Redakcia 12. 02. 2018 3 min.

    Hlavným cieľom návrhu je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/60/ES a smernica Komisie 2006/70/ES (ďalej len „IV. AML Smernica“).

    Za najdôležitejšie zmeny v zákone o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu považujeme zníženie limitu pre zaradenie právnickej osoby alebo fyzickej osoby - podnikateľa medzi povinné osoby pri obchodoch v hotovosti z 15 000 eur na 10 000 eur, povinnosť zisťovať konečného užívateľa výhod a to, či klient nie je politicky exponovanou osobou sa mení na obligatórnu. 

    Ďalej:

    • zaradenie osôb, ktorým bola zverená významná verejná funkcia medzi politicky exponované osoby, a to bez ohľadu na miesto trvalého pobytu, 
    • taktiež vykonávanie zvýšenej starostlivosti vo vzťahu k politicky exponovaným osobám najmenej 12 mesiacov od skončenia výkonu významnej verejnej funkcie,
    • zavedenie povinnosti dotknutých osôb identifikovať svojho konečného užívateľa výhod,
    • ustanovenie povinnosti vypracovávať národné hodnotenie rizík legalizácie a financovania terorizmu a určenie roly gestora zodpovedného za koordináciu tohto procesu.

    Okrem novely zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu návrh zákona obsahuje aj novely súvisiacich predpisov. V tejto súvislosti je potrebné spomenúť najmä zmeny zákonov upravujúcich vedenie registra neinvestičných fondov, registra neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby, registra nadácií a obchodného registra na základe ktorých sa budú do týchto registrov zapisovať údaje o konečnom užívateľovi výhod. Z týchto registrov budú tieto údaje prenášané do registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci vedeného štatistickým úradom a následne budú poskytované vymedzeným orgánom verejnej moci na plnenie ich úloh a povinným osobám za účelom splnenia si zákonnom ustanovenej povinnosti identifikovať konečného užívateľa výhod.

    Prijatie navrhovaného znenia zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, sociálne vplyvy ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh bude mať vplyvy na informatizáciu, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie.

    Zmeny v zákone o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu sa navrhujú s účinnosťou od 1. marca 2018, zmeny ostatných novelizovaných predpisov od 1. júla 2018.

    Zdroj: MV SR