stanoviska, resp. záväzného vyjadrenia. Lehota na ich vydanie je totiž podľa zákona 30 dní odo dňa doručenia žiadosti, alebo pri zložitých stavbách 60 dní. Ak dotknutý orgán v uvedenej lehote nevydá záväzné stanovisko, predpokladá sa, že nemá pripomienky ani požiadavky na obsah stavebného zámeru (ak osobitný predpis neustanovuje inak). Rovnako platí pri žiadosti o záväzné vyjadrenie, že pokiaľ dotknutá právnická osoba nevydá záväzné vyjadrenie v stanovenej lehote, predpokladá sa, že nemá pripomienky ani žiadne oprávnené požiadavky na zapracovanie do projektu stavby.
Dokumentácia stavby sa podľa § 8 ods. 3 Stavebného zákona vypracuje spravidla v elektronickej podobe a ukladá sa v informačnom systéme Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky. Kým však nie je zabezpečená plná elektronizácia verejnej správy, fyzickým sobám bude umožnene túto dokumentáciu viesť aj v listinnej podobe a následne vykonať jej konverziu.
Nakoniec je potrebné vypracovať správu o prerokovaní stavebného zámeru. Túto správu vypracuje v zmysle § 23 ods. 1 Stavebného zákona stavebník alebo ním poverený projektant, a vyhodnotí v nej všetky uplatnené stanoviská a vyjadrenia, uvedie údaj o subjekte, ktorý pripomienku uplatnil, a spôsob vyhodnotenia uplatnenej pripomienky. Okrem toho k nej priloží všetky zabezpečené podklady. Táto správa o prerokovaní stavebného zámeru je spolu so stavebným zámerom podkladom na konanie o stavebnom zámere na stavebnom úrade.