Franchising je spôsob podnikania, v ktorom poskytovateľ franchisingu (franchisor) uzavrie franchisingovú zmluvu s užívateľom franchisingu (franchisantom), ktorou medzi nimi vznikne obchodný vzťah. Na základe tejto zmluvy franchisant vykonáva podnikanie pod značkou franchisora. Neopomenuteľnou súčasťou franchisingového podnikania sú aj práva duševného vlastníctva.
Pre záujemcu o otvorenie franchisingovej prevádzky je podstatné uzavrieť s franchisantom franchisingovú zmluvu, na základe ktorej mu potom za odplatu budú poskytnuté všetky potrebné informácie, licencie a návody na otvorenie vlastnej prevádzky. Franchisingová zmluva je typ zmluvy sui generis, ktorú explicitne slovenský právny poriadok neupravuje. Pri jej uzatváraní sa preto zmluvné strany opierajú o § 269 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník (Obchodný zákonník). Na európskej úrovni však upravuje náležitosti takejto zmluvy, ako aj detaily vzťahu medzi franchisorom a franchisantom Európsky etický kódex franchisingu, vydaný Európskou franchisingovou federáciou. Súčasťou franchisingovej zmluvy sú nehmotné práva podnikateľa, medzi ktoré patria aj priemyselné práva, pričom na ich použitie budú franchisantovi na základe tejto zmluvy poskytnuté licencie. Zväčša sa môže jednať o ochranné známky, nie sú však vylúčené ani iné formy ochrany priemyselného vlastníctva.
Ochranné známky
Ochranné známky sa vyskytujú spomedzi práv priemyselného vlastníctva veľmi často, keďže franchisor používa veľmi pravdepodobne svoj vlastný názov či logo, ktoré chce mať chránené pred tým, aby ho neoprávnene užíval niekto iný. Ochranná známka môže byť podľa zákona č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach tvorená akýmkoľvek označením, či už slovným, obrazovým, prípadne môže ísť o tvar, tvar obalu alebo zvuky. Takéto označenie musí byť spôsobilé rozlíšiť tovary alebo služby jednej osoby od tovarov a služieb ostatných a zároveň byť zapísané v registri ochranných známok takým spôsobom, podľa ktorého možno jasne a presne určiť predmet ochrany poskytnutej majiteľovi. U nás na národnej úrovni vedie register ochranných známok Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. Nie je však vylúčené, že podnikateľ nechá svoju ochrannú známku registrovať aj na európskej či medzinárodnej úrovni. Pod práva chránené ochrannou známkou patria zväčša logo, názov, prípadne slogan. Franchisor poskytuje franchisantovi licenciu, ktorá mu umožňuje používať všetky tieto práva v rámci franchisovanej prevádzky. Komplikácia však môže nastať v prípade, že franchisor bude chcieť rozšíriť podnikanie a poskytnúť licenciu aj franchisantovi do krajiny, v ktorej nie je ochranná známka registrovaná. V takom prípade je potrebné urobiť prednostne rešerš pre zistenie, či neexistuje ochranná známka s rovnakým alebo podobným označením a následne ochrannú známku v tejto krajine zaregistrovať, aby podnikateľ zaručil ochranu svojmu priemyselnému vlastníctvu.
Patenty a úžitkové vzory
Ďalším právom priemyselného vlastníctva, ktoré sa môže objaviť vo franchisingovom podnikaní, je patent. Takáto forma ochrany je v tomto prípade menej častá než ochranná známka, ale vie zohrať dôležitú rolu pri podnikoch, v ktorých sa používajú napríklad špeciálne technické postupy na výrobu tovarov. Technický postup ich výroby alebo aj samotné výrobky, ktoré by franchisant predával, môžu byť chránené patentom, na ktorého použitie musí byť vo francihsingovej zmluve zahrnutá licencia. Príkladom na patent vo franchisingovom podnikaní sú napríklad šijacie stroje značky Singer, ktoré boli patentované a predávané prostredníctvom franchisingového podnikania. Patent sa podľa zákona č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) udeľuje na vynálezy všetkých oblastí techniky, ktoré sú nové, zahŕňajú vynálezcovskú činnosť a sú priemyselne využiteľné. Detaily týchto požiadaviek ustanovuje predmetný zákon. Proces získania patentu je však náročnejší a zdĺhavejší, ako napríklad registrácia ochrannej známky. Alternatívou môže byť aj ochrana úžitkovým vzorom, ktorá sa poskytuje na kratšie časové obdobie ako pri patente. Navyše je preskúmanie prihlášky úžitkového vzoru menej prísne než prieskum patentovej prihlášky. Technické riešenie je podľa zákona č. 517/2007 Z. z. o úžitkových vzoroch a o zmene a doplnení niektorých zákonov spôsobilé na ochranu úžitkovým vzorom, ak je nové, je výsledkom vynálezcovskej činnosti a je priemyselne využiteľné. Riešenie je priemyselne využiteľné, ak sa jeho predmet môže vyrábať alebo sa môže využívať v akomkoľvek odvetví, najmä v odvetví priemyslu a pôdohospodárstva. V niektorých prípadoch teda nemusí byť technické riešenie, ktoré súvisí s podnikaním franchisora spôsobilé pre patentovanie, môže však spĺňať podmienky na to, aby bolo chránené úžitkovým vzorom.
Dizajny
Nakoniec sa môže vo franchisingovom podnikaní vyskytnúť aj ochrana prostredníctvom dizajnu. Mohlo by ísť napríklad o situáciu, kedy by franchistant získal od franchisora licenciu na predaj produktu, ktorý je takýmto spôsobom chránený. Dizajnom sa rozumie podľa zákona č. 444/2002 Z. z. o dizajnoch vonkajšia úprava výrobku alebo jeho časti spočívajúca v znakoch, ktorými sú najmä línie, obrysy, farby, tvar, štruktúra alebo materiál samého výrobku alebo jeho zdobenia. Dizajn musí byť nový a mať osobitný charakter, aby ho bolo možné registrovať. Dizajnom je chránená predovšetkým vonkajšia úprava výrobku, nejedná sa teda o materiál, konštrukciu, či technickú stránku. Materiál ako taký nemôže byť chránený dizajnom, ibaže by sa jednalo o materiál spracovaný do výrobku, ktorý je svojim vonkajším vyobrazením spôsobilý na ochranu dizajnom.
Názov, logo, či technické riešenie však nie sú jedinými predmetmi nehmotného vlastníctva, ktoré súvisia s franchisingovým podnikaním. Ďalšími dôležitými zložkami sú napríklad know-how, návody, marketingové plány, obchodné stratégie a akékoľvek obdobné nehmotné práva, ktoré sú súčasťou franchising, avšak ich nemožno chrániť niektorým z inštitútov ochrany práv priemyselného vlastníctva. Zároveň nespadajú ani pod licenčnú zmluvu na práva priemyselného vlastníctva upravený v § 508 a nasl. Obchodného zákonníka. Predmetom priemyselného vlastníctva podľa tohto ustanovenia sú totiž podľa komentára k Obchodnému zákonníku[1] práva k priemyselne využiteľným nehmotným statkom (vynálezy, úžitkové vzory, priemyselné vzory, topografie polovodičových výrobkov, právo nových odrôd rastlín a plemien zvierat, ochranné známky, dizajn a pod.). Preto sa tieto ustanovenia nebudú aplikovať pre také oblasti, ktoré nemajú povahu priemyselných hmotných statkov. Oveľa presnejšie sa zdá zaradenie takýchto okruhov nehmotného práva pod pojem obchodné tajomstvo, ktorému sa bližšie venuje § 17 a nasl. Obchodného zákonníka. Ten definuje obchodné tajomstvo ako všetky skutočnosti obchodnej, výrobnej alebo technickej povahy súvisiace s podnikom, ktoré majú skutočnú alebo aspoň potenciálnu materiálnu alebo nemateriálnu hodnotu, nie sú v príslušných obchodných kruhoch bežne dostupné, majú byť podľa vôle majiteľa obchodného tajomstva utajené a majiteľ obchodného tajomstva zodpovedajúcim spôsobom ich utajenie zabezpečuje. Pod tento pojem teda možno zaradiť aj uvedené nehmotné práva, ktoré nespadajú pod priemyselné vlastníctvo. Majiteľ obchodného tajomstva, v tomto prípade franchisor, má právo s týmto tajomstvo nakladať, čo zahŕňa aj oprávnenie udeliť dovolenie na jeho použitie a určiť podmienky jeho používania.
V súvislosti s vyššie uvedeným možno poznamenať, že ochrana práva duševného vlastníctva zohráva dôležitú rolu v rámci franchisingového podnikania. Preto je pri takomto type podnikateľskej činnosti potrebné dbať aj na tieto aspekty, keďže môžu ľahko vytvoriť príležitosť pre neoprávnené používanie napríklad obchodného mena franchisora a následné získavanie profitu.