Zákaz parkovania na chodníkoch už od marca

Parkovanie v takej forme, v akej ho poznáme teraz, už o pár dní nebude možné. Schválená novela cestného zákona, ktorá nadobudne účinnosť už 1. marca 2022, totiž zakazuje parkovanie áut na chodníkoch.

Martina Vanc 24. 02. 2022 3 min.

    Poslaneckým návrhom zákona č. 508/2021 Z. z. sa novelizoval zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon). Úspešne bol parlamentom schválený 25. novembra 2021. Avšak schválený nebol v pôvodnom, predloženom znení, ale aj s dvomi poslaneckými pozmeňujúcimi návrhmi. Jeden z návrhov zavádza novinku v parkovaní, ktorou je automatický zákaz parkovania áut na chodníkoch všade, kde nebude osadená značka povoľujúca parkovanie na chodníku. Návrh upravil znenie § 52 ods. 2 nasledovne:

    „Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.“

    Pôvodná, ešte niekoľko dní účinná verzia znie nasledovne:

    „Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím...“

    To znamená, že nová právna úprava nedovoľuje parkovať autá na chodníkoch, ako to bolo možné doteraz, ale len za predpokladu, že parkovanie na chodníku povoľuje dopravná značka. Nepostačuje ani dodržanie 1,5 metra širokého priestoru pre chodcov, ako je tomu teraz. Z uvedeného platí výnimka len pre bicykle a motorky.

    Sprísnenie pravidiel parkovania spolu so zavádzaním parkovacích politík môže skomplikovať život vodičom hlavne v mestách. Podľa predkladateľov práve naopak, v odôvodnení zmeny uvádzajú, že už aktuálna právna úprava limituje možnosti parkovania na chodníku priľahlom k ceste a zmenou tak nedôjde k zásadnému zníženiu voľných parkovacích miest. Novelou má podľa nich dôjsť k logickejšiemu usporiadaniu pravidiel, ktoré umožnia mestám a obciam vhodnejšie regulovať parkovanie pozitívnym spôsobom (umožnením parkovať na vhodných miestach) ako negatívnym spôsobom, t. j. osádzaním zábran proti parkovanie vozidiel na chodníkoch.

    Novinky v parkovaní zaskočili aj samotné mestá a obce, ktoré nemali dostatočný čas na prípravu a vyriešenie nedostatku parkovacích miest a žiadajú, aby sa účinnosť posunula aspoň na 1. január 2023.

    Zmena parkovacích pravidiel prišla nečakane a prekvapení boli aj samotní poslanci, ktorí za návrh hlasovali a následne tvrdili, že nevedeli, čo vlastne prijímajú. Niektorí poslanci uviedli, že v predmetnom spornom paragrafe bola omylom vypustená časť vety, čo zapríčinilo zavedenie zákazu parkovania na chodníkoch. Poslanci rokovali aj o odklade tohto zákazu, čo sa však nestihlo a nateraz ani nestihne, keďže ďalšia schôdza parlamentu je naplánovaná na polovicu marca. Navrhované prechodné obdobie by malo trvať do konca marca 2024.

    Parkovať či neparkovať?

    Pýtate sa, či parkovať alebo neparkovať na chodníku od 1. marca 2022? Jednoznačne neparkovať, nakoľko sa vystavujete riziku uloženia pokuty. A tu je dôležité zdôrazniť, že od minulého roka môžu okrem policajtov udeľovať pokuty aj mestá a obce[1]. Sankcie sa v tomto prípade ukladajú v súlade s objektívnou zodpovednosťou, t. zn., že osobou zodpovednou za dodržiavanie pravidiel je v tomto prípade držiteľ vozidla (nie vodič).