V rámci programového vyhlásenia súčasnej vlády má dôjsť k naplneniu záväzku vlády zlepšiť legislatívu v oblasti majetkových práv týkajúcej sa osôb žijúcich v spoločnej domácnosti. Podľa slov ministra spravodlivosti je cieľom navrhovaných zákonov zjednodušovať život ľudom v rozličných životných situáciách. Riešenia majú byť vypracované v dvoch samostatných zákonoch, pričom prvý zákon rieši tzv. fiduciárne vyhlásenia a druhým zákonom má byť zohľadnený vecný zámer, a to zákon o súkromných nadačných fondoch.
Fiduciárne vyhlásenie má spočívať v tom, že osoba – vyhlasovateľ, pred notárom prejaví vôľu, aby niekto iný konal v jej mene ako dôverník v určitých zákonom stanovených životných situáciách. Dôverníctvo možno kedykoľvek zrušiť. Vyhlasovateľ si môže zvoliť aj viac dôverníkov, ktorí budú usporiadaní v schéme A a B, teda nárok si bude môcť uplatniť najskôr dôverník v prvom rade a až následne dôverník v druhom rade. Dôverník môže vyhlásiť iba o jednej osobe, že je jej dôverníkom a vyhlásenie môže ale nemusí byť vzájomné.
Konkrétne bude dôverník môcť konať v štyroch životných situáciách, a to v prípade
ustanovenia dôverníka ako správcu dedičstva – dôverník však nevstupuje do dedičského práva, iba môže s dedičstvom nakladať, kým nebude ukončené dedičské konanie,
ustanovenia dôverníka ako poručníka alebo opatrovníka detí zosnulého, pričom súd týmto ustanovením nebude viazaný a môže dieťa zveriť aj inej – podľa uváženia súdu - vhodnejšej osobe,
v prípade získavania informácií o zdravotnom stave vyhlasovateľa a poskytovania informovaného súhlasu s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, a
v prípade potreby zastupovania vyhlasovateľa v bežných veciach, okrem predaja majetku a pod.
V rámci novej legislatívy môže pre dôverníka vzniknúť aj nárok na ošetrovné, či nárok na príspevok na opatrovanie osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. V tomto vzťahu prichádza do úvahy aj uplatnenie výnimky zo zamestnávania partnera a poskytnutie voľna zamestnávateľom v prípade úmrtia rodinného príslušníka.
Návrh zákona o súkromných nadačných fondoch má riešiť širokú paletu majetkových vzťahov v rodinných podnikoch a v spoločnom podnikaní blízkych osôb.
„Zámerom predkladateľa je obnoviť v právnom poriadku osvedčené európske nástroje po vzore trustov/zvereneckých fondov, ktoré umožnia občanom efektívnu správu majetku, jeho ovládanie a vhodnú distribúciu rodine ako aj iným osobám dôležitým pre súčasných majiteľov.“[1]
Návrh ministra Karasa získal podporu I. Matoviča aj E. Hegera, avšak ostrú kritiku mu uštedrila Mária Kolíková:
„Viliam Karas rezignoval na uznanie dôstojnosti párov rovnakého pohlavia na Slovensku. V tomto momente by sme mali mať oveľa väčšie ambície a uznať páry rovnakého pohlavia, ktoré s nami žijú a prinášajú spoločnosti hodnoty. Nevieme im prísť na meno, nevieme uznať ich práva, ako kedysi voči ženám, alebo otrokom.
Myslím si, že na takúto čiastkovú právnu úpravu už nie je priestor a čas na Slovenku a že už by sme mali normálne uznať páry rovnakého pohlavia a priznať im miesto dôstojného života v našej spoločnosti. Rozumiem politicky, že asi toto je jedine momentálne priechodné v parlamente, ale, úprimne, ani si nie som istá, že toto vlastne dnes je ešte v nejakej miere spoločenská objednávka."
Podľa nášho názoru sú návrhy sú príliš všeobecné a neposkytujú zrovnoprávnenie párov rovnakého pohlavia s heterosexuálnymi pármi – ide o absolútne minimum. Tento vzťah podľa slov ministra spravodlivosti budú môcť uzavrieť aj susedy dôchodkyne, aby sa o seba vedeli postarať. Z návrhov ministerstva spravodlivosti máme dojem, že vzťahy párov rovnakého pohlavia sú ponižované na úroveň akéhokoľvek dôverného vzťahu medzi osobami.
Ministerstvo spravodlivosti by si malo v tomto prípade uvedomiť, že aj páry rovnakého pohlavia majú právo na manželské spolužitie rovnaké ako heterosexuálne páry a najmä zohľadniť judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva, ktorý rozhodol v prípade Fedotova a Šipitkova vs. Ruská federácia, že členské štáty musia vo svojej legislatíve inštitucionalizovať homosexuálne zväzky, pretože to podľa súdu vyplýva z Dohovoru o ľudských právach Rady Európy.
Podľa nášho názoru právna úprava, s ktorou prišiel rezort spravodlivosti, nie je dostatočná a absolútne sa nevenuje zväzkom párov rovnakého pohlavia ako takým. Veríme, že v rámci medzirezortného pripomienkového konania sa legislatíva bude orientovať viac na páry rovnakého pohlavia a zrovnoprávnenie ich postavenia s heterosexuálnymi pármi.