Najvyšší správny súd ČR v stredu 2. februára 2022 rozsudkom vo veci sp. zn. 8 Ao 2/2022 zrušil časť aktuálne platného mimoriadneho opatrenia Ministerstva zdravotníctva ČR zo dňa 29. decembra 2021[1], ktorým boli stanovené podmienky prevádzky maloobchodu, poskytovania niektorých služieb a konania vymedzeného okruhu udalostí v režime OP.
K zrušeniu časti mimoriadneho opatrenia došlo na podnet navrhovateľky z Brna, ktorým sa domáhala zrušenia opatrení všeobecnej povahy, ktoré zakazovali vstup do vnútorných a vonkajších priestorov prevádzky zákazníkom, ktorí vykazujú klinické príznaky ochorenia Covid-19. Toto mimoriadne opatrenie v sebe zahŕňalo aj stanovenie podmienok pre vstup osôb do niektorých priestorov alebo na účasť na niektorých akciách, pričom týmito podmienkami sú:
a) absolvovanie RT-PCR vyšetrenia na prítomnosť vírusu SARS-CoV-2 s negatívnym výsledkom najdlhšie pred 72 hodinami, ak ide o
• osobu do dovŕšenia 18 rokov veku,
• osobu, ktorá sa nemôže podrobiť očkovaniu proti ochoreniu covid-19 pre kontraindikáciu, alebo
• osobu tzv. rozočkovanú;
b) uplynutie najmenej 14 dní od ukončenej očkovacej schémy schváleným liekom; alebo
c) prekonanie laboratórne potvrdeného ochorenia COVID-19, ak uplynula doba izolácie a od prvého pozitívneho testu neuplynulo viac ako 180 dní.
Konkrétne sa zrušenie týka ustanovení, ktoré zakazovali zákazníkom vstupovať do prevádzok stravovacích služieb, hudobných, tanečných, herných a podobných spoločenských klubov a diskoték, herní a kasín a využiť krátkodobé a rekreačné ubytovacie služby, pokiaľ nie sú splnené podmienky, ktoré Ministerstvo zdravotníctva označuje ako tzv. bezinfekčnosť. Za bezinfekčnú sa podľa opatrenia považuje osoba, ktorá má ukončené očkovanie proti vírusu COVID-19 alebo prekonala ochorenie v posledných 180 dňoch. Výnimočne túto podmienku spĺňali aj osoby, ktoré mali potvrdenie o negatívnom výsledku RT-PCR testu z posledných 72 hodín.
Zrušenie sa však netýka podmienky, že do týchto prevádzok nesmú vstúpiť osoby, ktoré vykazujú klinické príznaky ochorenia COVID-19. Zákonnosť tejto časti opatrení však nebola súdom ani skúmaná, nakoľko navrhovateľka sa jej zrušenia v žalobnom návrhu nedomáhala.
Navrhovateľka vo svojom žalobnom návrhu okrem iného žiadala celkové zrušenie povinnosti preukazovať bezinfekčnosť. Tejto požiadavke však súd nevyhovel, pretože by šlo o zásah do oblastí, ktoré Ministerstvo zdravotníctva podľa tzv. pandemického zákona regulovať môže. Toto rozhodnutie súdu však ešte nie je konečné, nakoľko môže prejednávať zákonnosť jednotlivých častí mimoriadnych opatrení len na návrh osoby, ktorej sa bezprostredne dotýkajú. Keďže však navrhovateľka túto podmienku nesplnila, resp. nepreukázala jej splnenie, súd sa v tejto časti jej námietkami nemohol zaoberať.
Ako dôvod zrušenia dotknutej časti opatrenia uviedol sudca Petr Mikeš, že cieľom protipandemických opatrení nemôže byť nepriamo donútiť občanov k očkovaniu, k čomu by de facto týmto prístupom dochádzalo. Sudca tiež uviedol, že takýto prístup by spravil z dobrovoľného očkovania očkovanie povinné, lebo v opačnom prípade by osoby nezaočkované a neprekonané nemohli viesť „bežný život“.
Ministerstvo zdravotníctva argumentovalo, že osoby, ktoré sa už zaočkovali, môžu svoju bezinfekčnosť preukázať testom aj z dôvodu, že svojím rozhodnutím sa dať zaočkovať preukazujú svoj zodpovedný prístup k ochrane seba aj spoločnosti. Tento argument však Najvyšší správny súd odmietol.
V závere rozhodnutia súd upozorňuje, že voči tomu istému opatreniu bolo podaných viacero návrhov, ktoré spochybňujú odborné závery Ministerstva zdravotníctva pokiaľ ide o účinky očkovania proti ochoreniu COVID-19. Súd uviedol, že nemožno vylúčiť možnosť, že by v budúcnosti došlo k zrušeniu aj tejto časti opatrenia, ak by súd zistil dôvodnosť spomínaných návrhov. Ministerstvo zdravotníctva zároveň súd upozornil, že pri prijímaní nových opatrení musí vychádzať z aktuálnych vedeckých poznatkov, vrátane informácií o novom variante ochorenia omikron.
Rozhodnutie súdu má vstúpiť do platnosti o sedem dní od vydania rozhodnutia, t. j. 9. februára 2022.
„Súd pristúpil k zrušeniu uvedených častí mimoriadneho opatrenia uplynutím siedmeho dňa od právoplatnosti tohto rozsudku. Týmto tak poskytol odporcovi s ohľadom na aktuálny masívny rast počtu nakazených spôsobený variantom omikron primeraný časový priestor na to, aby mohol na závery tohto rozsudku reagovať. Obdobu zrušenej regulácie by totiž odporca mohol prijať len vtedy, ak by v súlade s ô 69 ods. 1 písm. b) zákona o ochrane verejného zdravia zdôvodnil, prečo je ohniskom nákazy celá Česká republika a teda každý, kto sa nachádza na jej území, je podozrivý z nákazy.“
Zároveň súd dodal, že ak Ministerstvo zdravotníctva bude považovať za nevyhnutné, aby tieto pravidlá platili, nemôže tak učiniť prostredníctvom mimoriadnych opatrení z dôvodu, že k ich vydaniu nie sú splnené všetky zákonné podmienky. Ako správne riešenie súd uvádza prijatie novej právnej úpravy alebo za vyhlásenia núdzového stavu riešiť situáciu prostredníctvom krízových opatrení.
zdroj: rozsudok Najvyššieho správneho súdu ČR sp. zn. 8 Ao 2/2022