Trestný zákon vrátený prezidentom

V priebehu posledného mesiaca v roku vrátil prezident SR návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Trestný zákon, na opätovné prerokovanie Národnej rade SR. Prečítajte si, aké dôvody prezident SR uviedol.

JUDr. Alexandra Podivinská 03. 01. 2016 3 min.

    Prezident SR disponuje právomocou, podľa ktorej môže vrátiť Národnej rade SR návrh zákona na opätovné prerokovanie. Málokedy sú však jeho pripomienky akceptované.

    Dôvody vrátenia návrhu zákona prezidentom

    Novela Trestného zákona bola prijatá v skrátenom legislatívnom konaní a to z dôvodu prijatia príslušných opatrení na zefektívnenie boja s terorizmom. Ako však vyplýva z rozhodnutia prezidenta SR tento postup nepovažuje za správny. Stupeň ohrozenia Slovenskej republiky považoval na najnižšej úrovni. Schválením novely Trestného zákona mala nastať rozsiahla novelizácia viacerých právnych predpisov, konkrétne 16-tich. Podľa jeho názoru by však mala byť verejnosť, ale aj poslanci NR SR dostatočne informovaní o možných hrozbách, či potencionálnych útokoch na našom území, ktoré by mohli vyústiť do mimoriadnej alebo výnimočnej situácie.

    Zároveň sa k schválenému zákonu nemali možnosť vyjadriť tie subjekty, ktorých sa bezprostredne dotýka. Tieto skutočnosti považoval prezident za nedostatočne preukázané a preto využil svoje oprávnenie vrátiť zákon Národnej rade SR.

    Ďalej podľa jeho názoru schválený zákon porušil princíp primeranosti. Mal zato, že predkladateľ nedokázal zdôvodniť, prečo na riešenie konkrétnej situácie, v ktorej sa nachádza Slovenská republika nepostačuje doterajšia právna úprava (Rozhodnutie prezidenta SR o vrátení návrhu zákona).

    Predmetom prezidentovho posúdenia bola aj otázka, či schválený zákon zachováva rovnováhu medzi ochranou súkromia jednotlivca a záujmom na ochrane bezpečnosti štátu, pričom dospel k záveru, že zákon túto rovnováhu narušuje do neprípustnej miery.

    Prezident konštatoval, že schválený zákon obsahuje aj také ustanovenia, ktoré priamo nesúvisia so zefektívnením boja proti terorizmu, pre ktorý bol návrh zákona predložený do skráteného legislatívneho konania.

    Problém číslo 1

    Problém je najmä v tom, že niektoré ustanovenia, rozširujúce oprávnenia Policajného zboru SR majú všeobecnú povahu, teda neviažu sa len na trestné činy terorizmu, ale oprávňujú príslušníka Policajného zboru SR použiť ich aj v iných prípadoch. Uvedieme asi najvýraznejší zásah, kedy policajt bude môcť okrem prehliadky auta a iného dopravného prostriedku urobiť aj prehliadku vecí, batožiny a nákladu, ktoré sa v ňom prepravujú ak je podozrenie, že bol spáchaný ktorýkoľvek trestný čin (!).  

    Dôvody väzby

    V súvislosti s novelizáciou Trestného zákona sa novelizuje súbežne aj Trestný poriadok. V tejto súvislosti má prezident SR pochybnosti o ustanovení, ktoré po novom dáva súdu možnosť neprihliadať pri trestných činoch terorizmu na dôvody väzby. Pri výsluchu svedka ako neopakovateľnom úkone vidí porušenie práva na obhajobu v rámci trestného konania. Zároveň navrhol, aby na opätovnom rokovaní zapracovala do návrhu zákona Národná rada SR určité zmeny.

    Rozhodnutie Národnej rady SR

    Predseda Národnej rady SR uložil Ústavnoprávnemu výboru Nárdonej rady SR tento zákon na prerokovanie, ktorý pripomienky prezidenta SR prerokoval a odporučil Národnej rade SR schváliť návrh zákona v pôvodnom znení. K schváleniu pôvodného znenia zákona došlo 21. decembra 2015.