Kartelová dohoda v železničnej doprave

Európska komisia vo svojom predbežnom stanovisku informovala České dráhy a Österreichische Bundesbahnen o porušovaní pravidiel hospodárskej súťaže uzavretím kartelovej dohody, ktorá mala poškodiť spoločnosť RegioJet a narušiť hospodársku súťaž.

Lucia Rybanová 29. 07. 2022 4 min.

    Dňa 10.06.2022 zaslala Európska komisia (Komisia) ako Európsky protimonopolný úrad Českým dráham a Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) prehlásenie o námietkach, v ktorom sú uvedené spoločnosti obvinené z porušovania protimonopolných pravidiel. České dráhy a ÖBB mali údajne uzatvoriť medzi sebou kartelovú dohodu, na základe ktorej mali znemožniť spoločnosti RegioJet nákup použitých vagónov, ktoré by mohlo mať za následok zlepšenie jej postavenia na trhu. Takéto konanie je podľa Komisie považované za narúšanie hospodárskej súťaže.

    Hospodárska súťaž je jedným z najdôležitejších aspektov fungovania hospodárstva. Na to, aby mohli spotrebitelia dostávať kvalitné tovary a služby za výhodné ceny, musí existovať zdravá hospodárska súťaž. Tá totiž vytvára konkurenciu medzi podnikateľmi, ktorí sa pod týmto tlakom snažia zlepšovať svoje tovary a služby a prispôsobovať tomu aj ceny, s prihliadnutím na aktuálny dopyt a situáciu na trhu. Kartely sa považujú za jednu z najzávažnejších foriem nedovoleného obmedzovania hospodárskej súťaže, keďže výrazným spôsobom zasahujú do jej podstaty. Ide o dohody alebo zosúladené postupy podnikateľských subjektov s cieľom vylúčiť alebo obmedziť hospodársku súťaž. Právny základ tejto zásady nachádzame v Článku 101 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Komisia má ako výkonný orgán Európskej únie okrem iného na starosti aj kontrolu dodržiavania pravidiel hospodárskej súťaže, kde má postavenie Protimonopolného úradu na úrovni Európskej únie. Jej úlohou je na žiadosť členského štátu alebo na svoj vlastný podnet prešetriť akékoľvek podozrenie z porušovania zásad ochrany hospodárskej súťaže.

    V roku 2011 na český trh vstúpila spoločnosť RegioJet s cieľom prevádzkovať diaľkovú osobnú železničnú dopravu. Ako nový subjekt sa spoliehala na použité vagóny, ktoré začala nakupovať od rakúskej spoločnosti ÖBB. V nákupoch jej však malo byť zabránené medzi rokmi 2012 a 2016 tajnou kartelovou dohodou medzi Českými dráhami a ÖBB, ktoré mali vyvinúť snahu o sťaženie činnosti RegioJetu, aby si udržali svoje postavenie na trhu. Údajne mali spolupôsobiť pri tom, aby spoločnosť RegioJet nemohla nakúpiť použité vagóny a tým pádom expandovať svoje služby a zlepšiť svoje postavenie na trhu. Takéto obmedzenie hospodárskej súťaže by malo okrem iného za následok aj sťaženie dosiahnutia cieľov Európskej zelenej dohody, ktorá sa snaží zabrániť zhoršovaniu klímy a stavu životného prostredia. Jedným z prostriedkov dohody je totiž uprednostňovanie železničnej dopravy, ktorá je k životnému prostrediu šetrnejšia než iné dopravné prostriedky. Pokiaľ však neexistuje zdravá hospodárska súťaž v tejto oblasti, je tým obmedzované aj dosahovanie zamýšľaných výsledkov spomínanej dohody.

    Európska komisia začala vyšetrovanie v roku 2016, kedy urobila neohlásenú inšpekciu pod názvom Falcon v spoločnosti České dráhy. Tá sa týkala predátorského správania spojeného s traťou Ostrava-Praha. Práve pri tejto kontrole narazila Komisia na dôkazy, ktoré ju viedli k tomu, aby začala prešetrovať prípad neoprávneného obmedzovania hospodárskej súťaže zo strany spoločností České dráhy a ÖBB. Vyšetrovanie sa zahájilo inšpekciou s názvom Twins. V nadväznosti na túto inšpekciu však podala spoločnosť České dráhy žalobu na Komisiu, v ktorej žiadala, aby Súdny dvor Európskej únie zrušil rozhodnutie, ktoré nariaďovalo Českým dráham a iným subjektom podrobiť sa inšpekcii Twins. České dráhy tvrdili, že dokumenty, ktoré boli získané pri kontrole Falcon, sa netýkali predmetu tejto inšpekcie a tým pádom nemohli byť použité ako podnet na začatie inšpekcie Twins. Súdny dvor Európskej únie však žalobu 20. júna 2018 zamietol, v dôsledku čoho mohla Komisia pokračovať v prešetrovaní veci.

    Aktuálne Komisia stále neukončila vyšetrovanie. Nie sú stanovené žiadne zákonné lehoty, v ktorých musí Komisia prísť ku konkrétnemu záveru. Prehlásenie o námietkach je totiž len súčasťou konania, v ktorej sa subjekty voči ktorým je vedené majú možnosť vyjadriť k obvineniam. Ak sa však uvedené domnienky potvrdia, České dráhy môžu čeliť sankcii vo forme zákazu takýchto postupov a pokuty až do výšky 10% ročného celosvetového obratu spoločnosti.