Evidencia na úrade práce je následkom toho, že je určitá osoba nezamestnaná. Nezamestnanosť je fenomén, ktorý ovplyvňuje nielen jednotlivcov, ale aj celú spoločnosť. Z pohľadu jednotlivca znamená nielen stratu príjmu, ale aj pokles sociálneho statusu, sebavedomia a často aj zdravia. Na rôznych úrovniach štát rieši nezamestnanosť prostredníctvom politík zamestnanosti, aktívnych opatrení na trhu práce a systému sociálneho zabezpečenia. Jedným z dôležitých opatrení je evidencia nezamestnaných osôb na úradoch práce.
Status nezamestnaného nie je len administratívnou formalitou, ale môže mať zásadný vplyv na budúcu sociálnu istotu jednotlivca, predovšetkým v oblasti dôchodkového zabezpečenia.
Evidencia na úrade práce sa započítava do odpracovaných rokov
V bežnej reči sa pojem odpracované roky používa veľmi voľne, a to zväčša na označenie obdobia, počas ktorého osoba pracovala v pracovnom pomere. V právnom kontexte sa však častejšie používa pojem doba dôchodkového poistenia, ktorý je definovaný v zákone o sociálnom poistení.
Podľa zákona sa do doby dôchodkového poistenia započítava najmä:
- obdobie povinného dôchodkového poistenia (napr. zamestnanie, samostatná zárobková činnosť),
- obdobie dobrovoľného dôchodkového poistenia,
- tzv. náhradné doby poistenia, medzi ktoré môže patrí napríklad starostlivosť o dieťa, obdobie evidencie na úrade práce a podobne.
Práve náhradné doby poistenia sú kľúčovým pojmom, ktorý odpovedá na otázku, či sa evidencia na úrade práce počíta medzi odpracované roky.
Evidencia na úrade práce a nárok na dávku v nezamestnanosti
Osoba, ktorá je evidovaná na úrade práce ako uchádzač o zamestnanie, je v určitých prípadoch a po splnení podmienok v tzv. náhradnej dobe dôchodkového poistenia. V zmysle zákona o sociálnom poistení platí, že do náhradnej doby sa započítava aj obdobie evidencie na úrade práce.
Osoba, ktorá sa zaeviduje na úrade práce ako nezamestnaná má nárok na dávku v nezamestnanosti, avšak len ak v posledných štyroch rokoch pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie bola poistená v nezamestnanosti najmenej dva roky. Poistencovi, ktorý splnil podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti, nárok na dávku v nezamestnanosti vzniká odo dňa zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie a zaniká uplynutím podporného obdobia v nezamestnanosti.
Takáto je dĺžka podporného obdobia
Podporné obdobie v nezamestnanosti je šesť mesiacov. Do podporného obdobia v nezamestnanosti sa nezapočítava obdobie, počas ktorého poistenec nemá nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti z dôvodu vzniku nároku na výplatu nemocenského, ošetrovného či materského. Nárok na dávku v nezamestnanosti zaniká vždy dňom vyradenia poistenca z evidencie uchádzačov o zamestnanie a dňom priznania starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %.
„Dávka v nezamestnanosti sa poskytuje za dni. Výška dávky v nezamestnanosti je 50 % denného vymeriavacieho základu. Denný vymeriavací základ na určenie sumy dávky v nezamestnanosti je podiel súčtu vymeriavacích základov, z ktorých poistenec zaplatil poistné na poistenie v nezamestnanosti alebo poistné na výsluhový príspevok, dosiahnutých v rozhodujúcom období a počtu dní rozhodujúceho obdobia. Rozhodujúce obdobie na zistenie denného vymeriavacieho základu je obdobie dvoch rokov predchádzajúcich dňu, v ktorom vznikol nárok na dávku v nezamestnanosti. Z rozhodujúceho obdobia na zistenie denného vymeriavacieho základu sa vylučujú obdobia, za ktoré poistenec nie je povinný platiť poistné na poistenie v nezamestnanosti alebo poistné na výsluhové zabezpečenie. Denný vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na štyri desatinné miesta nahor.”