Spotrebiteľom ste každý deň: Poznáte všetky svoje práva?

Ako reklamovať tovar, ktorý má vady

Spotrebiteľ má právo reklamovať vadný tovar, ale aj službu v zákonnej lehote. Ak má nejaký tovar vady, znamená to, že nespĺňa také požiadavky, ktoré si predávajúci a kupujúci dohodli v zmluve alebo nespĺňa všeobecné požiadavky, akými sú napríklad kvalita alebo množstvo a podobne. Zároveň je tovar vadný aj vtedy, ak má právne vady. Spotrebiteľ má zo zákona nárok na reklamáciu tovaru, resp. služby.

Záručná doba je spravidla dvojročná

Zákonná záručná doba je vo všeobecnosti dvojročná (t. j. 24 mesiacov) a začína plynúť momentom prevzatia tovaru od kupujúceho. Keďže táto záruka vyplýva zo zákona, predávajúci ju nemôže svojvoľne zrušiť alebo skrátiť.

V osobitných prípadoch však môže byť dĺžka záručnej doby aj kratšia, najmä pokiaľ ide o potraviny a ďalší tovar, ktorý rýchlo podlieha skaze. Okrem zákonnej doby môže byť záručná doba aj vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim a vtedy hovoríme o zmluvnej záručnej dobe, ktorú môže predávajúci poskytnúť nad rámec zákona, t. j. môže byť dlhšia ako dva roky.

Právna ochrana spotrebiteľa je v podmienkach Slovenskej republiky založená na viacerých legislatívnych nástrojoch, ktoré zabezpečujú rovnováhu medzi podnikateľmi a spotrebiteľmi. Napriek pomerne priaznivej právnej úprave je však dôležité, aby si spotrebitelia boli vedomí svojich práv a aktívne ich aj uplatňovali. Účinná ochrana spotrebiteľa je totiž základným predpokladom férového obchodného prostredia a zároveň aj dôvery v rámci trhu.

SpäťStrana 3 / 3
Ďalej
Zdroj: Slovlex
Tagy:
Simona Kocanová
Simona vyštudovala právo na Právnickej fakulte UK v Bratislave. V Právnych Novinách sa venuje najmä témam z oblasti občianskeho a pracovného práva.