Zverejňovanie informácií o dlžníkoch
Začiatkom mesiaca vydalo Ústredie Sociálnej poisťovne upozornenie o zverejňovaní informácií o dlžníkoch. Tieto informácie totiž Sociálna poisťovňa zverejňuje výhradne na svojej webstránke. Toto upozornenie bolo smerované najmä na poistencov a inštitúcie, ktoré si svojich klientov preverujú pre výkon svojej činnosti. Sociálna poisťovňa neposkytuje informácie o dlžníkoch prevádzkovateľom iných webstránok a preto je jediným oficiálnym a dôveryhodným zdrojom týchto informácií webstránka Sociálnej poisťovne www.socpoist.sk.
Zoznam dlžníkov nájdete na odkaze https://www.socpoist.sk/zoznam-dlznikov-emw/487s, tento zoznam sa aktualizuje štyrikrát mesačne. Vzhľadom na uvedené je dôležité uviesť, že Sociálna poisťovňa negarantuje úplnosť a aktuálnosť informácií o dlžníkoch Sociálnej poisťovne, ktoré sú zverejnené na iných webstránkach.
Pandemická OČR počas letných prázdnin
Sociálna poisťovňa zverejnila informácie o možnosti poberať pandemickú OČR počas letných prázdnin.
Deti materských škôl
Nárok na túto dávku rodičom a iným poistencom vzniká v prípade, že bude materská škola dieťaťa, na ktoré je dávka poskytovaná, počas letných školských prázdnin zatvorená príslušným orgánom alebo ak takéto dieťa ochorie a potvrdí to lekár.
Školáci
Nárok vzniká aj v prípade, že ochorie školopovinné dieťa do veku 16 rokov a jeho ochorenie bude vyžadovať ošetrovanie a to bez ohľadu na to, či pôjde o ochorenie COVID-19 alebo iné ochorenie. Dávka bude po splnení zákonných podmienok vyplácaná za obdobie, ktoré v žiadosti o ošetrovné potvrdí lekár dieťaťa.
V prípade, že ochorie dieťa staršie ako 16 rokov, poistencovi vznikne nárok na bežné ošetrovné v rozsahu najviac 14 kalendárnych dní. Pre úspešné uplatnenie nároku na ošetrovné sa vyžaduje potvrdenie od lekára. Dávka bude tiež vyplatená poistencom do 11 rokov veku, ktorým bude lekárom nariadená karanténa či izolácia.
Postup podania žiadosti o dávku sa ani počas letných prázdnin nemení. Dožiadaným subjektom je Sociálna poisťovňa, ktorú žiadajú o vyplatenie dávky rodičia či iní poistenci. Pobočku Sociálnej poisťovne žiadajú o ošetrovné aj pandemické prostredníctvom originálu žiadosti o ošetrovné potvrdenej lekárom (tlačivo má k dispozícii lekár) a v prípade zamestnanca aj zamestnávateľom. Ak vznikol nárok z dôvodu uzavretia zariadenia, ktoré dieťa navštevuje, žiadajú o pandemické ošetrovné prostredníctvom elektronického formulára na webovej stránke Sociálnej poisťovne - Žiadosť o pandemické ošetrovné. Prostredníctvom tohto elektronického formulára žiadajú o pandemické ošetrovné aj poistenci, ktorých dieťa do 11 rokov veku má lekárom nariadené karanténne opatrenie, resp. izoláciu. Povinnosťou poistenca zostáva na konci kalendárneho mesiaca zaslať pobočke elektronický formulár Čestného vyhlásenia, v ktorom vyznačí dni, počas ktorých sa o dieťa staral alebo ho ošetroval, a počas ktorých dosahoval príjem. Formulár čestného vyhlásenia je dostupný tu.
Ukončenie vyplácania sirotského
Sociálna poisťovňa ukončila zasielanie sirotského dôchodku sirotám, ktoré ukončili prvý stupeň vysokoškolského štúdia, t. j. bakalárske štúdium. K ukončeniu zasielania sirotského dôchodku došlo automaticky na základe zákona už v júli.
Výplata sirotského dôchodku sa sirote obnoví v prípade, že bude od nového školského roka pokračovať v magisterskom štúdiu, t. j. v druhom stupni vysokoškolského štúdia. Pre obnovenie výplaty sirotského dôchodku je potrebné doručiť Sociálnej poisťovni neformálnu žiadosť (list) o uvoľnenie výplaty sirotského dôchodku. Sociálna poisťovňa na základe žiadosti opäť začne študentovi sirotský dôchodok vyplácať a doplatí mu ho aj za obdobie letných prázdnin júl a august.
Siroty nemusia Sociálnej poisťovni predkladať potvrdenie o štúdiu nakoľko informáciu o tom, že študent v štúdiu naďalej pokračuje a je zapísaný do ďalšieho ročníka, poskytne Sociálnej poisťovni Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR cez elektronický informačný systém. Výnimkou sú však tí študenti vysokých škôl, ktoré neposkytujú údaje ministerstvu školstva a študenti-siroty, ktorí študujú v zahraničí.
Vyplácanie dávky na iný účet
Zmena zákona o sociálnom poistení s účinnosťou od 1. júna 2022 umožnila, aby poistenci mohli nechávať vyplácať niektoré dávky na akýkoľvek účet v banke alebo účet pobočky zahraničnej banky, pričom poistenci nemusia byť ich majiteľmi. Doteraz mohla Sociálna poisťovňa vyplácať tzv. krátkodobé dávky len ak bol príjemca dávky výhradným majiteľom bankového účtu, resp. majiteľom účtu musel byť manžel alebo manželka.
Zmena v podobe väčšej variability vyplácania sa týka iba tzv. krátkodobých dávok, t. j. nemocenských dávok, dávky v nezamestnanosti, garančnej dávky a úrazových dávok s výnimkou úrazovej renty a pozostalostnej úrazovej renty. Uvedená zmena sa netýka dôchodkových dávok. V hotovosti, prostredníctvom Slovenskej pošty, sa spomínané krátkodobé dávky naďalej vyplácajú na adresu určenú príjemcom dávky, resp. na adresu jeho trvalého pobytu.
Spôsob výplaty dávky si určuje poistenec sám v žiadosti o tú ktorú dávku, pričom v prípade, že chce zmeniť spôsob jej výplaty alebo si dávku nevyzdvihol a potrebuje požiadať o jej opätovné zaslanie, môže tak urobiť prostredníctvom elektronického formulára, ktorý je dostupný tu. Dávku vypláca Sociálna poisťovňa poistencovi
na účet v banke, na ktorý sa zamestnancovi vypláca mzda, alebo na adresu kam sa vypláca mzda,
v hotovosti na adresu trvalého pobytu poistenca,
na účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky alebo na adresu oznámenú poistencom.
Jednoduchšie vybavenie tehotenského a materskej
Dávky tehotenské a materské je možno vybaviť v Sociálnej poisťovni jednoduchšie. Na vybavenie týchto dávok už nie je potrebné navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne osobne ani predkladať rodný list dieťaťa (pri dávke materské). Tiež nie je nutné osobne navštevovať pobočku Sociálnej poisťovne, ak poistenkyňa poberá rodičovský príspevok z úradu práce - Sociálna poisťovňa ju na základe výmeny informácií medzi oboma inštitúciami automaticky zaeviduje ako poistenca štátu na dôchodkové poistenie.
Elektronizácia služieb Sociálnej poisťovne takto uľahčí poistencom komunikáciu pri vybavovaní si nárokov na dávku v ich konkrétnej životnej situácií a znižuje aj administratívnu náročnosť procesov na strane občana i Sociálnej poisťovne. Stručný prehľad ako si možno vybaviť dávky materské a tehotenské nájdete tu.
Odvodové povinnosti SZČO
Sociálna poisťovňa koncom júla 2022 informovala o odvodových povinnostiach viac ako 170 tisíc SZČO. Ide o pravidelné informovanie živnostníkov a ostatných SZČO, ktorí daňové priznania za rok 2021 podali v riadnom termíne do konca marca 2022, o vzniku, zániku alebo zmene ich odvodovej povinnosti. SZČO, ktoré mali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2021, bude Sociálna poisťovňa informovať v októbri. Táto skupina SZČO následne novo určené poistné prvý raz odvedie do 8. novembra 2022 za mesiac október. Dovtedy platia poistné v rovnakej výške ako doteraz.
Minimálne poistné na sociálne poistenie predstavuje mesačne sumu 187,78 eura. Pre SZČO, ktoré majú priznaný starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok, a pre SZČO, ktoré sú poberateľmi výsluhového dôchodku a dovŕšili dôchodkový vek, je mesačná suma poistného minimálne 153,79 eura, keďže neplatia poistné na invalidné poistenie.
Maximálna výška poistného na sociálne poistenie je v sume 2 629,12 eura mesačne. Pre SZČO, ktoré majú priznaný starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok, a pre SZČO, ktoré sú poberateľmi výsluhového dôchodku a dovŕšili dôchodkový vek, je mesačná suma poistného maximálne 2 153,26 eura (neplatia poistné na invalidné poistenie).
Sociálna poisťovňa v tejto súvislosti odporúča SZČO, aby upravili výšku platby v trvalom bankovom príkaze a skontrolovali si správny variabilný a špecifický symbol, ktorým sa platba označuje.