Zdravotné poistenie na Slovensku je povinné a každý občan si môže vybrať jednu zo zdravotných poisťovní, ktoré pôsobia na trhu. Hoci základný rozsah zdravotnej starostlivosti je u všetkých poisťovní rovnaký, rozdiely nájdeme v prístupe k poistencovi, dostupnosti zmluvných lekárov, v bonusoch či v elektronických službách. Aj preto sa mnohí poistenci každý rok rozhodujú, či zostanú vo svojej súčasnej zdravotnej poisťovni, alebo sa prepoistia do inej.
Zmena zdravotnej poisťovne nie je zložitý proces – má však presne stanovené termíny a pravidlá, ktoré je potrebné dodržať. V tomto článku nájdete praktický návod, ako postupovať pri zmene zdravotnej poisťovne, aké povinnosti máte po prepoistení a čo všetko by ste mali zvážiť pri výbere novej poisťovne.
V prípade, že sa rozhodnete zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu, môžete tak urobiť raz ročne – konkrétne do 30. septembra kalendárneho roka. Prepoistenie prebieha tak, že si vyberiete poisťovňu, o ktorú máte záujem a podáte prihlášku (možno si však podať prihlášku len do jednej poisťovne).
Prečo zvážiť zmenu zdravotnej poisťovne?
Dôvody na zmenu zdravotnej poisťovne môžu byť rôzne:
-
Dostupnosť lekárov – ak vaša poisťovňa nemá zmluvy s ambulanciami vo vašom regióne, môžete mať problém dostať sa k špecialistom,
-
Benefity poisťovní – súkromné poisťovne Union a Dôvera ponúkajú rôzne bonusy, príspevky na očkovanie, preventívne prehliadky navyše či výhodnejšie podmienky pre rodiny,
-
Rýchlosť a komunikácia – elektronické služby, mobilné aplikácie a zákaznícky servis sa medzi poisťovňami výrazne líšia,
-
Finančná úspora – aj keď zákonom stanovený rozsah zdravotnej starostlivosti je rovnaký, poisťovne môžu prispievať na nadštandardné služby či pomôcky.
Pri výbere poisťovne sledujte viacero faktorov
Na Slovensku pôsobia tri hlavné zdravotné poisťovne. Všeobecná zdravotná poisťovňa (VŠZP) je najväčšou štátnou poisťovňou a spravidla má najširšiu sieť zmluvných lekárov. Súkromná poisťovňa Dôvera patrí medzi najväčšie súkromné poisťovne s viac ako 1,5 milióna poistencov a vyznačuje sa modernými službami a rôznymi benefitmi pre svojich klientov. Union je menšia poisťovňa, avšak silná v oblasti prevencie a doplnkových benefitov, ktoré môžu byť pre niektorých poistencov veľmi atraktívne.
Pri výbere zdravotnej poisťovne je dôležité sledovať viacero faktorov. Jedným z nich je počet zmluvných lekárov vo vašom meste alebo kraji, pretože ovplyvňuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Ďalším kritériom sú finančné príspevky na služby ako zubná starostlivosť, očkovanie, cvičenie alebo lieky. Rovnako dôležité sú elektronické služby, vrátane mobilných aplikácií, eReceptov a online chatov so zdravotnou poisťovňou, ktoré zjednodušujú komunikáciu a zvyšujú komfort pre poistencov. Nezanedbateľná je aj kvalita zákazníckeho servisu a dostupnosť pobočiek, ktorá môže ovplyvniť vaše každodenné skúsenosti so zdravotnou poisťovňou.