Vláda SR schválila rozsiahlu novelu zákona o cestnej premávke z dielne rezotu vnútra, ktorá prináša prísnejšie sankcie za rýchlosť, väčšiu ochranu chodcov, nové právomoci pre mestá a obce a zásadné zmeny vo vodičských kurzoch. Cieľom týchto opatrení je zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky a priblížiť Slovensko k európskej vízii nulovej úmrtnosti na cestách – Vision Zero.
Podľa štátneho tajomníka Ministerstva vnútra Patrika Krauspeho ide o súbor krokov, ktoré majú zásadne znížiť počet dopravných nehôd a zlepšiť správanie vodičov.
Súčasťou úsilia o bezpečné Slovensko je aj vyššia bezpečnosť na našich cestách. S týmto cieľom prichádza rezort vnútra so sériou opatrení, ktoré sa zameriavajú na viacero aspektov – od ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky, cez odhaľovanie najzávažnejších priestupkov a prísnejšie postihy, po osvetu a skvalitnenie prípravy budúcich vodičov,
uviedol Krauspe.
Len v roku 2024 sa na slovenských cestách stalo 11 451 dopravných nehôd. Zahynulo pri nich 262 ľudí, 814 utrpelo ťažké a takmer päťtisíc ľahšie zranenia. Medzi obeťami bolo až 67 chodcov a 22 cyklistov a kolobežkárov. Novela zákona preto reaguje na alarmujúce štatistiky a zavádza konkrétne opatrenia, ktoré majú tieto čísla výrazne znížiť.
Obce a mestá získajú viac právomocí
Jednou z najzásadnejších zmien je rozšírenie tzv. objektívnej zodpovednosti. Doteraz bolo jej uplatňovanie výhradne v rukách Policajného zboru. Po novom však budú môcť aj mestá a obce riešiť viaceré dopravné priestupky samostatne – napríklad prekročenie rýchlosti, nezastavenie na STOPke, prejazd na červenú či porušenie zákazu vjazdu.
Obce budú môcť využívať vlastné stacionárne radary a kamery, ktoré zaznamenajú priestupky, a následne udeliť pokuty priamo držiteľom vozidiel. Zároveň sa sprísňuje aj samotný princíp objektívnej zodpovednosti – majiteľ auta sa už nebude môcť vyviniť tým, že označí iného vodiča. Ak priestupok zaznamená kamera, zodpovednosť ostáva na držiteľovi vozidla. Samozrejme, ten si môže následne uplatniť náhradu pokuty od osoby, ktorá vozidlo viedla.
Novela výrazne zvyšuje ochranu najzraniteľnejších účastníkov premávky – chodcov. Po novom budú mať prednosť už v momente, keď sa zjavne chystajú vstúpiť na priechod. Vodiči sa teda budú musieť približovať k priechodom opatrnejšie a prispôsobiť rýchlosť situácii. Napriek tomu však platí, že chodec nesmie vstúpiť na cestu náhle alebo ohroziť prichádzajúce vozidlo.
Koniec kolobežkám na chodníkoch
V uliciach pribúda čoraz viac e-kolobežiek, čo prináša nové riziká. Ministerstvo preto zavádza nové pravidlá pre malé elektrické vozidlá – teda kolobežky, segwaye či podobné zariadenia. Po chodníkoch už jazdiť nebudú môcť, ak to výslovne nepovolí dopravná značka.
Zariadenia budú musieť mať výrobné označenie, maximálnu rýchlosť 25 km/h a nesmú byť vybavené sedadlom. Ich používanie mimo týchto parametrov sa bude považovať za závažný priestupok. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov, ktorí doteraz čelili často nebezpečným situáciám spôsobeným rýchlymi elektrickými kolobežkami.
Prísnejšie sankcie za prekročenie rýchlosti
Zásadná zmena sa dotkne aj vodičov, ktorí radi „šliapnu na plyn”. Hoci výška pokút ostáva rovnaká, menia sa hranice, od ktorých sa pokuta ukladá. Znamená to, že pokuty sa budú udeľovať už pri menších prekročeniach rýchlosti než doteraz.
V praxi to znamená, že ak vodič prekročí rýchlosť v obci o 31 km/h alebo viac, hrozí mu pokuta od 250 do 800 eur a policajt mu môže na mieste zadržať vodičský preukaz. Mimo obce bude rovnaká sankcia hroziť už pri prekročení o 41 km/h a viac.
| Prekročenie rýchlosti v km/hod/ | Výšky pokút | ||||
|---|---|---|---|---|---|
| V obci | Mimo obce | Blokové konanie | Riadne konanie | ||
| Súčasnosť | Návrh | Súčasnosť | Návrh | ||
| do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € |
| 21-50 | 16-30 | 31-60 | 26-40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € |
| 51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 250 – 800 € | 500 – 1000 € |
Rehabilitačný program pre vodičov-recidivistov
Novela prináša aj úplne nový systém pre vodičov, ktorí opakovane porušujú pravidlá cestnej premávky. Ak niekto v priebehu 12 mesiacov trikrát závažne poruší zákon, bude musieť absolvovať rehabilitačný program u dopravného psychológa.
V prípade štvrtého porušenia ho čaká aj preskúšanie odbornej, zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Tento systém má za cieľ zmeniť správanie notorických priestupníkov a zabrániť tomu, aby opakovane ohrozovali ostatných účastníkov premávky.
Vodičské kurzy čaká veľká reforma
Zmena sa dotkne aj budúcich vodičov. Po novom sa skúška z odbornej spôsobilosti rozdelí na teoretickú a praktickú časť. Uchádzač najskôr absolvuje teoretický kurz a až po úspešnom zvládnutí skúšky z teórie bude môcť pokračovať v praktickom výcviku – teda v jazdách.
Cieľom je, aby sa na cesty dostali len tí žiaci, ktorí už dôkladne ovládajú pravidlá cestnej premávky. Navyše sa zavedie možnosť elektronického prihlásenia na skúšku a do kurzu skupiny B sa bude môcť zapísať len osoba s ukončeným minimálne nižším stredným vzdelaním.
Ďalšie zaujímavé zmeny
Novela prináša aj niekoľko ďalších zaujímavých úprav:
-
Rovnaký zákaz alkoholu a drog, aký platí pre vodičov, sa bude vzťahovať aj na spolujazdcov na motocykloch, štvorkolkách a viacmiestnych bicykloch,
-
Cyklisti mladší ako 15 rokov budú môcť jazdiť po chodníku (doteraz len do 10 rokov),
-
Skracuje sa čas zákazu jazdy pre nákladné vozidlá nad 7,5 t počas sviatkov a rozširuje sa okruh výnimiek, aby sa uľahčila plynulosť zásobovania.
Účinnosť novely sa navrhuje od 1. mája 2026.








