Kedy sa materské nevypláca
Materské sa vypláca za kalendárne dni a za rovnaké obdobie môže byť poskytnuté iba raz a len jednému poistencovi.
Nárok na materské zaniká:
-
Uplynutím zákonom stanoveného obdobia,
-
Ak sa poistenec podľa lekárskeho posudku nemôže alebo nesmie starať o dieťa z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu – nárok zaniká dňom, kedy dieťa prevezme iná osoba alebo organizácia, a znovu vzniká odo dňa, kedy sa dieťa vráti pod jeho starostlivosť. Obdobie, počas ktorého dieťa nebolo pod jeho starostlivosťou, sa do trvania nároku nezapočítava. Najdlhšie trvanie nároku je do dovŕšenia 3 rokov veku dieťaťa,
-
Ak sa poistenec prestal starať o dieťa z iného dôvodu než zdravotný stav – nárok zaniká dňom, kedy starostlivosť prestal vykonávať, a znovu vzniká odo dňa, kedy starostlivosť obnoví. Toto obdobie sa započítava do celkového trvania nároku,
-
Dňom smrti poistenca.
Nemám nárok na materské – ako postupovať?
Ak ste si istá, že nárok na materské nemáte, alebo vám bolo doručené rozhodnutie Sociálnej poisťovne, podľa ktorého tento nárok nemáte, požiadajte si rodičovsky príspevok. O jeho vyplácanie môžete požiadať odo dňa narodenia dieťaťa.
Týmto príspevkom štát prispieva na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa do 3 rokov, prípadne do 6 rokov, ak má dieťa dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav. V roku 2026 bude výška rodičovského príspevku 364,80 eura mesačne pre osoby, ktoré materskú nepoberali. Táto zmena vyplýva z úpravy životného minima.
Vrátenie neoprávnene vyplatenej dávky
V prípade, že bola dávka alebo jej časť vyplatená neoprávnene, je príjemca povinný vrátiť jej časť alebo celú sumu od dňa, od ktorého mu dávka nepatrila alebo nepatrila v poskytovanej výške. K takejto situácii môže dôjsť v týchto prípadoch:
-
Príjemca nesplnil zákonom uloženú povinnosť, napríklad nepreukázal rozhodujúce skutočnosti,
-
Príjemca prijímal dávku alebo jej časť, hoci vedel alebo mal z okolností predpokladať, že bola vyplatená neoprávnene alebo vo vyššej sume, než mu patrila (napr. Sociálna poisťovňa vyplatila dávku z vyššieho denného vymeriavacieho základu, než bol uvedený v rozhodnutí o priznaní dávky),
-
Príjemca vedome spôsobil, že dávka alebo jej časť bola vyplatená neoprávnene alebo vo vyššej sume, než mu patrila (napr. neoznámil pobočke, že bol nemocensky poistený aj podľa právnych predpisov niektorého členského štátu EÚ).
Ak fyzická alebo právnická osoba nesprávne potvrdila skutočnosti rozhodujúce na nárok na dávku, nárok na jej výplatu alebo jej sumu a v dôsledku toho Sociálna poisťovňa poskytla dávku neprávom alebo vo vyššej sume ako mala byť vyplatená, táto osoba je povinná nahradiť neprávom vyplatené sumy (napr. zamestnávateľ potvrdil nesprávne, vyššie vymeriavacie základy v rozhodujúcom období alebo nezaslal registračné listy fyzickej osoby preukazujúce vznik, zánik alebo prerušenie povinného nemocenského poistenia v rozhodujúcom období).








