Obce nedisponujú takými nástrojmi, ktorými by vplývali na vlastníkov dlhodobo neudržiavaných stavieb. V tých sa často hromadí odpad, zdržiavajú sa v nich rôzne osoby a často sú v dezolátnom až život a zdravie ohrozujúcom stave. Okrem neestetickosti môžu predstavovať hrozbu pre chodcov, motorové vozidlá parkujúce v ich v blízkosti a okolité nehnuteľnosti. Napriek existencii všeobecnej zodpovednosti za škodu podľa Občianskeho zákonníka a nástrojov stavebných úradov je problém neudržiavaných stavieb stále aktuálnou témou, nakoľko tieto inštitúty sú zväčša časovo náročné a ťažko vynútiteľné.
Predkladatelia zastávajú názor, že najúčinnejší prostriedok, ktorý môže vlastníkov schátraných stavieb motivovať k zabezpečeniu ich riadnej údržby, je ekonomický nástroj v podobe povinnosti platiť vyššiu daň z neudržiavaných stavieb.
Uvedené možno považovať za logickú myšlienku, premietnime si ju do konkrétnych príkladov. Vlastník neudržiavanej stavby sa radšej rozhodne dať stavbu „do poriadku“, čím zvýši jej hodnotu a nebude musieť zbytočne míňať financie na zvýšenú daň. Na druhej strane vlastníkov, ktorí na udržiavanie schátranej nehnuteľnosti nemajú prostriedky, (možno) tento nástroj prinúti, aby vlastnícke právo k stavbe previedli na niekoho, kto sa o ňu náležite postará.
Neudržiavaná stavba
Podľa návrhu novely zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (zákon) by mohol správca dane, ktorým je obec, všeobecne záväzným nariadením určiť koeficient ročnej sadzby dane zo stavieb jednotlivo pre samostatné druhy stavieb, pričom pri neudržiavanej stavbe môže byť koeficient v rozmedzí od 1 do 10.
Pred vyrubením dane neudržiavanej stavby je správca dane povinný daňovníka minimálne dvakrát písomne upozorniť na zámer vyrubiť mu túto daň.
Neudržiavanú stavbu definuje návrh zákona nasledovne:
- stavby, ktoré vlastník riadne neudržiava podľa osobitného predpisu[1] a stavebný úrad mu vo verejnom záujme právoplatne nariadil, aby sa v určenej lehote a za určených podmienok postaral o nápravu podľa osobitného predpisu,[2] pričom vlastník túto povinnosť v stanovenej lehote nesplnil,
- stavby, ktoré nezodpovedajú základným požiadavkám na stavby podľa osobitného predpisu,[3] čím ohrozujú alebo obťažujú užívateľov alebo okolie stavby a stavebný úrad ich vlastníkovi právoplatne nariadil uskutočniť nevyhnutné úpravy na stavbe,[4] pričom vlastník túto povinnosť v stanovenej lehote nesplnil,
- závadné stavby ohrozujúce život alebo zdravie osôb podľa osobitného predpisu,[5] pokiaľ ich nemožno hospodárne opraviť a stavebný úrad vlastníkovi právoplatne nariadil odstránenie stavby podľa osobitného predpisu, pričom vlastník túto povinnosť v stanovenej lehote nesplnil.“
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje na 1. júna 2022. Rokovania parlamentu budeme naďalej sledovať a o výsledku vás budeme informovať. Celý materiál nájdete na https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=8634.