Nákupy cez e-shop - na čo si dať pozor

Nakupovanie prostredníctvom e-shopov sa dostáva čím ďalej tým viac do popredia, čo sa ešte umocnilo počas pandémie COVID-19, cez ktorú ľudia vo veľkom využívali služby internetových obchodov. Spolu s nakupovaním cez internet však prichádzajú aj rôzne riziká, pre ktoré by mali byť spotrebitelia pri internetovom nakupovaní obozretní. Prinášame Vám najčastejšie z nich, na ktoré si treba dať pri online nákupoch pozor. Zameriame sa najmä na prostredie Slovenskej republiky.

Lucia Rybanová 08. 12. 2022 6 min.

    Legálna úprava povinností predávajúcich voči spotrebiteľom je upravená v troch zákonoch, a to v zákone o ochrane spotrebiteľa (zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov), v zákone o predaji na diaľku (zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov) a v zákone o elektronickom obchode (zákon č. 22/2004 Z. z o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z.).

    Ako si overiť recenzie?

    Na začiatku nákupu je potrebné zodpovedať si viacero dôležitých otázok o predmetnom internetovom obchode, ako napríklad: Jedná sa o známy e-shop? Má s ním osobnú skúsenosť niekto, koho poznám alebo mi ho niekto odporučil? Vieme o ňom nájsť recenzie aj mimo stránky konkrétneho e-shopu? Ak áno, prevládajú tie pozitívne alebo tie negatívne? Ako staré sú recenzie? Ak sa totiž jedná o známy e-shop, vzniká menšia pravdepodobnosť toho, že by bol nedôveryhodný, najmä ak poznáme niekoho, kto s ním má priamu skúsenosť, alebo sa jedná o obchod všeobecne známy.

    Ako je možné overiť dôveryhodnosť na základe recenzií? Rôzne webové stránky, zvyknú dávať spotrebiteľom priestor pre vyjadrenie svojho názoru alebo recenzie na rôzne internetové obchody. Tu však nejde o zdroj zo štátnej inštitúcie, ale pochádza to skôr z prostredia spotrebiteľov, ktorí voľne vyjadrujú svoje postrehy. Naopak, Slovenská obchodná inšpekcia ako orgán štátnej kontroly vnútorného trhu z času na čas zverejňuje na svojom webovom sídle www.soi.sk v sekcii „Informácie pre verejnosť“ okrem rôznych informácií užitočných pre spotrebiteľov aj zoznamy nedôveryhodných e-shopov, prípadne rôzne upozornenia na obchodné praktiky, rady pri nakupovaní cez internet a podobne.

    Čítajte obchodné podmienky a reklamačný poriadok

    Základnou vecou, ktorú treba pri e-shope skúmať, je zverejnenie obchodných podmienok a reklamačného poriadku, ktoré by mali spĺňať zákonom predpísané náležitosti.  Splnenie informačných povinností predávajúceho, definované najmä v § 3 zákona o ochrane spotrebiteľa je v tejto situácii nevyhnutné. Spotrebiteľ musí byť informovaný o svojich právach, napríklad o práve na vrátenie tovaru ako aj na lehotu pre vrátenie tovaru (ktorá nesmie byť podľa zákona kratšia než 14 dní), o adrese na uplatnenie reklamácie, podanie sťažnosti alebo iného podnetu, taktiež o poučeniach a o zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru, predávajúci by mal zverejniť formulár pre odstúpenie od zmluvy a ďalšie iné, zákonom stanovené informácie.

    Pozor na pôvod prevádzkovateľa e-shopu

    Ďalším dôležitým faktorom je pôvod prevádzkovateľa e-shopu. Doména zakončená .sk nemusí nutne znamenať, že ide o slovenského prevádzkovateľa. Pokiaľ je totiž doména voľná, stačí, aby mal prevádzkovateľ doručovaciu adresu v niektorom z členských štátov Európskej únie, v štáte tvoriacom Európsky hospodársky priestor alebo v členskom štáte Európskeho združenia voľného obchodu. Zaregistrovať svoj e-shop na doméne .sk teda vôbec nie je náročné. Treba si nájsť údaje o prevádzkovateľovi a  pozorne prezrieť web, napríklad či sa na ňom nevyskytujú až príliš nápadné gramatické chyby v slovenskom jazyku. Pokiaľ sa totiž jedná o podvodné zahraničné stránky, ich text a obsah sú mnohokrát preložené internetovými prekladačmi, čo môže spôsobovať gramatické aj štylistické chyby vzbudzujúce podozrivý dojem.

    Keď sa dopátrame k obchodnému menu prevádzkovateľa, vieme si jeho existenciu veľmi rýchlo overiť na obchodnom registri (orsr.sk) alebo na živnostenskom registri (zrsr.sk) za predpokladu, že ide o slovenskú spoločnosť. Ak by šlo o zahraničného podnikateľa, prostredníctvom e-justice.europa.eu sa viete dopracovať k obchodným registrom krajín Európskej únie, cez nasledovný link https://e-justice.europa.eu/106/SK/business_registers_in_eu_countries, poskytujúci základné informácie o každom obchodnom registri spolu s odkazom naň. Keď poznáte obchodné meno alebo IČO spoločnosti, je možné ju v rámci niektorých krajín nájsť aj priamo prostredníctvom tohto portálu, a to na nasledujúcom odkaze:

    https://e-justice.europa.eu/489/SK/business_registers__search_for_a_company_in_the_eu 

    Ideálne pre identifikáciu a dôveryhodnosť predávajúceho teda je, ak má zverejnené údaje ako obchodné meno, sídlo, prípadne miesto podnikania, alebo aj nejaké kontaktné údaje.

    Prečo je sídlo dôležité? Ak má spotrebiteľ problém so zahraničným e-shopom, tu sú kompetencie Slovenskej obchodnej inšpekcie krátke a je potrebné obrátiť sa na inšpekciu v príslušnej krajine alebo na Európske spotrebiteľské centrum, ktoré následne komunikuje s kontrolným orgánom príslušného štátu.

    Platba za tovar

    Posledným, avšak nemenej dôležitým znakom je platba. Pokiaľ e-shop neponúka možnosť platiť na dobierku a objednávka musí byť odoslaná spolu s platbou, je zákonnou povinnosťou označiť tlačidlo alebo funkciu ľahko čitateľným spôsobom slovným spojením „objednávka s povinnosťou platby“. Nesplnenie takejto povinnosti je totiž spôsobilé priviesť nakupujúceho do omylu, preto je potrebné ju splniť. V súvislosti s platbou treba dávať pozor aj na absenciu platobnej brány. To znamená, že predávajúci požaduje vyplnenie údajov z platobnej karty priamo na svojej webovej stránke, a tým pádom má priamy prístup k údajom z karty. Takéto konanie sa nazýva phishing a platobná karta ním môže byť neskôr zneužitá. Dôveryhodnejšie je, pokiaľ je platba presmerovaná na platobnú bránu banky alebo platformy poskytujúcej takéto služby (napr. PayPal).

    Pri problémoch môže pomôcť obchodná inšpekcia

    Pokiaľ sa ako spotrebiteľ chytíte do pasce podvodného e-shopu, nie vždy sa bohužiaľ tieto následky dajú zvrátiť. V niektorých prípadoch vie pomôcť Slovenská obchodná inšpekcia, ktorú je možné kontaktovať prostredníctvom nasledovného formulára (http://www.soi.sk/sk/Kontakt.soi). Slovenská obchodná inšpekcia má však obmedzené právomoci, medzi ktoré nepatrí ani vymáhanie už uhradených finančných prostriedkov od podvodných internetových obchodov, ani vymáhanie plnení. Takisto do jej kompetencie nespadá ani kontrola zahraničných subjektov, takže v prípade, že by sa nejednalo o slovenského predávajúceho, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR (www.esc-sr.sk), pokiaľ sa jedná o sídlo v inom členskom štáte EÚ, v Nórsku, na Islande alebo vo Veľkej Británii.

    Pokiaľ by šlo o subjekt z tretej krajiny, ostáva len jediná možnosť, ktorou je kontaktovať kontroly orgán priamo v príslušnej krajine, kde subjekt sídli. Okrem toho však existujú občianske združenia, ktoré pomáhajú spotrebiteľom pri vymáhaní ich práv. Ich zoznam sa nachádza na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, konkrétne tu: https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/spotrebitelske-zdruzenia/zoznam-spotrebitelskych-zdruzeni

    Pri internetovom nakupovaní treba byť v dnešnej dobe naozaj obozretný. Ak sa však budete držať našich odporúčaní  pre overenie totožnosti e-shopu s ktorým ešte nemáte skúsenosť, dokážete tak minimalizovať možnosť, že by ste sa stali obeťou podvodných praktík.