Čo má priniesť novela zákona o verejnom obstarávaní?

Problematiku verejného obstarávania upravuje zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov z není neskorších právnych predpisov. Do pôsobnosti tohto zákona patrí zadávanie zákaziek na dodanie tovaru, zákaziek na uskutočnenie stavebných prác, zákaziek na poskytnutie služieb, súťaž návrhov a správu vo verejnom obstarávaní. V súčasnosti by malo dôjsť k jeho novelizácii.

Redakcia 22. 12. 2014 3 min.

    Aké sú hlavné ciele novely?

    • znemožnenie tzv. schránkových firiem uchádzať sa o získavanie zákaziek z verejných zdrojov prostredníctvom stanovenia prísnejších požiadaviek účasti na verejnom obstarávaní
    • uloženie ďalších podmienok účasti na verejnom obstarávaní ohľadne majetkového postavenia právnických osôb zúčastňujúcich sa na verejnom obstarávaní
    • možnosť zúčastňovať sa na verejnom obstarávaní len pre právnické osoby so známou vlastníckou štruktúrou
    • štátu a občanom budú známe osoby nakladajúce s verejnými prostriedkami
    • účinnejšia kontrola a adresnosť finančných prostriedkov
    • pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie a informovanosť spoločnosti

    Tieto ciele by sa mali dosiahnuť tak, že na verejnom obstarávaní sa nebude môcť zúčastniť taká právnická osoba, ktorej právny poriadok neumožňuje preukázať totožnosť tých osôb, ktoré v nej majú kvalifikovanú účasť. Doklad o preukázaní totožnosti nesmie byť starší ako 3 mesiace. Taktiež sa verejného obstarávanie nebude môcť zúčastniť právnická osoba, ktorá nemá sídlo v štáte, ktorého právny poriadok neumožňuje preukázať, ktoré fyzické osoby v nej majú kvalifikovanú účasť, ale bude prostredníctvom kvalifikovanej účasti ovládaná fyzickými osobami s bydliskom v štáte, ktorého právny poriadok neumožňuje preukázať ich kvalifikovanú účasť.[1] Ďalším obmedzením účasti na verejnom obstarávaní by malo byť to, že sa ho taktiež nebude môcť zúčastniť právnická osoba, v ktorej má kvalifikovanú účasť verejný funkcionár Slovenskej republiky. Konkrétne pôjde teda o tie právnické osoby, v ktorých nemajú 10% podiel na základnom imaní alebo hlasovacích právach verejní funkcionári vymenovaní v ústavnom zákone o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.

    Ustanovenie upravujúce majetkovú účasť by malo niesť označenie §26a a táto sprísnená požiadavka by sa mala premietnuť v celom zákone. Vláda navrhuje aj rozšírenie dôvodov, pre ktoré ex lege dôjde k prepadnutiu zábezpeky v prospech verejného obstarávateľa a obstarávateľa o nepredloženie dokladov, ktorými sa podľa §26a bude preukazovať majetková účasť v čase a spôsobom určeným verejným obstarávateľom a obstarávateľom. Rovnako by sa to malo vzťahovať aj na situácie, kedy dôjde k predloženiu pozmenených alebo sfalšovaných dokladov preukazujúcich majetkovú účasť, ak takéto doklady nebudú zodpovedať skutočnosti, budú mať, alebo by mohli mať vplyv na posúdenie preukázania majetkovej účasti.

    A napokon schválenie tejto novely by mohlo mať dosah aj na ukladanie pokút v rámci správneho práva: „V nadväznosti na navrhovanú právnu úpravu v § 26a a v ďalších dotknutých ustanoveniach zákona č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov sa rozširuje skutková podstata správneho deliktu, za ktorý môže Úrad pre verejné obstarávanie uložiť pokutu od 1000 eur do 10 000 eur, ak uchádzač, záujemca alebo dodávateľ predloží doklady preukazujúce skutočnosti podľa § 26a ods. 1 ním sfalšované alebo pozmenené tak, že nezodpovedajú skutočnosti a majú, alebo by mohli mať vplyv na posúdenie preukázania majetkovej účasti podľa § 26a.“[2]

    Keďže ide o naliehavý záujem a novela sa nachádza v skrátenom legislatívnom konaní, navrhuje sa účinnosť tohto návrhu zákona od 1.1.2015.

    Poznámky pod čiarou:

    [1] Dôvodová správa

    [2] Dôvodová správa