Zákaz takejto jazdy upravuje zákon o cestnej premávke, a to v ustanovení § 4, kde zákon stanovuje povinnosti vodiča. Ten nesmie požiť počas vedenia vozidla alkohol alebo inú návykovú látku, alebo viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme.
Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto sa ako vodič vozidla odmietne podrobiť vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky spôsobom ustanoveným osobitným predpisom, hoci by také vyšetrenie nebolo spojené s nebezpečenstvom pre jeho zdravie. Rovnako to platí aj pre vodiča, ktorý počas vedenia vozidla požije alkohol alebo vedie vozidlo v takom čase po jeho požití, keď sa na základe vykonaného vyšetrenia podľa osobitného predpisu alkohol ešte nachádza v jeho organizme.
Pri trestnom čine pôjde najmä o ohrozenie pod vplyvom návykovej látky. Toho sa dopustí páchateľ, ktorý vykonáva v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý si privodil vplyvom návykovej látky, zamestnanie alebo inú činnosť, pri ktorých by mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí alebo spôsobiť značnú škodu na majetku
Rozdiel medzi tým, či sa páchateľ dopustí trestného činu alebo priestupku pri jazde motorovým vozidlom pod vplyvom alkoholu, je práve v nameraných hodnotách alkoholu v krvi. V prípade, ak je nameraná hladina alkoholu do jedného promile, ide o priestupok. Nad túto hladinu alkoholu v krvi je vedenie motorového vozidla považované za trestný čin. Zákon o cestnej premávke v ustanovení § 4 pod názvom Povinnosti vodiča v ods. 2 písm. c) zakazuje požitie alkoholu alebo inej návykovej látky, a teda zavádza nulovú toleranciu. Dokazovanie alkoholu v krvi sa vykonáva buď dychovou skúškou alebo odberom krvi.
Postup polície
Ak policajt pri cestnej kontrole zistí prítomnosť alkoholu v krvi u vodiča, je oprávnený zadržať vodičský preukaz vydaný orgánom Slovenskej republiky alebo orgánom iného štátu, ak možno uložiť trest alebo sankciu zákazu činnosti spočívajúcu v zákaze vedenia motorového vozidla alebo ak má vodič súdom uložené ochranné liečenie alebo súdom alebo iným príslušným orgánom uložený zákaz viesť motorové vozidlo. Uvedené platí aj pre medzinárodný vodičský preukaz vydaný orgánom iného štátu. Policajt je pritom oprávnený zadržať vodičský preukaz až do právoplatného skončenia veci.
Policajt bezodkladne vydá o zadržaní vodičského preukazu potvrdenie a najneskôr v nasledujúci pracovný deň po zadržaní vodičského preukazu zašle vodičský preukaz orgánu Policajného zboru príslušnému podľa miesta, kde sa skutok stal. V potvrdení môže policajt povoliť ďalšiu jazdu s vozidlom najviac na 15 dní, ak takou jazdou nebude ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky; povolenie platí len na území Slovenskej republiky.
Orgán, ktorý koná vo veci súvisiacej so zadržaním vodičského preukazu, je povinný v každom štádiu konania skúmať odôvodnenosť zadržania vodičského preukazu z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Ak dôvody zadržania nie sú alebo pominuli, musí byť vodičský preukaz vodičovi bezodkladne vrátený.
Orgán Policajného zboru bez ďalšieho konania vydá do 15 dní odo dňa zadržania vodičského preukazu rozhodnutie o zadržaní vodičského preukazu. Rozhodnutie o zadržaní vodičského preukazu zadržaného podľa odseku 1 písm. a) sa nevydáva, ak v lehote do 15 dní od zadržania vodičského preukazu už bolo právoplatne rozhodnuté o uložení trestu zákazu činnosti spočívajúceho v zákaze vedenia motorového vozidla alebo sankcie zákazu činnosti spočívajúcej v zákaze vedenia motorového vozidla a príslušný orgán sa o tom dozvedel.
Vrátenie vodičského preukazu
Pri vrátení vodičského preukazu treba rozlišovať, či bol odobratý v súvislostí so spáchaním trestného činu alebo priestupku. Pri spáchaní trestného činu, v závislosti od skutkových okolností, súd určí primeraný trest. Vodič môže požiadať o vrátenie po uplynutí tejto doby alebo v zmysle ustanovenia § 69 Trestného zákona, po výkone polovice trestu zákazu činnosti môže súd podmienečne upustiť od výkonu jeho zvyšku, ak odsúdený v čase výkonu trestu spôsobom svojho života preukázal, že ďalší výkon tohto trestu už nie je potrebný. Podmienečné upustenie od výkonu zvyšku trestu zákazu činnosti sleduje podobné výchovné pôsobenie ako podmienečné prepustenie z výkonu trestu odňatia slobody. Odsúdený je motivovaný skutočnosťou, že pokiaľ vyhovie podmienkam uloženým v rámci podmienečného upustenia od výkonu zvyšku trestu zákazu činnosti, nebude si musieť odpykať doposiaľ nevykonanú časť trestu zákazu činnosti.
To znamená, že ak sa vodič osvedčil v skúšobnej dobe, môže na príslušný súd dať žiadosť o upustenie od výkonu trestu a súd mu spravidla vyhovie. Na podmienečné upustenie od výkonu zvyšku trestu zákazu činnosti nie je nárok. Výnimku tvoria situácie, ak bol vodič za takúto činnosť odsúdený v predchádzajúcich desiatich rokoch alebo ak mu bol uložený trest zákazu činnosti. Vtedy súd nemôže podmienečne upustiť od výkonu zvyšku trestu zákazu činnosti. Na podmienečné upustenie od výkonu zvyšku trestu zákazu činnosti nie je nárok.
V prípade, ak by konanie vodiča bolo vyhodnotené ako priestupok, bude sa na neho vzťahovať zákon o priestupkoch. Ustanovenie § 14 tohto zákona hovorí, že od výkonu zvyšku zákazu činnosti možno po uplynutí polovice času výkonu tejto sankcie upustiť na základe žiadosti páchateľa. Od výkonu zvyšku zákazu činnosti nemožno upustiť, ak ide o zákaz činnosti viesť motorové vozidlo, ktorý bol uložený páchateľovi priestupku, ktorému bol v predchádzajúcich desiatich rokoch uložený trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlo za trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky alebo za iný trestný čin spáchaný pod vplyvom návykovej látky, alebo zákaz činnosti viesť motorové vozidlo za priestupok podľa § 22 ods. 1 písm. a), d), e) alebo písm. f) zákona o priestupkoch.
Podmienky na upustenie od výkonu zvyšku zákazu činnosti sú uplynutie polovice času výkonu sankcie zákazu činnosti, podanie žiadosti páchateľom priestupku, v ktorej žiada o odpustenie výkonu zvyšku zákazu činnosti (od výkonu zvyšku zákazu činnosti nie je možné upustiť z podnetu správneho orgánu a ani na žiadosť inej osoby). Na upustenie od výkonu zvyšku zákazu činnosti nie je právny nárok. Správny orgán o tom, či upustí alebo neupustí od výkonu zvyšku zákazu činnosti, nevydáva rozhodnutie podľa Správneho poriadku, pričom rozhoduje správny orgán, ktorý vo veci rozhodoval v prvom stupni.
Oba inštitúty upustenia od zákazu vedenia motorového vozidla majú ľudí motivovať k zodpovednej a ohľaduplnejšej jazde, nakoľko štatistiky nehodovosti s alkoholom za volantom sa stále pohybujú vo vysokých číslach. Ostáva len dúfať, že ľudia budú aj vzhľadom na nevyhnutnosť vodičského preukazu pri pracovnom živote dodržiavať nastavené pravidla, a ak pochybia, využitie predmetných inštitútov bude motiváciou na nulovú hladinu za volantom.