Až 41% ľudí na Slovensku sa stretlo s pokusmi podvodníkov získať ich osobné údaje s cieľom ukradnúť peniaze z bankového účtu.
Viac ako polovica z týchto ľudí zažila takýto pokus viackrát za posledný rok. Tieto údaje pochádzajú z reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre Home Credit Slovakia vykonala agentúra STEM/MARK od 28. mája do 6. júna.
Podvody sa najčastejšie dejú cez internetovú komunikáciu
Najčastejšie sa tieto nekalé praktiky dejú prostredníctvom emailov, nasledované SMS správami, telefonátmi a sociálnymi sieťami.
Polovica respondentov na pokusy o podvod nereagovala, len 7% kontaktovalo banku a 6% políciu, pričom 2% sa nechali podviesť. Väčšina ľudí si chráni svoje heslá na online prístup do banky, avšak až 57% respondentov nakupovalo za posledný rok na neznámych, často rizikových e-shopoch.
„Podvodné pokusy so snahou vylákať od ľudí osobné údaje sa dejú rôznymi spôsobmi, nezriedka sa pritom človek stretne postupne aj s viacerými. Najčastejšie je to emailom, čo uviedlo až 63% respondentov, prostredníctvom SMS 42%, telefonicky 21% a inými formami, kam patria najmä sociálne siete, 12% prípadov,” priblížil výsledky prieskumu Jaroslav Ondrušek, analytik trhu zo spoločnosti Home Credit.
Problém môžu byť rovnaké heslá
Z prieskumu vyplýva, že 55% Slovákov využíva niekoľko hesiel pre všetky svoje účty na sociálnych sieťach, pričom niektoré z nich sú rovnaké. Ďalších 12% používa to isté heslo všade.
Čo sa týka hesiel do internetového bankovníctva, drvivá väčšina (88%) sa snaží mať unikátne heslá. Okrem toho najčastejšie využívajú jednorazový SMS kód (38%) alebo odtlačok prsta (36%).
Ďalším rizikom, spojeným s únikom osobných údajov, je nakupovanie v neoverených internetových obchodoch. Podľa prieskumu za posledný rok až 57% opýtaných nakupovalo na neoverených e-shopoch. Najviac ich pri tom zaujímala cena ponúkaného tovaru (77%), oveľa viac ako hodnotenie obchodu na internete (45%).